Novo poskupljenje već od sutra: Čeka nas velik rast cijena. Europi prijeti nestašica dizela

Autor: Poslovni.hr , 25. rujan 2023. u 14:10
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Već od sutra cijena dizela na benzinskim crpkama će, prema najavama, biti viša za čak sedam eurocenti po litri.

Međunarodna agencija za energiju (IEA) i brojni svjetski mediji ovih dana upozoravaju na moguću nestašicu dizela koja bi mogla zahvatiti europsko i svjetsko tržište, a zajedno s njom i značajan rast cijena ove vrste goriva. Razloga za takvu prognozu je više, u prvom redu tu je rast cijene sirove nafte, pri čemu je barel referentne Brent sirove nafte već probio cijenu od 95 dolara, a analitičari i vodeći ljudi velikih svjetskih naftnih kompanija, poput Mikea Wortha, izvršnog direktora Chevrona, procjenjuju da će cijena prije kraja godine prijeći razinu od 100 američkih dolara po barelu. Inače, već od sutra cijena dizela na benzinskim crpkama će, prema najavama, biti viša za čak sedam eurocenti po litri, a očekuju se i daljnja poskupljenja, piše Novi list.

Kratkovidne odluke

Na rast cijene u prvom redu utječu odluke Saudijske Arabije i Rusije o smanjenju proizvodnje i izvoza sirove nafte, pri čemu je Saudijska Arabija izvoz smanjila za milijun barela dnevno, do kraja ove godine, a Rusija za 300 tisuća barela dnevno, također do kraja ove ili početka iduće godine. Zbog toga, kao i najava drugih zemalja članica OPEC-a o smanjenju proizvodnje, cijena barela Brenta je od lipnja, kad je iznosila oko 72 dolara, narasla na sadašnjih oko 95 dolara.

Drugi značajan razlog mogućoj nestašici dizelskog goriva i značajnom rastu njegove cijene su, kako se pokazuje, kratkovidne odluke europskih zemalja, odnosno naftnih kompanija, o zatvaranju pojedinih manje profitabilnih rafinerija, posebno u vrijeme pandemije COVID-19, kad je potražnja za dizelom bila znatno manja. Slična je situacija i u SAD-u, gdje je proizvodnja dizela još uvijek za oko 200 tisuća barela dnevno manja nego u predpandemijskoj 2019. godini. Europa je do izbijanja rata u Ukrajini najveći dio dizela koji je nedostajao na tržištu uvozila iz Rusije, a kako je od veljače na snazi embargo na uvoz te vrste goriva iz Rusije, za sad je očito da će biti teško nadoknaditi te količine, barem po sličnim cijenama po kojima je ta vrsta goriva na europsko tržište stizala iz ruskih rafinerija.

Rusija je u međuvremenu zabranila izvoz dizela, osim u pojedine države, ali među onima na koje se zabrana odnosi je i Kina pa bi i tamošnja potražnja mogla utjecati na cijenu dizela u Europskoj uniji.

Rastu cijena kumovale su, kako prenose europski mediji, i izuzetno visoke ljetne temperature, zbog kojih su rafinerije bile primorane raditi usporenijim tempom od uobičajenog, a dodatnu zabrinutost za rast cijena izazvala je i najnovija vijest o kvaru u jednoj od najvećih rafinerija u Europi, Shellovoj Pernis rafineriji u Roterdamu, i to upravo na postrojenju koje proizvodi dizelsko gorivo. Isto tako, dio operativnih rafinerija će uskoro u remont pa se očekuje dodatni pad proizvodnje dizela u Europi.

Specifična situacija

U Hrvatskoj je situacija specifična, jer ima svoju rafineriju, a i potražnja za svim vrstama goriva uglavnom je ljeti veća nego zimi, zbog turističke sezone, no dizelsko je gorivo u postotku traženije nego u zemljama zapadne Europe. Cijena pri tom ovisi o cijenama nafte na mediteranskom i svjetskom tržištu, kao i o cijeni dizela iz uvoza, jer Inina Rafinerija nafte Rijeka ne proizvodi dovoljne količine tog derivata, već Ina godišnje uvozi obično između 200 i 400 tisuća tona dizela. Stoga je Novi list jedinoj domaćoj naftnoprerađivačkoj kompaniji i glavnom opskrbljivaču na tržištu postavio upit o količini domaće proizvodnje u ovoj i idućoj godini, kao i jesu li ugovorene dovoljne količine dizela iz uvoza za opskrbu domaćeg tržišta te očekuju li u Ini značajan rast cijene dizela u narednim mjesecima. Evo što kažu.

– Podsjećamo da je Ina i u vrijeme izbijanja rata u Ukrajini, u situaciji u kojoj su dvije rafinerije u regiji bile zatvorene, omogućila neometanu i sigurnu opskrbu domaćeg tržišta derivatima. Komparativna prednost Ine u odnosu na kontinentalne rafinerije je i geografski položaj Rafinerije nafte Rijeka koja je smještena na morskoj obali. To Ini omogućuje dopremu sirovina ili gotovih proizvoda gotovo iz svih krajeva svijeta i zato naši kupci mogu biti mirniji. Rafinerija nafte Rijeka kontinuirano radi od kraja travnja 2023. godine te proizvodi cijeli spektar goriva, uključujući i dizelsko gorivo. Inin je primarni cilj sigurna i ekonomična opskrba domaćeg, ali i regionalnih tržišta čija je karakteristika znatno veća potražnja za dizelskim gorivima od ostalih vrsta goriva. Zalihe svih proizvoda, pa tako i dizelskog goriva kontinuirano se motre i drže na razini koja omogućuje sigurnu i neometanu opskrbu cijelog tržišta balansirajući vlastitu proizvodnju, kao i pravovremen, unaprijed planiran uvoz s mediteranskog tržišta. Kada govorimo o cijenama na svjetskim tržištima važno je napomenuti da Ina na njih ne može utjecati. Krajnju tržišnu cijenu derivata određuju kretanje cijene barela nafte na svjetskom tržištu, cijene proizvoda na mediteranskom tržištu te tečaj američkog dolara, stoji u odgovoru Ine.

Komentirajte prvi

New Report

Close