Obim i detalji uzvratnih poslova s Patrijom do danas nisu razotkriveni

Autor: Darko Bičak , 21. veljača 2021. u 22:00
Foto: I. Galović/PIXSELL

Iz Patrije su objavili da su uzvratni poslovi obuhvaćali više hrvatskih poduzeća iz raznih industrijskih sektora.

Finski proizvođač oružja Patria objavio je da je okončan projekt uzvratnih poslova odnosno offseta u Hrvatskoj vezan za nabavku oklopnih vozila za našu vojsku.

Pojašnjavaju da je posao s offsetom priveden kraju kada je krajem prosinca 2020. hrvatsko Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja odobrilo Patrijin offset učinak po ovom projektu.

Finci ističu da je, usprkos činjenici da je čitavi projekt bio malo odužen, u konačnici pokazano da ova tvrtka u potpunosti izvršava preuzete i dogovorene obveze.

Izdašni okviri offseta

Hrvatska je u nabavku oklopnih vozila Patria AMV 8×8 krenula 2007., a finska ponuda je pobijedila američko-austrijsku s njihovim Pandurom. Ugovor se odnosio na nabavku 126 borbenih vozila u ukupnoj vrijednosti od oko 180 milijuna eura, što ne uključuje naoružanje i drugu opremu koja je nabavljena, ili se još nabavlja, od partnera u Norveškoj i Izraelu.

Zadnja Patrija, koje su sklapane u Đuro Đakoviću Specijalnim vozilima, isporučena je HV-u tijekom 2013. Kako Hrvatska još tada nije bila u EU, koji zabranjuje offset, uzvratni poslovi su bili nešto legitimno te su ugovoreni u vrlo izdašnim okvirima.

Iako i danas svi detalji toga ugovora, posebno njegove realizacije po pitanju indirektnog offseta, nisu javno dostupni zbog poslovne i vojne tajne, činjenica je da su se Finci obvezali da će hrvatskom gospodarstvu osigurati vrijednosti 75% ukupne vrijednosti nabavke – iako je u preliminarnim dogovorima bila spominjana ukupna vrijednost offseta, izravnog u proizvodnji vozila i neizravnog u gospodarstvo, od čak 150 posto vrijednosti nabavke.

180

milijuna eura bila je vrijednost ugovorenih 165 oklopnih vozila Patria AMV 8x8

U tom trenutku se baratalo s ukupno 270 milijuna eura offseta i to oko 67,5 milijuna eura direktnih i još oko 200 milijuna indirektnih uzvratnih poslova. Činjenica je da je izravni dio offseta, transfer tehnologije Đuro Đakoviću, izvršen, no onaj drugi dio je ostao kontroverzan do danas.

Iako su Finci istakli da je offset zaključen, a što potvrđuju i u resornom Ministarstvu gospodarstva, detalji i obim tih uzvratnih poslova nisu poznati niti danas. Iz Patrije su objavili da su uzvratni poslovi obuhvaćali više hrvatskih poduzeća iz raznih industrijskih sektora.

Specijalizirani portal Obris.hr je pokušao doznati ovog tjedna još detalja iz Finske, no Jussi Järvinen, predsjednik poslovne jedinice Patria Land, im je odgovorio da informacije o iznosima ugovorenog offseta i industrijskih suradnji u Hrvatskoj nisu javne.

Dodao je da je iznos tih obveza bio značajan i da su te vrijednosti obično između 60 i 100 posto vrijednosti posla. Iz resornog ministarstva nismo uspjeli dobiti nikakvo službeno tumačenje ovog, jednog od najvećih u hrvatskoj povijesti, investicijskog potencijala.

Spekulira se da je vrijednost dogovorenog offseta u praksi smanjenja za sedam puta i da je zapravo od dogovorenog iznosa u eurima investirana tolika vrijednost kuna.

‘Veza’ s avionima

Ovo dobiva dodatno na važnosti zbog aktualnog hrvatskog natječaja za borbene zrakoplove jer je, iz iskustva ovog offseta, teško i zamisliti apsorpcijsku mogućnost Hrvatske za offset koji bi, u komparativnoj vrijednosti nabavke zrakoplova od 1-2 milijarde eura, bio na razini 500 milijuna do 1,5 milijardu eura.

U propalom natječaju na nabavku borbene eskadrile Izrael je, navodno, obećavao široku offset suradnju na područjima visoke tehnologije, proizvodnje oružja i municije te moderne poljoprivrede.

U novom natječaju sve zainteresirane strane nude stanovitu gospodarsku suradnju, no ona je uglavnom samo načelna.

Tako Amerikanci nude uključivanje šest, za sada neimenovanih, hrvatskih tvrtki u globalni dobavni sustav tvrtke Lockheed Martin, proizvođača F-16, a izvjesno je uz nabavku vezana donacija i modernizacija 76, iako je negdje govora i o 120 komada, američki borbenih vozila, zapravo lakih tenkova, Bradley teška ukupno 756 milijuna dolara u Đuro Đakoviću.

Vjerojatno otpali iz natječaja Švedski Saab, i tamošnja agencija za naoružanje FMV, i dalje nude povratne investicije između 500 milijuna i milijardu eura. Najtajnovitiji su u čitavoj priči Francuzi. Iako imaju dobar zrakoplov i moćnu industriju, javno nije poznato da su oni ponudili išta.

Komentirajte prvi

New Report

Close