Otvaranje aviotržišta kao sinusoida: Krene jako pa malo padne, onda se opet diže…

Autor: Darko Bičak , 13. srpanj 2021. u 07:44
Piloti ETF Airwaysa/SREĆKO NIKETIĆ/PIXSELL

U apsolutnom iznosu broj komercijalnih letova (302.200 u lipnju 2021.) upola manji nego u lipnju 2019. godine.

Globalna zrakoplovna industrija je u proteklih godinu dana zabilježila najveći pad u svojoj povijesti.

Prema podacima Eurostata, na razini Europske unije je zračni promet tijekom lanjskog travnja, svibnja i lipnja pao i za više od 90%, da bi onda tijekom srpnja i kolovoza došlo do djelomičnog oporavka, s padom od 64% u srpnju i 53% u kolovozu, uz daljnji pad primijećen u idućim mjesecima.

Iako prvi mjeseci 2021. nisu pokazivali znakove oporavka: siječanj (-68% u odnosu na isti mjesec 2019.), veljača (-73%), ožujak (-71%) i travanj (-70%), situacija se počela poboljšati u svibnju (-67%) i lipnju (-54%).

Izravna posljedica

Kako su izračunali u statističkoj agenciji EU, u apsolutnom iznosu broj komercijalnih letova iznosio je 302.200 u lipnju 2021. u usporedbi sa 663.000 u lipnju 2019.

Generalni trendovi u zračnom prometu mogu se preslikati i na zemlje članice i kompanije. Tako u Croatia Airlinesu ističu da je vidljiv stanoviti optimizam u lipnju, no da je teško nešto procjenjivati za ostatak godine jer su preferencije putnika uvelike promijenjene.

“U lipnju ove godine u zrakoplovima Croatia Airlinesa prevezeno je gotovo 66.000 putnika, što je 50% više u odnosu na isti mjesec lani, a istodobno za 71,5% manje u odnosu lipanj 2019. godine.

50

posto više putnika nego lani u tom mjesecu imala je Croatia Airlines ovog lipnja

U tom kontekstu može se govoriti tek o naznakama blagog oporavka zračnog prometa u Europi, a pritom treba naglasiti kako se dinamika bookinga tijekom pandemije koronavirusa značajno promijenila, osobito na europskim tržištima na kojima se bilježi trend kasnog bookinga.

To je, dakako, izravna posljedica epidemiološke situacije na pojedinom tržištu i ograničenjima u protoku putnika, što će izravno utjecati na tržišnu potražnju i u preostalom dijelu godine”, kazali su nam iz Croatia Airlinesa.

Važnost chartera

Iz nove hrvatske zrakoplovne kompanije, ETF Airways, koja je krenula s letovima tijekom svibnja ove godine, ističu da je vidljivo da se tržište otvara. Stjepan Bedić, direktor (CEO) ETF Airwaysa, kaže da u nekim slučajevima to otvaranje ima oblik sinusoide, gdje krene vrlo jako pa onda malo padne, onda opet poraste, ali otvara se.

“Jako je teško predvidjeti što će se događati u sljedećih par mjeseci, ali neka tržišta koriste aviokompanije na način da su integrirane u cijeli proces turizma i to se pokazalo kao uspješan model. S druge strane, neka tržišta samo čekaju da velike aviokompanije ponovo pokrenu linije.

Stvar je izbora, želi li tržište imati upravljanje nad biznisom u vlastitim rukama pa pokušava učiniti neke konkretne korake ili se sve prepušta sudbini. Jedan od primjera konkretnih koraka je 300.000 karata koje su prodane po jedan euro za destinacije u Turskoj”, kaže Bedić. Naglašava i važnost charter letova, koji sigurno lete, bez opasnosti od otkazivanja.

“Redovne linije se otvaraju, ali se i otkazuju ako je punjenje slabo pa si zamislite koji je to rizik za turističke agencije koje bi htjele bukirati neke hotele, evente, vjenčanja i slično”, zaključuje Bedić.

Komentirajte prvi

New Report

Close