Otpušteni škverani zbog rumunjskih ilegalaca prijete blokadom

Autor: Saša Paparella (VLM) , 13. svibanj 2013. u 20:30
Marijo Košta

Gotovo nitko od 70 bivših radnika Naute više ne radi, a vlasnik rumunske platforme na obnovi navodno angažira svoje neprijavljene zemljake.

Godinu i pol nakon otvaranja stečaja u remontnom brodogradilištu Nauta Lamjana na otoku Ugljanu ipak se radi: na vezu je rumunjska naftna platforma D. R. Stewart, koju popravlja tridesetak radnika. Popravke, međutim, ne izvode domaći škverani, koji su od kraja 2011. na burzi rada, nego radnici iz Rumunjske, po svemu sudeći neprijavljeni.

"Ti su ljudi vjerojatno službeno prikazani kao posada broda, no mi opravdano sumnjamo da su oni došli popravljati platformu. Nikakvi radovi u našem brodogradilištu, dok smo mi dvije godine bez ikakvih prihoda, ne dolaze u obzir! Nema tog brodogradilišta na svijetu gdje platite vez, a potom sami izvodite radove, bez angažiranja domicilnih radnika i bez plaćanja naknade brodogradilištu", rekao nam je Marijo Košta, glavni sindikalni povjerenik u Nauti. Prema brodograđevnim uzusima, kad je brod, odnosno platforma, na vezu, svi radovi idu u režiji brodogradilišta.

U slučaju da vlasnik, u ovom slučaju GVC Drilling iz rumunjske Constante, popravak obavi sam, brodogradilište procijeni vrijednost posla i naplati mu deset posto, što bi Nauti sada donijelo desetke tisuća dolara. "Osim što na oplati mijenjaju tone lima, žele li platformu dovući u neku od svojih crnomorskih luka, Rumunji s nje moraju skinuti tornjeve i noge, kako ne bi zapeli o istanbulske mostove. Ne plate li tih deset posto vrijednosti radova i ako ne zaposle nužan broj naših radnika (vatrogasce, transport), blokirat ćemo škver", najavljuje Košta. 

Radionica na parkiralištu
Podsjeća na to da su radnici Naute Lamjane prije nekoliko godina s istim vlasnikom platforme već imali neugodno iskustvo. Tvrdi da su tada rumunjski radnici u vlastitoj režiji obavili znatne radove na platformi Galloway, koju su također, kao i sada platformu D. R. Stewart, kupili od američkog Transoceana dok je bila na vezu u Lamjani i potom je oteglili prema Crnom moru. "Rumunji su vješto iskoristili bezvlašće koje je uoči stečaja vladalo u škveru i, po našim saznanjima, ništa nisu platili za te radove. Tada su prošli lišo, ali ne moraju se zavaravati da će se to ponoviti", kaže naš sugovornik. "Činjenica da Rumunji plaćaju vez za platformu koja je već dvije godine u Lamjani ne daje im za pravo da ovdje nešto rade. To je kao da dovezete automobil na privatno parkiralište, platite parkiranje, a onda dovedete svoje radnike, predstavite ih kao šofere, pa na tom mjestu otvorite radionicu za višemjesečni popravak tog auta", slikovit je sindikalni vođa. Dodaje i kako nije ista cijena veza platforme u mirovanju i u remontu. Pri remontu platformi moraju se poštivati visoki sigurnosni standardi, što znači obvezno uključivanje vatrogasne službe brodogradilišta. Skele prije korištenja treba pregledati ovlaštena osoba. Oko platforme treba biti brana za sprječavanje onečišćenja, a brodogradilište je, kao ovlaštenik koncesije, odgovorno za sve što se događa na prostoru pod koncesijom. 

 

Marijo Košta

Ne plate li 10% vrijednosti radova i ne zaposle naše radnike, ide blokada

Inspektor u Nauti
Komentar smo zatražili u Državnom inspektoratu, gdje nam je rečeno kako nemaju saznanja o nezakonitu radu u Nauti Lamjani te da će provjeriti okolnosti koje smo naveli. Kako doznajemo, odmah nakon toga nadležni je inspektor posjetio Nautu Lamjanu, no do okončanja postupka nije moguće doznati je li tamo bio zbog rumunjskih radnika te što je utvrdio. U Državnom inspektoratu podsjećaju na to da su inspektori rada, u suradnji s policijom, u Nauti 2011. proveli nadzor na platformi GSP Fortuna, koja se tada nalazila u brodogradilištu, jer je i tada prijavljen sličan slučaj. "Inspekcijskim nadzorom tada nisu utvrđene povrede propisa, odnosno utvrđeno je da su svi radnici na platformi zaposlenici društva, te su za sve njih ishodovane propisane potvrde o prijavi rada bez radne dozvole", rečeno nam je u Državnom inspektoratu.Nauta Lamjana i bez navodnih rumunjskih ilegalaca ima dovoljno problema. Nakon otvaranja stečaja u kojem je bez posla ostalo svih 70 radnika, raspisan je javni natječaj za potkoncesionara tog škvera. Na prijedlog predstavnika iO Adrije (bivši Jupiter Adria, do otvaranja stečaja većinski vlasnik brodogradilišta), a voljom najvećeg vjerovnika Erste banke, između sedam prijavljenih tvrtki izabran je riječki M-inženjering.

Sindikalisti su kritizirali takvu odluku jer ih je prethodno iO Adria gurnula u stečaj zbog duga od 170.000 kuna, koji bi bio namiren samo da je naplaćeno 250.000 kuna duga tvrtke Navi-marin, čija je direktorica Mirela Marin također direktorica M-inženjeringa. "Postoje indicije da je iO Adria u međuvremenu kupila M-inženjering, a sve kako bi nastavili upravljati brodogradilištem", kaže Košta. Radnici su bili dodatno uznemireni kada je na "poreznom stupu srama" osvanulo ime Slobodana Kosanovića, prikrivenog vlasnika M-inženjeringa, koji je sa 5,4 milijuna kuna duga na drugom mjestu među poreznim dužnicima u Primorsko-goranskoj županiji.    Radnici su se prvi put od otvaranja stečaja obradovali početkom siječnja, kad je u Nautu došao novi stečajni upravitelj Ivan Rude. Naslijedio je Edvina Šimunova, kod radnika neomiljenog zbog oslanjanja na bivšeg direktora brodogradilišta Dražena Špinderka. Stečajni upravitelj Rude snažno se zauzeo za nastavak proizvodnje u stečaju te je poslao dopis resornom ministarstvu kojim traži da se zastane s odlukom o prijenosu koncesije na pomorskom dobru M-inženjeringu. "Ta tvrtka s jednim zaposlenim, i to na minimalcu, izabrana je jer su, umjesto bankovnog, dali bezvrijedno korporativno jamstvo Viadukta d.d. Radim na pokretanju poslova jer se koncesija, koja vrijedi do 2031. i najvredniji je dio Naute, može izgubiti ako se ništa ne radi", upozorio je Rude.

Neuspjela smjena 
Veliki vjerovnici povezani s iO Adrijom, koja se zauzima za prenamjenu škvera u turističku zonu, potom su zatražili smjenu stečajnoga upravitelja. Optužili su ga da "pokušava pokrenuti proizvodnju u brodogradilištu, što je suprotno odlukama Skupštine vjerovnika". Iako je po broju prijavljenih tražbina za Rudinu smjenu bilo 97,15 posto glasova, pokušaj nije uspio jer je stečajna sutkinja primijenila članak o nazočnim vjerovnicima, a ne tražbinama, pa je glasovima bivših zaposlenika Rude zadržao poziciju uvjerljivim rezultatom 62:13.Obrat je doveo do približavanja stavova: na nedavnoj skupštini vjerovnici su jednoglasno prihvatili prijedlog da se nastavi s proizvodnjom. Rečeno je i da će prvi posao biti na platformi D. R. Stewart, o čemu je Ivan Rude navodno već razgovarao s rumunjskim vlasnicima. Time bi otpali i razlozi za najavljenu radničku blokadu vlastitog škvera. 

Jupiter Adria opteretila Nautu zbog Vrtova sunca

Upitnih 56 mil. kn. duga Erste banci

Stečajna sutkinja Trgovačkog sudu u Zadru odlučila je angažirati financijskog vještaka da utvrdi detalje vezane uz isplatu 56 milijuna kuna kredita Erste banke, koja je time postala glavni razlučni vjerovnik Naute Lamjane. Sumnja se, naime, da je iO Adria kao vlasnik hipotekarno opteretila brodogradilište, a potom cijeli kredit usmjerila u druge projekte, ponajprije u Dubrovačke vrtove sunca. Ta je hipoteka omogućila Erste banci i iO Adriji premoć na skupštinama vjerovnika. Ospori li sud bančina potraživanja, ukupan dug Naute past će sa 72 milijuna na 15 milijuna duga. Usporedno s time, zadarska je policija nakon kriminalističkoga istraživanja u Nauti Lamjani osumnjičila bivše članove njezine Uprave Dražena Špinderka i Rikarda Heskyja za zlouporabu položaja i ovlasti. Sumnjiči ih se da su 2010. i 2011. omogućili Erste banci uknjižbu založnog prava nad nekretninama Naute "na ime kredita drugog trgovačkog društva iz Dubrovnika u iznosu većeom od 50 milijuna kuna".

Komentirajte prvi

New Report

Close