Hrvatska definitivno mora uložiti više energije u proizvodnju, distribuciju i potrošnju vodika, istaknula je Ana Odak, članica Uprave tvrtke Gitone Kvarner i predsjednica MARINN klastera, u prezentaciji na konferenciji Poslovnog dnevnika “Zelena tranzicija i obnovljivi izvori energije”. Time je predstavila i projekt Dolina vodika Sjeverni Jadran, ali i MARINN klaster.
U svijetu, posebno u Europi, doline vodika nisu nikakva novosti. Ukupno ih je 80-ak, od čega ih je šezdesetak u Europi. No Dolina vodika Sjeverni Jadran izdvaja se po svom transnacionalnom karakteru, navela je Odak.
U projektu koji se iz program Obzor Europa financira s 25 milijuna eura, uz Hrvatsku sudjeluje Slovenija te talijanska autonomna regija Friuli Venezia Giulia.
I do 5000 tona
“Cilj je stvaranje sustava kroz umrežavanje svih partnera, od upravljačkih tijela, istraživačko-obrazovnih institucija te poduzetništva”, ističe Odak. Zajedničkim naporima ova bi mreža godišnje trebala proizvoditi pet tisuća tona vodika, što je i krajnji cilj projekta.
“Glavni sustavi koji nose projekt su sektori s otežanom dekarbonizacijom, energetika i promet”, navodi Odak dodajući da se upravo vodik smatra sve važnijim energetskim faktorom u borbi protiv klimatskih promjena, u dekarbonizaciji ali i jačanju gospodarstva.
Osim 25 milijuna eura uloženih kroz program Obzor očekuje se, nastavlja, da će privatni sektor uložiti dodatnih minimalno 200 milijuna eura. Naime, iznos sufinanciranja projekta kojega čini 37 partnera, od čega ih je osam iz Hrvatske, iznosi tek 9, najviše 10 posto, što apsolutno nije dovoljno za njegovu realizaciju pa će ostatak novca morati doći iz drugih izvora.
U njemu sudjeluju i dva industrijska partnera iz Gitone Grupe te tri industrijska partnera iz MARINN klastera. Klaster inače čini 40-ak tvrtki, znanstvenih i istraživačkih institucija te NGO-, a njegov je glavni cilj umrežavanjem te radom na istraživačko-razvojnim projektima, jačati konkurentnost i inovativnost pomorske industrije. “Cilj je vratiti Hrvatsku na kartu najjačih pomorskih zemalja”, poručuje Odak.
Prvi putnički brod na vodik
Odak je dodala i da su prioritetna područja na kojima rade unutar klastera autonomna plovila, plave i zelene marine, plave i zelene tehnologije te čisti pogon, odnosno zeleni vodik. Na jednom projektu pogona na vodik, a koji je dio Doline vodika, već intenzivno rade. Riječ je o ZEAS-u (Zero-Emission Adriatic Ship), odnosnu razvoju prvog putničkog brod na vodik koji će ploviti Jadranskim morem.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu