Od Finine login sheme potencijalna korist i za web i mobilne trgovine

Autor: Bernard Ivezić , 03. lipanj 2020. u 07:01
Povezivanje SIM-a i IBAN-a kroz novu uslugu omogućit će Fini da s novim registrom ponudi i nove usluge/GettyImages

Mogla bi se značajno povećati razina sigurnosti web kupnje u RH, no Fina ne navodi kako planira razvijati ovu uslugu.

I Fina je poput Amazona, Applea, Facebooka, Googlea i Microsofta lansirala vlastitu login shemu.

I dok se kredencijalima američkih tehnoloških kompanija možete logirati na različite web servise bez pamćenja lozinke, prva usluga koja je dostupna preko Finina logina je tako da vam broj mobitela postane broj bankovnog računa.

Fina je u utorak objavila da je s bankama dogovorila mogućnost ugovora posebne usluge koja omogućuje da se broj mobitela, IBAN, OIB i e-mail adresa međusobno povežu. Korisnik to mora posebno ugovoriti, a rezultat je da time odmah u mobilnom i internetskom bankarstvu broj mobitela njegovih kontakata, koji imaju ugovorenu tu uslugu, također postaje i njihov IBAN.

Anita Gašparac Čorlija iz Fininog Sektora usluga za financijsku industriju navodi da je preduvjet da korisnik u banci ugovori Fininu uslugu Registra posrednih identifikatora računa (RPIR).

“Plaćanje na broj mobitela će se izvršiti ako je podatak registriran u RPIR-u, neovisno o tome kojoj banci kontakt pripada ili koju mobilnu uslugu banke koristi”, pojašnjava Gašparac Čorlija.

Neke funkcionalnosti Fininog logina, koji sad nudi komercijalno dosad su već bile zakonom različito propisane.

Poseban registar

Preduvjet je da korisnik u banci ugovori Fininu uslugu Registra posrednih identifikatora računa (RPIR). Plaćanje na broj mobitela će se izvršiti ako je podatak u RPIR-u, neovisno o tome kojoj banci kontakt pripada ili koju mobilnu uslugu banke koristi.

Tako su telekomi obvezni registrirati sve brojeve mobitela (SIM) tako što identificiraju korisnika i upišu to u poseban registar. Slično moraju i banke koje moraju identificirati i registrirati svakog korisnika bankovnog računa (IBAN).

Povezivanje SIM-a i IBAN-a kroz novu uslugu, zajedno s OIB-om i e-mailom, omogućit će Fini da s novim registrom ponudi i nove usluge o kojima zasad ne govori. Posebno je zanimljiva e-mail adresa, jer to znači da bi Finina login shema mogla postati korisna i web trgovinama u Hrvatskoj.

Naime, mogla bi značajno povećati razinu sigurnosti internetske kupnje na domaćem tržištu, jer se korisnici web i mobilnih trgovina u Hrvatskoj logiraju mahom preko e-maila, a Fina bi kroz svoj login web trgovinama mogla odmah potvrditi i koji je pravi broj mobitela i bankovnog računa njihovih korisnika.

365

dana u godini 24/7 podaci iz RPIR-a dostupni su bankama korisnicama

Time bi se riješio najveći strah domaćih korisnika da moraju dati podatke s kreditnih kartica, jer njih više ne bi trebali koristiti. Umjesto toga koristili bi IBAN, odnosno broj mobitela. Iz Fine nam do zaključenja ovog broja nisu dali detalje o tome kako planiraju razvijati ovu uslugu.

Trenutačno se ni riječju ne spominje ni poslovne korisnike, koji također imaju brojeve mobitela, ali i niz različitih IBAN-a pa se može zaključiti da i oni mogu koristiti Fininu uslugu.

To je, pak. posebno zanimljivo zbog uvođenja instantnog plaćanja s IBAN-a na IBAN u Hrvatskoj, koje vode HNB i Fina i koji su na stranici Sepa.hr objavili da od 1. veljače taj mehanizam funkcionira.

Riječ je novom načinu plaćanja koji potiče EU, a koji omogućuje da se non-stop (24h/7d/365d) sva plaćanja s IBAN-a na IBAN naprave u roku od 10 sekundi. Tako nije sada. Ako platite nešto u petak popodne, to na drugi IBAN račun u pravilu sjeda tek u ponedjeljak. Izuzetak su plaćanja unutar iste banke.

To su iskoristili novi servisi jednostavnog slanja novca mobitelom poput KEKS Paya Erste banke, IziPaya Telekom bankarstva, Zabinog IziPaya i po novom RBA-ova KlikPaya. Ti su servisi novu uslugu brendirali kao plaćanja kroz imenik. Upravo su plaćanja kroz imenik postala unazad godinu dana u Hrvatskoj jedna od najbržerastućih financijskih usluga.

Tako je KEKS Pay u godinu dana stekao više od 100.000 korisnika, a čak 75% ih nije prije koristilo usluge Erstes.

Svi koji su na tržištu ušli nakon KEKS Paya, a nisu dio dvije najveće bankarske grupe u Hrvatskoj Zabe i PBZ-a, koji time imaju i pojedinačno najveći broj IBAN-a, teško se nose s rastom svojih servisa za slanje novca mobitelom i u tome će im sada Fina sa svojom login shemom znatno olakšati tržišni proboj.

Fina potvrdila da je usluga namijenjena i poduzetnicima

Bankovna zajednica pokazala je interes za ovu uslugu te je definirala Pravila za sudjelovanje u Registru posrednih identifikatora računa (RPIR) za razvoj centralne baze podataka u Hrvatskoj, odgovorili su nam iz Fine. Dodaju da je navedena pravila propisao Odbor za upravljanje nacionalnim shemama.

Fina je vlasnik i operativni upravitelj novog registra. 'Slični registri postoje i u Europi te se na razini EU trenutno razvija i zajednička shema za razmjenu podataka, odnosno povezivanja broja mobitela uz određeni IBAN', navodi Fina. Naglašava da je usluga namijenjena bankama. U ovom trenutku banke testiraju uslugu te nakon uspješno provedenog testiranja očekuje se potpisivanje ugovora, nakon čega će banke moći koristiti uslugu registra te tako unaprijediti način plaćanja i ponuditi nove usluge građanima.

U Fini pojašnjavaju da načine i uvjete korištenja takvih novih usluga za građane i poslovne korisnike, kao što je npr. postupak registracije usluge, zadavanje transakcija i druge uvjete korištenja određivat će same banke. 'Finina usluga nije usluga primanja i slanja novca za građane i poslovne korisnike, već usluga koja bankama omogućuje povezivanje brojeva mobitela, email-a, OIB-a i IBAN-a klijenata različitih banaka', zaključuje Fina.

Komentirajte prvi

New Report

Close