Obročno plaćanje, odnosno pružanje mogućnosti kupcima da robu plate u više rata, danas je nužnost, ističe Jana Blažević Marčelja, stručnjakinja za cijene i zamjenica izvršnog direktora Znanstveno-tehnologijskog parka Sveučilišta u Rijeci (STePRi).
"Trgovci jednostavno ne mogu prodati ukoliko kupcima ne nude takvu mogućnost", navodi. Iako takvu mogućnost nude gotovo svi trgovci postoje iznimke, no tada je riječ o potpuno drugačijem modelu rada, objašnjava Blažević Marčelja. Takav model, primjerice, prakticira trgovački lanac Lidl, a temelji se na strategiji "Everyday low prices" (EDLP) čiji je smisao nuditi potrošačima svaki dan niske cijene bez da se za to čeka određeni dan ili povod. Takvu praksu pokrenuo je 90-ih trgovački lanac Wal-Mart u SAD-u, no do danas on se nije značajnije proširio na Hrvatsku.
Plaćanje karticama
"Takva praksa zahtijevala bi drukčiji poslovni model koji se temelji na daleko većem plasmanu robnih marki, a što traži i veću suradnju s proizvođačima", objašnjava Blažević Marčelja. Ipak, omjer gotovinskog i obročnog plaćanja prilično varira od trgovca do trgovca. I dok u Mercatoru, kao i u Harvey Normanu, trgoini specijaliziranoj za prodaju kućanskih aparata i namještaja, više od polovice svih plaćanja čine obročna plaćanja, u najvećem trgovačkom lancu, Konzumu, vlada potpuno drukčija praksa. Od ukupne prodaje putem kartica, udio prodaje na rate u Konzumu iznosi tek pet posto. Manji udio plaćanja na rate potrošači koriste i pri kupnji odjeće, doznajemo iz Sportina Grupe koja prodaje i distribuira čak 84 robne marke odjeće i obuće. "Gotovina je i dalje dominantan način plaćanja, iako našim kupcima omogućujemo i plaćanje putem kreditnih kartica te prodaju na rate i to od dvije do 12 rata bez naknade", ističe Ana Mitrović, voditeljica ureda za odnose s javnošću Konzuma. Minimalni iznos za plaćanje na rate je 300 kuna, a kako navodi Mitrović, u odnosu na ukupnu prodaju putem kartica, udio prodaje na rate iznosi oko pet posto.
Obročno plaćanje različitim karticama, a koje se odobrava na najviše šest rata, omogućuje i Sportina grupa u preko 80 svojih trgovina u Hrvatskoj. "U prosjeku oko 25 posto kupaca koji plaćaju karticama odlučuje se za kupovinu na rate", navodi Nina Korać, direktorica Sportine Hrvatska. Plaćanje na rate, dodaje Korać, stvarnost je današnjice u kojoj je to jedan od načina kako zadržati odnosno povećati razinu potrošnje. "Na obročno plaćanje gledamo kao na dodatnu ponudu koju nudimo svojim strankama, u želji da im, što je više moguće, približimo naš asortiman", ističe Korać. U Mercatoru i Getrou kupci mogu kupovati putem svih kreditnih kartica obročnim plaćanjem i potrošačkim kreditima. Obročno plaćanje te kupovinu bez kamata na 12 rata, Mercator omogućuje i svim kupcima koji imaju Pika zelenu karticu. "S obzirom na potrošačku moć, kupci danas u većoj mjeri koriste pogodnosti obročnog plaćanja pa je omjer u odnosu na gotovinsko plaćanje 60 prema 40 posto", odgovara Lea Marcijuš, voditeljica odnosa s javnošću Mercatora.Isti je omjer gotovinskog i plaćanja na rate i u Harvey Normanu.
Što veći broj rata
"Kupci danas u velikoj mjeri plaćaju na rate i to na što je moguće više njih", odgovorila je blagajnica koja je htjela ostati anonimna. U svojoj ponudi Harey Norman nudi čak i potrošačke kredite u suradnji s Hypo-Alpe-Adria bankom, na iznose od 1500 do 70 tisuća kuna, na rok otplate od dva do 36 mjeseci te bez naknade. No kako otkriva blagajnica, zahtjeva za ovakvim kreditom nema puno. "Ljudima je to ipak komplicirano jer moraju otići do banke i ispunjavati razne papire", navodi.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Placanje na rate je obicno najskuplje placanje. Netko mora financirati taj kredit. Cijene u prodavnicama koje nude placanje na rate su obicno puno vise nego u prodavnicama gdje se ne prodaje na rate. Trgovac koji ima dobre cijene i dobru ponudu jednostavno nemora prodavati na rate.
Ljudi koji su u financijskim teskocama kupuju sve na rate i placaju 30-50% vise. Tako se samo jos dublje zakopavaju u rupu u koju su upali.
Ne cudi da je u Merkatoru vise od 50% placanja obrocno jer se radi o nekonkurentnim cijenama i promasenom poslovnom modelu koji je prosle godine napravio 340 milijuna kuna gubitaka.
“Everyday low prices – no do danas on se nije značajnije proširio na Hrvatsku”
navodno je. evo gledam kataloge[/url] Diona ima Iz dana u dan akcije gdje nudi jedan artikl sniženo svaki dan (valjda je marktingaš čitao malo Wall mart strategiju). onda mercator cijene za mene. pa konzum akcije pa lesnina sa 100 kataloga mjesečno.
problem je što nitko nema viziju nego svi pucaju isto:) pa tako imate ćevape ili svinjski vrat za 29,99, 29,90 ili 28,99 kuna u tri glavna trgovca.
Uključite se u raspravu