Natječaj za bespovratne potpore za novoosnovana poduzeća, čiju je objavu prije mjesec dana obustavio ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović, bit će ponovljen krajem srpnja.
Potvrdili su nam to iz Ministarstava, u kojemu su u tijeku pripreme novih promijenjenih uvjeta po kojima će se ponuditi 141,7 milijuna kuna iz NPOO-a namijenjenih za startupe, jer je nakon odustajanja od najbržeg prsta s novim modelom potrebno i mijenjati pravila kod odabira projekata koje će se poduprijeti iz raspoloživog novčanog fonda.
Filipovićevom Ministarstvu u fokusu su natječaji za digitalizaciju, koji je krajem prošlog tjedna objavljen, te se finaliziraju i detalji za 1,9 milijardi kuna vrijedan program za tranziciju na energetski i resursno učinkovito gospodarstvo.
No, posve u drugom planu ostao je program “Komercijalizacija inovacija”, koji je sa svojim fijaskom s najbržim prstom bio i prijeloman za otkazivanje provođenja natječaja za novoosnovana poduzeća. Taj natječaj financijski je izdašniji, vrijedan je ukupno 380 milijuna kuna, no ministar Filipović njega, međutim, nije želio naknadno poništiti, nego je prepustio Ministarstvu financija i Hamag-Bicrou da odrade daljnje postupke.
Ministarstvo financija je, naime, krovni koordinator za raspodjelu sredstava iz NPOO-a, a Hamag-Bicro provodi tehnički dio posla ocjenjivanja projekata koje su poduzetnici nominirali za potpore. Stoga u Ministarstvu gospodarstva lopticu za sve informacije o provođenju Komercijalizacije inovacija prebacuju na te dvije adrese.
Tek konstatiraju da je postupak dodjele u tijeku i odvija se u propisanim rokovima, a popis korisnika s kojima će biti sklopljeni ugovori bit će objavljen na internetskoj stranici eNPOO u roku od 10 dana od zabilježne potpisa ugovora u sustavu eNPOO.
I u Hamagu navode kako se zaprimljeni projekti obrađuju i postupak se, kažu, odvija u skladu s propisanim rokovima, te će o rezultatima obrade pravovremeno obavijestiti javnost. No, koliko je kandidata za potpore za inovacije, a podsjetimo da se u prvoj sekundi na taj natječaj uspjelo predati čak 354 prijava, eliminiralo i prijavilo MUP-u, iz Ministarstva financija do zaključenja broja nismo dobili odgovor, kao ni je li provedena istraga o ozbiljnim optužbama iz redova poduzetnika, koji su sami proveli istragu i utvrdili da su uvjeti za prijavu projekata naknadno mijenjani, odnosno antedatirani, o čemu su nadležna ministarstva zaprimila opširnu dokumentaciju.
Navodno su poduzetnici bili kontaktirani je li bilo sabotaže i s koje razine, ili su prijave odbačene kao neutemeljene, nakon mjesec dana još je nepoznato.
Slično kao za spomenuta dva natječaja, za komercijalizaciju inovacija i novoosnovana poduzeća, ni za natječaj za potpore za digitalizaciju nije proveden prethodni postupak javne rasprave, što poduzetnici zamjeraju Vladi, jer smatraju da bi time dobili puno ranije uvid u propozicije nadmetanja i bolje bi se pripremili.
No, ovog puta natječaj se ne provodi po principu najbržeg prsta, kao trajno otvoren, već će se odvijati po modelu privremeno otvorenog poziva.
To znači da će se svi projekti koji se zaprime unutar predviđenog vremenskog roka evaluirati i staviti na popis prema rezultatima ocjene kvalitete. Prijave će se početi predavati u vrlo kratkom roku, tjedan dana nakon objave poziva, dakle od 1. srpnja, ali će se prikupljati do 12. kolovoza.
Pojedinačno do 750.000 kn
Programa potpora za digitalizaciju “teži” 206 milijuna kuna, a pojedinačni iznosi predviđeni su od 150 do 750 tisuća kuna. Kandidirati se mogu mikro, mali i srednji poduzetnici, čije tvrtke trebaju biti osnovane najkasnije u 2021., u kojoj su morali imati pozitivan financijski rezultati, te minimalno tri zaposlenika.
Kandidirati se sa svojim projektima ne mogu tvrtke iz poljoprivrednog i prehrambenog sektora, medijskog, konzalting i PR biznisa, financija i osiguranja, socijalne zaštite, poslovanja nekretninama, svih djelatnosti povezanih s računalnim programiranjem i savjetovanjem, te telekomunikacijskim uslugama, vojnom industrijom, kulturom i igrama na sreću.
Bespovratne potpore predviđene su za projekte nabave opreme, hardvera, softvera, te razvoja specifičnog softvera po mjeri i troškovi licenci za kupnju i nadogradnju softvera, izdaci za opremu i uređaje za kibernetičku sigurnost, kao i troškovi vanjskih stručnjaka za pripremu i provedbu projekata, a pokrivat će se i troškovi edukacije za korištenje novih rješenja.
Kod ocjenjivanja, predviđeno je da ukupno projekt može dobiti 48 bodova, a najmanji broj koji treba zadovoljiti je 34 boda.
Najviše će se vrednovati “vrijednost za novac”, odnosno procjene koliko će projekt pridonijeti povećanju prihoda, koliki broj poslovnih procesa će se unaprijediti, koliko će se uvesti novih proizvodnih procesa, poboljšati digitalne kapacitete zaposlenika, porasti na novim tržištima, a za vrednovanje važni su još bodovi po osnovu održivosti projekta, provedbenih kapaciteta i dizajna i zrelosti projekta.
U svakom slučaju, vrijednost projekta koji se nadmeće za ovu potporu iz sredstava NPOO-a mora zadovoljiti uvjet da prelazi 100 posto prihoda koje je tvrtka ostvarila u prošloj godini. Pri tom i ukupan intenzitet potpore koju pojedini poduzetnik za projekt može ostvariti kreće se od 55 do 70 posto, ovisno o stupnju razvijenosti područja u kojemu tvrtka ima sjedište.
Izdašan budžet
Nešto manje nervoze među poduzetnicima vlada oko jednog od najvrjednijih programa, natječaja za potpore za tranziciju na energetski i resursno učinkovito gospodarstvo. Prema potvrdi iz Ministarstva gospodarstva, natječaj za 1,9 milijardi kuna potpora, pri čemu će najveća po projektu iznositi 35 milijuna kuna, bit će objavljen do kraja srpnja.
Kako se neslužbeno čuje, taj bi natječaj trebao biti duže otvoren, vjerojatno do druge polovice studenoga, a za njega će se kandidirati vjerojatno već spremni projekti koji udovoljavaju kriterijima prilagodbe ekološkim standardima, zelenoj tranziciji koju preferira EU i povećanju efikasnosti proizvodnje na tim principima.
Možda nešto više informacija o svemu biti dostupno i s današnje presice premijera Andreja Plenkovića koju saziva povodom isplate prve rate sredstava EU za provedbu NPOO-a.
Ministarstvo financija: Istrage zbog botova su u tijeku
“Istražne radnje su u tijeku i stoga trenutno ne možemo komunicirati konkretne podatke i brojeve”, odgovorili su iz Ministarstva financija na upit koliko je kandidata isključeno iz daljnjeg postupka i prijavljeno MUP-u zbog zbog korištenja botova i kršenja uvjeta natjecanja za potpore iz programa “Komercijalizacija inovacija”.
Što se tiče provođenja istrage vezane uz prijave poduzetnika da su upute za prijavu projekata na istom natječaju bile naknadno mijenjane tj. antidatirane, u Ministarstvu nisu dali izravan odgovor, ali se iz podužeg opisa kako sustav funkcionira može shvatiti kao da će taj slučaj biti prepušten zaboravu.
“Vezano za navode da su upute korisnicima za prijavu projekata bile naknadno mijenjane, ističemo da je informacija o načinu podnošenja projektnih prijava na pozive za dodjelu bespovratnih sredstava po načelu otvorenog postupka u modalitetu trajnog poziva dostupna od 17. svibnja 2022. na javnom portalu sustava fondovieu u okviru pitanja i odgovora.
Također, želimo naglasiti da je korisnicima sustava omogućeno nekoliko kanala komunikacije vezano za podršku u radu sustava. Primjerice, od početka uspostave sustava fondovieu otvorena je e-mail adresa: fondovieu.podrska@fina.hr koja je prema potencijalnim prijaviteljima komunicirana u okviru radionica koje je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja održavalo u periodima prije otvaranja poziva, a koja je pod “Kontakt” informacijama dostupna i na stranicama javnog portala sustava. Osim navedenog kanala komunikacije, kako na javnom portalu sustava tako i unutar same aplikacije sustava, postoji opcija “Tehnička podrška” koja korisnicima omogućuje postavljanje upita vezanih za način korištenja sustava te eventualne poteškoće u radu sustava. Na upite zaprimljene putem bilo kojeg dostupnog kanala komunikacije tim za podršku sustavu promptno odgovara.
Slijedom navedenog, svi prijavitelji kojima su bile potrebne dodatne informacije o načinu podnošenja projektnih prijava iste su mogli pronaći na stranicama javnog portala sustava ili zatražiti putem bilo kojeg gore spomenutog kanala komunikacije te dobiti pravovremeni odgovor.
Na kraju ističemo da Ministarstvo financija kontinuirano poduzima sve potrebne aktivnosti i radnje u suradnji s mjerodavnim institucijama, kako bi se spriječili odnosno sankcionirali svi pokušaji zlouporabe informacijskog sustava NPOO fondovieu, kao dijela državne informacijske infrastrukture”, stoji u odgovoru Ministarstva financija.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu