Od malog obrta do tvrtke s 200 animatora, hostesa i glumaca

Autor: Darko Bičak , 29. travanj 2014. u 22:00
Tihana Ratkajac, direktorica i osnivačica tvrtke E-dizajn/PRESS FOTO

Tihana Ratkajac je prije 10 godina uz poticaje i podršku obitelji osnovala obrt za usluge organizacije događanja i putničku agenciju.

Kada je 2004. godine pokrenula vlastiti biznis s organiziacijom evenata, Zagrepčanka Tihana Ratkajec paralelno je radila još jedan posao. Ured je bio registriran na njenoj kućnoj adresi, a koristila je računalo kupljeno još za vrijeme studija. 

Problemi s birokracijom
Pokrenula je E-dizajn, obrt za usluge i putničku agenciju koja se bavi organizacijom profesionalnih događanja i poslovnih susreta. "Bilo je skromno i išla sam polako. Najteže je bilo dolaziti do novih klijenata. Kada sam odlučila doregistrirati putničku agenciju kako bismo mogli organizirati incentive i team building programe susrela sam se s nizom problema, od toga da poslovni prostor ne može biti u stambenoj zgradi već isključivo u onoj koja je poslovna, pa do dodatnih troškova koji nastaju samom registracijom putničke agencije, poput plaćanja posebnih osiguranja, članarina turističkoj zajednici i slično", kaže Ratkajac. Prije nego što je osnovala svoju event agenciju, radila je na organizaciji animacijskih aktivnosti i događanja u hotelima te u dvije agencije. Kao i većini poduzetnika, i njeno radno vrijeme je od 0-24 sata, već s ispijanjem prve kave razmišlja što treba napraviti, koga nazvati, što napisati u e-mailu.

"Liježem s mislima kako najbolje iskoordinirati sljedeći vikend kada se istovremeno odvija više velikih događanja, kakav koncept predložiti za novi proizvod", opisuje ova poduzetnica. Muči ju problem koji je, kaže, nažalost učestao u hrvatskom poduzetništvu, a to su problemi s naplatom. "Opekla sam se nekoliko puta na sklapanju poslova s tvrtkama koje kasnije nisu mogle platiti dogovorene evente, ili bi ih samo djelomično platile. Uspjeli smo se u većini slučajeva izvući iz takvih situacija kompenzacijama i cesijama, ili pak uplatama od kojih smo na neke čekali i više od 12 mjeseci", govori Ratkajac. Ipak, može se pohvaliti da je i u ovim godinama recesije uvijek pozitivno dočekala kraj svake poslovne godine. "Kao primjer loše prakse navela bih tvrtke koje rizično i megalomanski kreću u osvajanje tržišta, u početku ostvaraju velike prihode, no s vremenom ne mogu pratiti taj nagli rast bilo kvalitetom zaposlenika ili početnom razinom usluge i kvalitete proizvoda. Takve tvrtke često se zadužuju kod banaka uzimajući prevelike kredite, te ako dođe do pada prihoda, dovode se u sve češće situacije stečajeva. Svakako sam za one tvrtke koje u investicije kreću manje rizično, promišljeno, zalažu se za kvalitetu svog proizvoda, te ne očekuju velike dobiti na samom početku", kaže Ratkajec. Do sada su svi zahtjevi koje su primili bili poprilično realni, a oni sami su bili ti koji su onda klijentima predlagali drugačije i pamtljive koncepte.

"Najbolji poslovni savjet koji sam ikada dobila je da nikada klijentu ne kažem "Ne mogu ili to je nemoguće izvesti". Sve je moguće, samo je pitanje koliko se te mogućnosti uklapaju u budžete. Prvi smo u Hrvatskoj postavili umjetnu stijenu za penjanje i rampu za vratolomije na BMX biciklima u prostor shopping centra, tvrtku koja je htjela druženje zaposlenika raditi u hotelu s četiri zvjezdice uvjerili smo da ih iznenade pravim logorovanjem i noćenjem u šatorima, običnu prezentaciju boja za zidove osvježili smo bodypainting programom na atraktivnom fotomodelu", navodi Tihana Ratkajac. Tijekom 10 godina bavljenja ovim poslom, prisjeća se ova poduzetnica, bilo je teških godina, uspona i padova, pogotovo od 2009. kada je većina tvrtki smanjila budžete. E-dizajn surađuje s velikim agencijama koje koriste njihove usluge angažmana animatora, glazbenika, stand up komičara i ostalih umjetnika ili pak najma sportske opreme, tehničke podrške i logistike. Nažalost, kažu u toj tvrtki, bilo je slučajeva kada su neki ukrali njihove ideje i prezentirali ih kao svoje. 

Širenje na turizam
Vlasnica E-dizajna ima još puno planova za širenje poslovanja. "Hrvatske prirodne ljepote su naše najveće blago i voljela bih jednog dana još više proširiti svoju djelatnost na turizam. Kada financijska situacija u zemlji bude stabilnija, poticaji prihvatljiviji, doći će vrijeme za ostvarenje jedne ideje u turističkoj djelatnosti o kojoj već duže razmišljam.

Vanjski suradnici

Kreativni tim zabavljača

Iako Iako su oduvijek bili mali tim, iza E-dizajna je mnogo evenata za najveće hrvatske tvrtke. Prvi klijenti su im bili im AutoHrvatska, Tekstilpromet te TC Solidum. Tokom godine zapošljavaju na poslovima animatora i hostesa preko 200 studenata u cijeloj Hrvatskoj. U ovom poslu ima puno vanjskih suradnika, te stalno primaju nove animatore, hostese, promotore, glumce, umjetnike. Cijene rada se formiraju ovisno o zahtjevnosti i vrsti  posla, a kreću od 30 kuna po satu naviše.

Komentirajte prvi

New Report

Close