Michal Senczuk, predsjednik Uprave Studenca, u razgovoru za Poslovni dnevnik komentira poslovanje ovog trgovačkog lanca koji je krenuo u intenzivno širenje obalom te otkriva da do kraja 2020. kane gotovo udvostručiti broj prodavaonica.
Iznosi detalje ambicioznih planova i radi usporedbu poslovanja nekad i danas, kada je kompanija "u rukama" fonda Enterprise investors koji ga je preuzeo u ljeto 2018., godini koju je Studenac završio s 1,62 milijarde kuna prihoda.
Kako Studenac stoji na domaćem maloprodajnom tržištu govorimo li o udjelima? Koji je udjel na ukupnom tržištu, a koliko na obali u ovom trenutku?
Uzevši u obzir prihode maloprodajnih lanaca, Studenac ima udio ispod 5 posto na razini Republike Hrvatske uz dominantu poziciju duž Jadrana.
A koji su vaši ciljani udjeli, ali i prihodi u dugoročnijem razdoblju – recimo u idućih tri do pet godina?
Teško je govoriti o planiranim budućim tržišnim udjelima jer to ovisi i o aktivnostima ostalih sudionika na maloprodajnom tržištu. Definitivno želimo postati jedan od značajnih igrača u maloprodaji i približiti kupcima pogodnosti našeg poslovanja. Čvrsto vjerujemo da će naši planovi za rast rezultirati udvostručenjem prihoda Studenca u naredne tri godine.
Podrazumijevaju li ti ciljevi i prodiranje dublje u kontinent Hrvatske, vidite li tu prilike poput one koja je očito uočena u Istarskim supermarketima koje je Studenac preuzeo sredinom prošle godine?
Kontinentalni dio Hrvatske je definitivno veoma zanimljiv i donosi dodatni potencijal za razvoj. Trenutno promatramo tržište te istražujemo odgovara li naš format lokalnim zahtjevima, odnosno je li prikladan za kupce. Odluke ćemo donijeti krajem ove godine.
600 trgovina
imao je Studenac na kraju 2019. godine
Kada je fond Enterprise investors kročio na hrvatsko tržište, njegovi predstavnici nisu krili velike ambicije. Studenac je dokaz da su mislili ozbiljno. Intenzivno se širite, već su određene i dvije akvizicije – Istarski supermarketi i zadarski Sonik. Možete li napraviti usporedbu Studenca prije i poslije preuzimanja od strane tog investicijskog fonda?
Provedene promjene prirodni su tijek poslovanja i morali smo ih implementirati kako bismo pripremili društvo za budući rast te održali kompetitivnost prema ostalim konkurentima na tržištu – što je danas vrlo zahtjevno. Studenac je još u procesu prijelaza iz društva s poduzetničkim mentalitetom u korporativni sistem. U trenutku promjene vlasništva Studenac je imao 380 prodavaonica uz veleprodaju. Uključujući Sonik, 2019. smo završili s više od 600 prodavaonica. Do kraja 2020. planiramo proslaviti proširenje mreže na 700 prodavaonica. Takav razvoj nam omogućava pozicioniranje kao najvećeg trgovačkog lanca na obali, kao i najvećeg u Hrvatskoj po broju prodavaonica. Imamo 3249 zaposlenika, ne uključujući sezonske. Uz to, više od od 100 prodavaonica preuredili prema novom modelu, odnosno standardu koji uključuje novi vizualni identitet s novim logotipom. Što se tiče asortimana, naglasak je na svježem voću i povrću, svježe pečenom kruhu na mjestu prodaje te svakodnevnoj ponudi svježih namirnica. Studenac je uveo i novi To Go koncept koji prati nove tržišne trendove i nove zahtjeve kupaca – koji se sve više odmiču od tradicionalne prehrane ,ali pritom žele dobiti kvalitetan obrok za pristupačnu cijenu.
Takvi značajni iskoraci zahtijevaju i ozbiljne investicije. Jesu li one narušile dobit Studenca u ovogodišnjoj bilanci, kakve rezultate očekujete u 2019. godini?
Financijski rezultati za 2019. još nisu končani pa ih ne možemo u ovom trenutku komentirati. Međutim, možemo reći da će 2019. godina biti u skladu s našim očekivanjima. S obzirom da su sva ulaganja planirana, stvari teku prema definiranom razvojnom planu. Pratimo naravno pozitivan rast poslovanja iz godine u godinu te očekujemo da će se taj trend nastaviti tijekom 2020., kao i u nadolazećim godinama.
Jeste li zadovoljni takvim rezultatima i kakvi su financijski planovi za 2020.?
Zadovoljni smo rezultatima. Moramo uzeti u obzir velike organizacijske promjene koje su se dogodile u društvu, kao i usklađivanje komercijalnog i logističkog modela – proces koji nije brz i jednostavan. Nastavit ćemo razvijati mrežu s fokusom na tri glavne aktivnosti: praćenje prodajnih rezultata, organski rast te akvizicije. Također, nastavit ćemo s ulaganjima u preuređenje prodavaonica kao i rebrending Istarskih supermarketa.
Pa kako napreduje integracija Istarskih supermarketa i što će ona konkretno podrazumijevati- je li riječ o potpunom 'stapanju' u brend Studenca ili ćete ipak ići s nekim drugim modelom?
Integracija Istarskih supermarketa napreduje sjajno. U 2019. godini razmatrali smo i testirali nekoliko varijanti integracije. Društva su spojena početkom 2020. godine. Uskladili smo sve operativne i komercijalne aktivnosti, a u planu nam je rebrending svih prodavaonica do početka turističke sezone. Kako bismo ispunili očekivanja lokalnih kupaca i odgovorili na njihove kupovne navike, prodavaonice u Istri će zadržati određenu neovisnost. Važno je da se uz tako velik opseg rada društva u što većoj mjeri održi unificirani model jer jedino na taj način možete upravljati mrežom učinkovito i precizno te ostati dosljedni u komunikaciji s kupcem. Iz tog razloga smo odlučili rebrendirati Istarske supermarkete prema modelu Studenca. Cilj toga je, između ostalog, i približiti Studenac drugim regijama izvan Dalmacije. Ako želimo postati nacionalni igrač, brand mora biti prepoznatljiv u cijeloj zemlji.
Što biste podcrtali kako najveće slabosti tržišta maloprodaje u Hrvatskoj, a što pak nudi najveće potencijale, kojih očito ne fali čim su investitori rizičnog kapitala odlučili ovdje oploditi svoja ulaganja?
Budući da govorimo o maloprodaji, fokus bi trebao biti usmjeren na samog kupca i upravo bi on trebao biti odlučujući faktor za društvo, a to je ono što ponekad mnogi zaboravljaju. Također, dodatna slabost tržišta maloprodaje u Hrvatskoj je i loša diferencijacija dostupnog asortimana i komercijalnog modela te nedostatak inicijative za uvođenjem noviteta. Turizam nam s jedne strane nudi veliki potencijal i ujedno predstavlja veliki izazov. Studenac ima dvije ciljne skupine među kupcima: lokalno stanovništvo te turiste. Pošto se ove dvije korisničke skupine razlikuju po svojim potrebama, poslovanje moramo prilagoditi na način da odgovara zahtjevima i potrebama svih – što čini izazov još većim. Na tržištu smo poznati po vrlo visokom standardu usluge kupcima. Kada razmišljamo o kupcu, fokusiramo se na njegove dnevne potrebe – ne samo u smislu asortimana i cijene. Gledamo na to puno šire, pokušavajući mu pružiti najbolje iskustvo kupovine. Kupac odlučuje o tome što želi kupiti, a naša je želja i odluka slušati ga i pri tome mu pružiti najugodnije iskustvo kupovine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu