Energetska učinkovitost zrakoplova nema premca što se tiče zahtjevnosti i specifičnosti nekoga prometnog sredstva i njegove uporabe.
Zrakoplov kretanje u zraku ostvaruje s pomoću četiri sile – uzgona, potiska (ili vučne), otpora te gravitacije. Za balans svih tih sila, koje mu omogućuju kretanje, važna je energija. Dakle, može se zaključiti kako je energija ono što pokreće zrakoplov. Zbog svoje mase zrakoplovi pripadaju u kategoriju velikih objekata i za let trebaju i velike količine energije, a ona se proizvodi sagorijevanjem u motorima, koji kemijsku energiju goriva pretvaraju u kretanje. Kako trošak goriva predstavlja znatan trošak u poslovanju aviokompanija i kako su zrakoplovi potrošači velike količine energije, gotovo sve kompanije, pa tako i Croatia Airlines, traže načine racionalizacije količine energije potrebne za kretanje zrakoplova, zato da učinak na okoliš bude što manji.
200kg
smanjena je masa zrakoplova ugradnjom novih sjedala
Tijekom proteklih pet godina, a osobito tijekom godina koje su obilježile velike cijene goriva i rastući ekološki nameti, u Croatia Airlinesu implementirane su pojedine inicijative koje su, osim poboljšanja poslovanja kompanije, omogućile i uštede energije. Isto vrijedi i u obratnom smislu, uštede energije i energetska učinkovitost omogućile su i poboljšanje poslovanja kompanije. Intenzivniji rad na uštedi energije, a tako i goriva, emisija plinova, buke i sl., počeo je u lipnju 2014. godine osnivanjem fokusne grupe za optimizaciju potrošnje goriva. Grupa je sastavljena od kompanijskih stručnjaka, inženjera, pilota, ali, po potrebi, i stručnjaka iz svih dijelova kompanije jer gotovo nevidljive sitnice mogu tvoriti razliku.
Mjerljiv je učinak, primjerice, nošenja tiskovina manje gramaže na trošak leta, kao i učinak toaletne vode, način letenja, ruta, opreme zrakoplova…kumulativni efekt može biti veoma velik. Primjerice, Croatia Airlines odlučio se 2012.g. za promjenu konfiguracije putničke kabine zrakoplova Airbus ugradnjom lakših sjedala. Omogućena je veća udobnost putnika, a zbog primjene kvalitetnije i lakše opreme smanjuje se količina sredstava za čišćenje te se produljuje vijek trajanja opreme. Unatoč povećanju broja sjedala ukupna masa zrakoplova smanjena je za mjerljivih 200 kg, što posljedično znači da zrakoplov troši manje goriva (energije) te se pritom smanjuje i količina emisija stakleničkih plinova, a riječ je o desecima tona CO2 po zrakoplovu godišnje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu