Najveći hrvatski maloprodajni lanac Konzum završio je kampanju “Jedna manje” s ciljem promocije korištenja višekratnih ekoloških torbi za kupnju i smanjenja plastičnog otpada u Hrvatskoj. Usto, kompanija je predstavila i osvježenu platformu Konzum Reciklopedija, pokrenutu 2022. putem koje kupci mogu pronaći korisne informacije i savjete kako bolje iskoristiti i manje bacati hranu, ali i nove sadržaje usmjerene na smanjenje otpadne plastike, kao i savjete kako malim promjenama mijenjati svijet nabolje. Kakve je rezultate inicijativa polučila i u kojoj su se mjeri kupci zainteresirali da za ideju da uobičajene plastične vrećice zamijene višekratnima, razgovarali smo s Ivanom Đžakulom, direktoricom Sektora poslovne podrške u Konzumu…
“Prije svega bih naglasila da je sustavan pristup zaštiti okoliša ugrađen u Konzumove poslovne procese na svim razinama, a kampanjom kao što je “Jedna manje” izravno doprinosimo promjeni kupovnih navika. U našim je prodavaonicama prošle godine u odnosu na 2021. kada smo pokrenuli inicijativu, kupljeno 40% više višekratnih vrećica, a istodobno je za 30% smanjena prodaja jednokratnih. Inicijativu smo ponovno aktivirali i ove godine te su naši kupci u mjesec i pol trajanja kampanje koristili višekratnu torbu više od 141.000 puta, a s obzirom na to da smo ih za korištenje eko torbi darivali s 20 BONUS centi na MultiPlusCard kartici, ostvaren je povrat od 28.245 BONUS eura. Uzimajući u obzir prosječan vijek trajanja jednokratnih vrećica koje mogu završiti odbačene negdje u okolišu, na taj način dalo se značajan doprinos ukupnom smanjenju plastičnog otpada. Dakle, Konzumovi kupci itekako su prepoznali vrijednost inicijative Jedna manje”.
Što Konzum kao kompanija radi po pitanju upravljanja otpadnom ambalažom, primjerice kod otkupa koji se odvija i u vašim trgovinama? Zašto u svima nije riješen otkup plastike isključivo putem stroja za prihvat ambalaže?
“Sukladno propisima, odnosno prema Pravilniku o ambalaži i otpadnoj ambalaži, plastičnim proizvodima za jednokratnu uporabu i ribolovnom alatu koji sadržava plastiku, Konzum je obvezan preuzimati nepovratnu ambalažu u sustavu povratne naknade (plastična, metalna i staklena ambalaža) u prodavaonicama prodajne površine većim od 200 četvornih metara. Ovisno o veličini same prodavaonice, ambalaža se preuzima ručno ili strojno. U našem slučaju ambalaža se većinom preuzima ručno, dok strojni otkup imamo u prodajnim mjestima u kojima imamo na raspolaganju dovoljno prostora jer sam aparat zauzima veću površinu. Također, sva ambalaža ne može se uvijek zaprimiti putem stroja bez pomoći zaposlenika, primjerice u slučaju kada je nagnječena, kad je barkod malo oštećen ili je riječ o novom proizvodu čija ambalaža još nije prijavljena u sustavu za strojno preuzimanje. Tako da je nemoguće u potpunosti automatizirati prihvat nepovratne ambalaže”.
Što je s ambalažom koja nije s područja naše zemlje, a želimo je reciklirati, primjerice ona iz Slovenije? Nudi li Konzum rješenje za to? Također, što je sa zauljenom plastičnom ambalažom s obzirom na to da Konzum prodaje i motorna ulja? Nudite li kupcima opciju recikliranja takve vrste plastike?
“Po pitanju ambalaže od pića, na otkupnim mjestima preuzima se isključivo ona proizvedena za naše tržište te je u skladu s time i označena. Ranije spomenutim Pravilnikom propisano je da se proizvod ne smije pakirati u istu ambalažu za područje Hrvatske i za ostale države. To znači da na ambalaži od pića koja je namijenjena za slovensko tržište ne smije biti oznaka za nepovratnu ambalažu. Svu ostalu ambalažu koja nije u sustavu povratne naknade kupci mogu predati u reciklažna dvorišta, a u slučaju da kupac ipak donese takvu ambalažu, istu ćemo preuzeti i predati ovlaštenom skupljaču. Što se tiče zauljene ambalaže, ambalaže od boje, lakova i slično, obvezu preuzimanja bez naknade imaju samo specijalizirane prodavaonice i reciklažna dvorišta te u ovom slučaju Konzum nema tu obvezu”.
Inicijativu Jedna manje ove ste godine zapravo vezali uz priču koju javnost poznaje kao Konzum Reciklopedija. Što ste željeli postići projektom?
“Radi se o platformi koju smo pokrenuli 2022. Idejni cilj projekta je poticanje na pozitivne promjene. Na Reciklopediji kupci od početka mogu pronaći korisne informacije i savjete kako bolje iskoristiti i manje bacati hranu. Ove smo godine platformu dodatno osvježili novim elementima, odnosno sadržajima usmjerenima na smanjenje otpadne plastike, kao i savjetima kako malim promjenama mijenjati svijet nabolje. Drago mi je što je i ovaj projekt naišao na niz pozitivnih reakcija te što su korisnici prepoznali vrijednost, ali i korist za sebe jer svatko od nas malim koracima može doprinijeti stvaranju jedne veće priče – neke pozitivne promjene koja će imati učinak na cijelo društvo. Zato sam izuzetno ponosna što smo već šestu godinu nositelji titule Najdonatora.
Hrana je vrijedan resurs, stoga se u Konzumu kontinuiranim unaprjeđenjem internih poslovnih procesa i optimizacijom naručivanja robe u našim prodavaonicama trudimo poboljšati procese upravljanja zalihama i tako smanjiti viškove hrane. Usprkos našim naporima, određeni dio proizvoda ipak ostaje, od kojih se neki prodaju po sniženim cijenama, dok se dio donira. Od 2016. donirali smo više od 1600 tona hrane, a uvijek se rado odazovemo i novim inicijativama. U Hrvatskoj je lani otvorena prva banka hrane, a mi smo bili prvi donator s kamionom prehrambenih proizvoda”.
Što još sve kao kompanija radite po pitanju održivosti i zaštite okoliša?
“Već dugi niz godina u Konzumu brinemo o održivom poslovanju. Još od 2010. imamo implementiran i certificiran sustav upravljanja okolišem prema normi ISO 14001 i u Hrvatskoj smo i danas jedini trgovački lanac s tim certifikatom u svim objektima. Među prvim smo trgovcima koji su uveli isporuku robe dobavljača na naše centralno skladište kako bismo smanjili štetne emisije dolaskom dobavljača na svaku od naših prodajnih lokacija. Dodatno smo optimizirali i distribuciju našim kamionima, odnosno vodimo računa o maksimalnoj popunjenosti kamiona i pronalaženju optimalne rute isporuke. Ujedno, manji utjecaj na okoliš zbog kraćih dobavljačkih lanaca uspjeli smo postići i kroz projekt Najbolje iz Hrvatske, kojim još od 2020. podupiremo domaće, odnosno lokalne proizvođače te promoviramo njihove proizvode. Pored svega navedenog, provodimo i niz aktivnosti kojima nastojimo usmjeriti naše poslovanje prema zelenim i održivim rješenjima. Za sve postavljene ciljeve upravljanja energijom, sigurnosti hrane i zaštite okoliša u Konzumu su osigurani resursi te se potiče nabava energetski učinkovitih proizvoda i usluga, a sve u cilju sprječavanja zagađenja, smanjenja onečišćenja te održivog korištenja resursa. Dodatno, od 2017. u svim našim objektima imamo implementiran ISO 50001, sustav za upravljanje energijom te ulažemo u energetski učinkovitiju i štedljiviju opremu. Primjerice, u trgovinama, skladištima i drugim objektima ugradili smo LED rasvjetu te dodatno u trgovinama postavljamo vrata na rashladne vitrine kako bismo smanjili potencijalne gubitke hladnog zraka prema prostoru. Također, u ovoj godini planiramo ugradnju solarnih panela na šest lokacija koji će nam omogućiti uštede energije i povećanje korištenja energije iz obnovljivih izvora, čime ćemo dodatno doprinijeti zaštiti okoliša”.
Kako se uopće mjeri utjecaj na okoliš?
“Kompanija na okoliš utječe kroz više aspekata, primjerice kroz potrošnju resursa, nastajanje otpada i emisije stakleničkih plinova. Jedan od trenutačno najraširenijih načina mjerenja utjecaja je izračun ugljičnog otiska. Stoga smo u suradnji s Energetskim institutom Hrvoje Požar na razini Fortenova grupe izračunali ugljični otisak za 2022. i 2023. i utvrdili procese u kojima su emisije najveće. Najveće emisije upravo su one koje nastaju u dobavljačkom lancu. Kako bismo mogli pratiti dobavljački lanac, također smo na razini Fortenova grupe započeli procjenu održivosti dobavljača te ćemo tako moći zajednički raditi na poboljšanju održivosti u lancu opskrbe. Kod internih aktivnosti veliki naglasak stavljamo na nabavku energetski učinkovite opreme te smo u naše procese nabave opreme uveli energetsku učinkovitost i emisije CO2 kao neke od faktora koji utječu na odluku o odabiru dobavljača. Također, dio emisija prouzročen je našim voznim parkom, stoga smo krenuli s nabavkom hibridnih i električnih vozila”.
Kojim još inicijativama želite osvijestiti kupce i javnost o pozitivnim promjenama?
“U Konzumu svakodnevno kupuje oko pola milijuna ljudi, to je velika publika kojoj se svakodnevno obraćamo i kao vodeći domaći maloprodajni lanac tu veliku odgovornost izuzetno ozbiljno shvaćamo. Kroz sve naše komunikacijske kampanje i aktivnosti aktivno radimo na osvještavanju svih generacija o važnim temama. Primjerice, jedan od naših najpoznatijih programa vjernosti Zdravoljupci, kao i njegov nastavak Povratak Zdravoljubaca, za cilj je imao podizanje svijesti o zdravoj prehrani svih generacija. Tu su i programi poput Morsovaca, Zumića, Zvjerića i Zvjerića 2 kojima smo komunicirali važnost očuvanja morskog svijeta, pčela, divljih i ugroženih vrsta u RH. Često upravo u sklopu naših kampanja kupci mogu podržati rad pojedinih udruga koje brinu o potrebitima. Dobar primjer su Zvjerići kada su kupci putem MultiPlusCard aplikacije mogli donirati svoje BONUS eure udruzi po izboru koja brine o ugroženim životinjama. Istaknula bih još jednu aktivnost kojom potičemo kupce na prihvaćanje promjena. Riječ je o opciji korištenja e-računa u MultiPlusCard aplikaciji. Svi korisnici našeg programa vjernosti mogu tako svoje račune iz Konzuma pronaći upravo u aplikaciji i odabrati opciju bez papira, što direktno doprinosi zaštiti okoliša jer smanjuje količinu potrošenog papira koji većina ljudi najčešće baci odmah nakon kupnje”.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu