Online trgovina probudila i razvoj burze transporta

Autor: Darko Bičak , 06. svibanj 2014. u 18:30
TimoCom i LKW-Walter imaju različite principe rada/FOTOLIA

Burze transporta rade po principu zbirnog prijevoza, koji cijene transporta može smanjiti i nekoliko puta.

Prijevoz tereta je sve kompleksniji sustav koji ne uključuje samo pošiljatelja i primatelja, već čitavi sustav koji se brine da roba brzo, sigurno i jeftino dođe na svoj cilj. Sve veća internetska trgovina je dodano povećala opseg transfera robe. Danas se roba najčešće transportira putem specijaliziranih agencija, tzv. burzi transporta koja omogućuje da bilo koja količina i vrsta tereta nađe put do svojih kupaca po razumnoj cijeni. Iako ima veliki broj takvih tvrtki, među najpoznatijima na našim prostorima su LKW-Walter i njemački TimoCom. 

Puno je praznih vožnji
Kako pojašnjava Marijan Banelli, direketor Hrvatskih cestovnih prijevoznika, koji je i marketinški suradnik TimoComa za Hrvatsku, danas gotovo da i nema prijevoznika koji ne bi koristio neku od ovakvih agencija. "Radi se o biznisu koji traži veliki kapital, jer se prijevoz i troškovi moraju platiti prije nego što se naplati sama usluga, pa tu mogu uspijeti samo veliki igrači", kaže Banelli. Dodaje da su LKW-Walter i TimoCom velike i pouzdane tvrtke, ali svaka sa svojim načinom rada.

 

2500eura

stoji trošak šlepera do Hamburga

"LKW-Walter radi na način da on dogovara cijenu prijevoza s naručitelje koji  mu plaća dogovorenu cijenu, a nakon toga traži prijevoznika koji će tu robu prevesti i onda s njim posebno dogovara cijenu prijevoza. To je profitabilan način rada jer možete ostvariti velike razlike u cijeni između naručitelja i samog prijevoznika. Naravno, sav rizik pada na LKW-Walter. No, to je ozbiljna tvrtka i nitko tu nije bio izigran. S druge strane, TimoCom, koji je zapravo internetska platforma, radi na način da posreduje i za to uzima proviziju. Kupac točno zna koliko košta prijevoz i onda preko TimoComa plaća uslugu. Naravno, TimoCom si ne može dopustiti da radi s prevarantima, pa ima vrlo snažnu provjeru svojih ugovornih prijevoznika koje će preporučiti naručiteljima", pojašnjava Banelli, a čija udruga ima dobru suradnju s obje tvrtke, posebice s TimoComom. U Udruzi prijevoznika potvrđuju da ima na tržištu veliki broj malih agencija, ali koje imaju ograničeni doseg i broj korisnika.

Rizik s takvim agencijama je potencijalno znatno veći nego s globalnim igračima. Koliko su burze transporta bitne, dovoljno pokazuju činjenice da u Europskoj unije trenutno jedna četvrtina svih tura spada u prazne vožnje – postoji teret samo u jednom smjeru, a kamion u jednom smjeru ide prazan. S druge strane, trošak jednog šlepera od npr. Zagreba do Hamburga se kreće na razini od 2500 eura. Ukoliko netko ima potrebu poslati 2-3 palete robe u Hamburg, teško da će mu se isplatiti uzimati čitavi šleper za 2500 eura. Umjesto toga, preko burze može proći s troškom od oko 200 eura po paleti – dakle 600 eura. Isto tako, prijevozniku se isplati trošak čekanja nekoliko dana u Zagrebu ili Hamburgu dok ne nakupi pun ili gotovo pun šleper od desetak naručitelja –  24 palete – te s njim ostvari prihod od gotovo 5000 eura. Tvrtka TimoCom Soft-und Hardware GmbH je poznata kao pružatelj IT usluga u prijevozničkoj branši u 30 zemalja Europe. Zapošljava više od 400 ljudi koji su na usluzi poduzetnicima i prijevoznicima.  Iako je prvenstveno logistička tvrtka, ovakav model usluge uvela je i Ralu logistika.

 

Banelli

Na tržištu je veliki broj malih agencija koje imaju ograničeni doseg

Naime, kako pojašnjavaju u samoj tvtrki, uz klasičan transport, skladištenje i distribuciju, jedna od usluga koju Ralu nudi je i LTL – zbirni prijevoz odnosno preuzimanje i prijevoz pošiljaka manjih od punog kapaciteta vozila u kontroliranim temperaturnim uvjetima. "Budući da je RALU logistika fokusirana na prijevoz prehrambenih i farmaceutskih proizvoda, koji se ne smiju prevoziti s drugom vrstom robe, posebnu pažnju posvećujemo upravo kombiniranju raznih vrsta pošiljki i temperaturnom režimu robe. Na taj način uvoznicima omogućujemo preuzimanje manjeg broja paleta od kompletnog kapaciteta vozila i to na tjednoj bazi s područja Nizozemske, Belgije, Njemačke, Austrije i Italije prema Sloveniji, Hrvatskoj i Srbiji. Specifičnost LTL-a je upravo prijevoz minimalnog broja paleta čime se znatno smanjuje trošak za pojedinog naručitelja i povećava se broj primatelja", kažu u Ralu logistici. Klasični tereti idu uglavnom preko klasičnih prijevozničkih tvrtki, no ako se radi o hitnoj isporuci, onda su tu nezbježne kurirske tvrtke sa vlastitim sustavima.  

 

Saks

Klijenti DHL Expressa su većinom mala i srednja poduzeća

Za mala poduzeća 
Jedna od takvih je i DHL Express koji ima vlastitu ekspresnu međunarodnu mrežu koja povezuje preko 220 zemalja diljem svijeta. Srebrenka Saks, direktorica DHL Expressa za Hrvatsku ističe da većinu njihovih klijenata čine mala i srednja poduzeća koja su izvor poduzetničkog duha i inovacija te presudna za pametan, održiv i uključiv rast."Mi preuzimamo i dostavljamo dokumente i pakete 'od vrata do vrata' u najkraćem mogućem roku diljem svijeta i to je ono što mala i srednja poduzeća i pojedinci od DHL Expressa mogu očekivati. Naše osnovne usluge uključuju ekspresni prijevoz koleta do 30kg i pošiljke do 300kg. Klijenti mogu odabrati prijevoz do određenog vremena (dostava do 9, 10 i 30 ili 12 sati), do kraja radnog dana ili našu ekonomičnu uslugu cestovnog prijevoza pošiljaka.Tako će primjerice pošiljka koju šalje klijent iz Varaždina već sljedeći radni dan biti u Hamburgu, a istu može pratiti od preuzimanja do dostave na našoj internet stranici u stvarnom vremenu", kaže Saks.

Kako je nastala burza tereta

Bili nezadovoljni špedicijom

U travnju 1997. godine, nekoliko mjeseci prije početka rada transportne burze, špediter Jens Thiermann tražio je platformu za dodjelu transportnih naloga na razini Europe. No, tada nijedna od ponuđenih nije odgovarala njegovim zahtjevima. Thiermann je zaključio da će sam razviti Burzu tereta i tovarnih prostora te je tako nastao TimoCom. Prvih dana su poslovi špedicije danju normalno nastavili protjecati. Poslije radnog vremena i za vikend, Thiermann bi potaknuo TC Truck&Cargo. Nakon samog početka burze tereta i tovarnog prostora, ciljevi su se postizali brže nego što se očekivalo te su se tako već nakon kratkog vremena stvorili planovi za daljnje proizvode. U jesen 2009. godine su se isti počeli i provoditi, a tvrtka TimoCom je napravila sljedeći veliki korak u razvoju poduzeća: lansiranje proizvoda TC eBid. Razvijala se Platforma za transportne natječaje kako bi se poboljšalo europsko ugovorno poslovanje za cijeli transportni lanac. Platforma pojednostavnjuje tijek poslovanja između špeditera, logističara te industrijskih i trgovinskih poduzeća te čini posao produktivnijim i transparentnijim.

Komentirajte prvi

New Report

Close