Optimizma ima, ali rast troškova opet će ‘pojesti’ rast prihoda

Autor: Marija Crnjak , 05. travanj 2023. u 22:00
Foto: Shutterstock

Anketu među kompanijama na domaćem tržištu proveo je Deloitte u suradnji s Hrvatskom udrugom turizma i Udrugom poslodavaca u hotelijerstvu.

Iako u ovoj godini hrvatske turističke kompanije očekuju porast prometa od 10 posto, većina će kao i lani imati značajno veći porast troškova od prihoda, što je uz rast kamata jedan od važnih razloga za pad investicijske aktivnosti u odnosu na period prije pandemije.

Hrvatske turističke tvrtke najviše će pogoditi rast cijena struje, a jedan od najvećih izazova će biti kako pronaći čak 35.000 sezonskih radnika, pokazala je anketa “Hrvatski turizam – Očekivanja i izazovi u 2023.”, koju je tijekom ožujka proveo Deloitteov odjel financijskog savjetovanja u suradnji s Hrvatskom udrugom turizma (HUT) i Udrugom poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH).

“U sektoru vlada optimizam kad je u pitanju turistički promet i stanje rezervacija, no godinu će obilježiti izazovi inflacije i rasta troškova, od cijena energije do troškova rada i sirovina, zbog čega čak dvije trećine kolega neće moći nadoknaditi porast troškova.

Neki investicijski zamah u iduće dvije godine mogla bi dati sredstva iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), no radi se o iznosu koji se može usporediti s troškovima izgradnje dva hotela, a znamo kolik investicijski potencijal imamo”, kazao je Bernard Zenzerović, direktor UPUHH-a.

Francois Swanepoel, direktor u Deloitteovom odjelu financijskog savjetovanja sa Silvijom Juričić/T. Miletić/PIXSELL

Treba 10% više sezonaca
Na Deloitteovu anketu odazvalo se 297 hotela u Hrvatskoj, što čini oko trećinu ukupnog broja, a njihove odgovore uspoređivali su sa sličnom anketom obrađenom u zemljama EU i UK, sa zapravo vrlo sličnim odgovorima o ključnim temama kao što su troškovi i radna snaga. Anketa je tako pokazala da 67 posto kompanija u 2023. očekuje rast troškova veći od prihoda, što će negativno utjecati na profitabilnost i investicijski potencijal sektora.

Uz rast troškova, kao najveći izazov ocijenjen je pronalazak potrebne kvalitetne radne snage s obzirom da će ove sezone trebati oko 10 posto više sezonskih zaposlenika nego lani. Rast tržišne potražnje od oko 10 posto prelit će se i na prihode, pa 54 posto ispitanih očekuje rast prihoda do 10 posto na razini čitave sezone, dok 36 posto očekuje rast prihoda veći od 10 posto.

67

posto hotela očekuje veći rast troškova od rasta prihoda

Uzdaju se u HBOR
Rast troškova između 5 i 10 posto očekuje 44 posto kompanija iz ankete, dok ih 41 posto očekuje rast preko 10 posto. Turističke kompanije i dalje brine procedura zapošljavanja stranih radnika, pri čemu će gotovo dvije trećine kompanija trebati više zaposlenika nego prošle godine.

Anketa je pokazala da gotovo trećina turističkih kompanija zbog pritiska troškova nema u planu povećanje kapitalnih ulaganja u 2023. godini, dok će 38 posto njih investirati manje nego što su iznosila godišnja ulaganja prije pandemije.

Uz istiskivanje investicija, kompanije su pogođene i rastom troškova financiranja investicija slijedom povećanja kamatnih stopa na kredite.

Zbog toga većina kompanija kao najatraktivniji izvor financiranja investicija vidi HBOR (44 posto), samo njih petina (21 posto) planira investirati vlastitim sredstvima, dok ostali vide priliku realizirati investicije uz pomoć fondova rizičnog kapitala, mirovinskih fondova i banaka.

Kao glavne preduvjete povećanja investicijskih ulaganja anketirane kompanije navode da je nužno olakšati i ubrzati uvoz radne snage, smanjiti porezno opterećenje, doraditi Zakon o poticanju ulaganja, donijeti kvalitetni Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama te omogućiti primjenu Zakona o turističkom zemljištu.

Komentirajte prvi

New Report

Close