Učitelji u školama opterećeni su administracijom, planom i programom, a nastavni program prilagođen je većini pa često dolazi do nesklada između potreba darovitih učenika i samog programa, kaže Kristina Duvnjak, voditeljica programa edukacije, koja nam je predstavila projekt zagrebačke udruge Bioteka pod nazivom PANDA – projektna nastava za darovitu djecu.
Riječ je o inovativnom edukacijskom projektom koji u sinergiji civilnog, privatnog i javnog sektora uključuje rad s osnovnoškolskom djecom za koju je, sukladno psihologijskom testiranju, otkriveno da pripadaju u skupinu darovite djece. Metodološki se oslanja na istraživačku i projektnu nastavu, a obuhvaća aktualne teme poput bioraznolikosti, održivog razvoja, zdravlja, prehrane, urbanizma, energije te zaštite okoliša i prirode. Kreativni istraživački rad koji djeca samostalno provode osmišljen je kao nadopuna školskom kurikulumu.
"Putem eksperimentalnog znanstvenog rada nastoji se potaknuti kritičko mišljenje, analitički pristup u rješavanju problema te zanimanje djece za studiranjem na fakultetima iz tzv. STEM domene. Razvija se kolaborativni i poduzetnički duh te niz vještina čije je poučavanje u školama podzastupljeno. Naš je cilj omogućiti intelektualno ostvarenje darovitoj djeci koja se svojim sposobnostima ističu u odnosu na svoje vršnjake. Trudimo se napredovati, a odabranim temama ukazuje se potreba za obrazovanjem buduće generacije koja će biti posvećena znanstvenim disciplinama, održivom razvoju i ekološkoj odgovornosti", priča nam Kristina Duvnjak, voditeljica programa edukacije.
Projekt je 2016. pokrenula zagrebačka udruga Bioteka – udruga za promicanje biologije i srodnih znanosti, koja još od 2013. provodi edukativne radionice u sklopu programa Bioteka u pokretu. Druga godina projekta PANDA nastavila se kroz školsku godinu 2017./2018. U tijeku je provedba treće godine projekta 2018./2019. u koju je trenutačno uključeno 36-ero djece iz zagrebačkih osnovnih škola Fran Galović, Gustav Krklec te drugih osnovnih škola okupljenih oko redovitih Biotekinih edukacijskih programa.
"Osim troje direktno angažiranih Biotekinih zaposlenika direktno, u radu s djecom sudjeluje 13 mentora, uz angažman desetak studenata. Bioteka u ovom trenutku okuplja više od 30 članova, mahom stručnjaka, profesora i znanstvenika. Program projekta kreira projektni tim udruge Bioteka, na čelu sa mnom. Nakon formuliranja programa on se dalje razrađuje s mentorima i volonterima iz partnerskih ustanova i organizacija", objašnjava nam Kristina. Surađuju i sa psiholozima iz udruge Vjetar u leđa, a psihologinja Ksenija Benaković održava predavanja roditeljima polaznika i učiteljima u njihovim školama, te edukatorima, volonterima i mentorima projektnog tima.
Djeca pohađaju radionice svaka dva tjedna po dva školska sata. Projekt djeci omogućuje i četiri terenska izleta: jedan istraživački dan u gradu te posjete Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu i Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu, kao i posjet slatkovodnom akvariju Aquatika u Karlovcu. "Svaki obrazovni modul djeca završavaju edukativnim posjetom realnom sektoru, gdje ih zaposlenici tvrtki, udruga i institucija partnera u projektu vode kroz proces svojega rada, uz strukturiranu edukaciju", objašnjava nam Kristina.
Jedan od rezultata projekta je publicirani Priručnik za rad s darovitim učenicima u razrednoj nastavi – Mali vodič za provedbu projektne nastave u prirodoslovlju, kojeg besplatno mogu koristiti sve zainteresirane osnovne škole u RH. "Darovita djeca imaju široku paletu interesa i ne prestaju iznenađivati svojom kreativnošću i inovativnošću. Evaluacije pokazuju da smo ovim projektom doprinijeli odgoju i obrazovanju darovite osnovnoškolske djece, podignuli razinu njihove znanstvene pismenosti, ukazali na primjenu znanosti u svakodnevnom životu, a sada neke od njih potaknuli na karijere u prirodnim znanostima i društvenom ili znanstvenom poduzetništvu", ističe Kristina.
Projekte će, s ciljem dostizanja boljih rezultata, provoditi i u narednim godinama. "Ostvarili smo i financijsku potporu za projekt koji se bavi održivim razvojem u kojem ćemo sa školama stvarati kurikulume koji djecu pripremaju za budućnost i izazove koji održivi razvoj nosi. Daljnji projekti uključuju međunarodne suradnje kroz Horizon program Europske unije, a tu su i stalna usavršavanja i konferencije", kaže Kristina.
Smatra da su učitelji u školama opterećeni administracijom, planom i programom te da je nastavni program prilagođen većini pa često dolazi do nesklada između posebnih potreba darovitih učenika i samog programa.
"Neprilike mogu početi s upisom u prvi razred kad se od darovitog učenika očekuje da uči o stvarima koje već dobro poznaje. Nažalost, tako sposobnosti i doprinosi darovite djece ostaju neostvareni. Zato su ovakvi projekti uz stalan rad na području educiranja učitelja važni. Širimo mrežu suradnika, osiguravamo radna mjesta kojih nije bilo, razvijamo poslove u popularizaciji znanosti i razvijamo sektor koji u RH gotovo ne postoji. Uspjeh projekta PANDA potvrđuje njegov rast i razvoj treću godinu zaredom", zaključuje voditeljica programa edukacije Kristina Duvnjak.
Cilj ovog pristupa je omogućiti kvalitetan i suvremen obrazovni sadržaj djeci iz manjih lokalnih sredina koja često imaju manje obrazovnih mogućnosti od zagrebačke djece, stoga se udruzi Bioteka mogu javiti sve zainteresirane škole i pojedinci koji se žele uključiti u projekt i znanstvena istraživanja.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu