Od 2010. prihodi putničkih agencija porasli za 54%

Autor: Marija Crnjak , 05. kolovoz 2018. u 12:49
Foto: Hrvoje Jelavić / Pixsell

“Agencijski gosti oni koji ostvaruju visoku potrošnju i koriste vanpansionske sadržaje složene u paket aranžmane visoke dodane vrijednosti”, kaže Boris Žgomba.

U razdoblju od 2010. do 2017. godine broj aktivnih putničkih agencija u Hrvatskoj narastao je za 44 posto, s 870 na 1.254, njihovi ukupni  prihodi za 54 posto, s 3,3 milijarde na 5,1 milijardi kuna. Broj zaposlenih je 2017. godine dosegnuo ukupno 5.540, što je 20 posto više nego 2010. godine. Istodobno, unatoč padu broja noćenja uz posredovanje domaćih turističkih agencija od oko 13 posto, od 2007. godine ova industrija kontinuirano povećava dodanu vrijednost svojih usluga. To je rezultiralo rastom njihovih poslovnih prihoda za skoro 70 posto i rastom broja zaposlenih za 17 posto za period od 2007. do 2017. godine, pokazala je analiza poslovanja turističkih agencija i turoperatora u razdoblju 2007. – 2017., koju je za Hrvatsku gospodarsku komoru proveo Institut za turizam.

U priopćenju HGK ističu da turističke agencije imaju specifičnu ulogu na tržištu, potiču potražnju kada je ona smanjena i usmjeravaju je prema odabranim destinacijama. Uz smanjenje prostorne koncentriranosti i utjecaja sezonalnosti, utječu i na povećanje potrošnje po dolasku. Domaće turističke agencije preko 80% fizičkog prometa ostvaruju od receptivnih poslova, što doprinosi i razvoju turističkih proizvoda s visokom dodatnom vrijednošću. 

„Ovaj rast prihoda djelatnosti uz istodobno smanjenje broja noćenja, potvrđuje da su  agencijski gosti oni koji ostvaruju visoku potrošnju i koriste vanpansionske sadržaje složene u paket aranžmane visoke dodane vrijednosti. Radi se o eno-gastro, pustolovnim, zdravstvenim, kulturnim i svim drugim proizvodima posebnih tema i interesa koji istodobno odmiču Hrvatsku od imidža destinacije sunca i mora, pune smještajne kapacitete van sezone i omogućavaju cjelogodišnji turizam,“ istaknuo je predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK Boris Žgomba, komentirajući ove rezultate.

Pad udjela putničkih agencija u ukupnom prometu turističkog sektora rezultat je neravnopravne tržišne utakmice domaćih agencija s ostalim sudionicima na tržištu, tvrdi Žgomba.

"Pritom mislim na pojedine strane online platforme, što donekle regulira nova Europska direktiva o paket i povezanim putnim aranžmanima koja je stupila na snagu u Hrvatskoj kroz Zakon o pružanju usluga u turizmu u srpnju ove godine. Ali i na pružatelje smještaja, koji su zbog primjene posebnog postupka oporezivanja putničkih agencija PDV-om stavljeni u povoljniji položaj u odnosu na agencije, posebno u segmentu poslovnih putovanja,“ naglasio je Žgomba.

Naime, ako tvrtka smještaj za zaposlenika rezervira direktno od hotela, ima pravo odbitka pretporeza, dok kada to učini preko turističke agencije nema na to pravo. Radi se o regulativi EU koja je direktno vezana za paket aranžmane, a u ovom slučaju takva usluga ne spada pod direktivu. To je potvrdila i studija o utjecaju posebnog postupka oporezivanja na poslovanje agencija u EU koju je naručila Europska komisija prošle godine, koja je donijela preporuku da se ubuduće isključi B2B prodaja iz opsega direktive. „Budući da velik broj zemalja članica EU već primjenjuje navedeno, očekujemo da će i naše Ministarstvo financija situaciju pozitivno razriješiti i prije obvezne primjene na razini EU” zaključio je Žgomba, dodajući da je Udruženje u intenzivnom kontaktu s Ministarstvom financija po ovom pitanju.

Komentirajte prvi

New Report

Close