Kada je pred par tjedana doputovala iz Varšave u Župu dubrovačku na Dane hrvatskog turizma, direktorica Predstavništva Hrvatske turističke zajednice u Poljskoj Agnieszka Puszczewicz prijavila se kao poljski turist, kako bi “podebljala” statistiku i brže se došlo do milijun gostiju iz te države.
Gesta je možda bila simbolična, ali plan joj je očito uspio. U Hrvatskoj je tijekom ovog vikenda premašena povijesna brojka od milijun turističkih dolazaka s tržišta Poljske, čime ova godina postaje rekordna po ostvarenim dolascima s tog tržišta.
Poljaci su, naime, premašili i predpandemijski turistički promet prema Hrvatskoj, potvrdivši time da za ovo emitivno tržište vrijede neki novi trendovi, koji nose velik potencijal i u budućnosti.
Agnieszku Puszczewicz u Hrvatsku su još pred 20-tak godina dovele osobne veze, a našu zemlju je toliko zavoljela da je u hrvatskom turizmu izgradila karijeru, krenuvši s 18 godina od vođenja turista, preko agencijskog menadžmenta do današnje pozicije direktorice predstavništva HTZ-a.
Za Poslovni dnevnik razgovaramo o potencijalu tog ogromnog tržišta veoma bliskom Hrvatskoj, profilu današnjih poljskih gostiju, ali i rizicima koje nosi aktualna politička nestabilnost u zemlji.
Što se promijenilo na poljskom tržištu i zašto Hrvatska bilježi takav rast?
Poljaci su pozitivni, znatiželjni, žele putovati svijetom, otkrivati, a imaju i sve bolju platežnu moć da si to mogu priuštiti. Pred njima se sada otvara svijet, a s druge strane u Hrvatsku dolaze jer se tu osjećaju kao kod prijatelja, ne putuju kao u neku nepoznatu stranu državu, već imaju izgrađen odnos prema vašoj zemlji, koji grade godinama, pa i prijateljstva s lokalcima.
Općenito, iako vole istraživati nove destinacije, Poljaci su gosti koji se vrlo rado vraćaju i zadržavaju tamo gdje se dobro osjećaju. Po tome ih možemo smatrati kao stabilno tržište.
Očito imamo i neke nove goste iz Poljske, tko su oni i kako smo ih osvojili?
Kad sam prije 4 godine došla na mandat, počeli smo stvarati novi motiv dolaska Poljaka u Hrvatsku, počeli smo im predstavljati Hrvatsku kao premium destinaciju, što je neki aspekt koji ranije nije toliko bio naglašen u toj zemlji. Taj nam je pristup s vremenom donio rezultate, a u ovoj pandemiji pomogle su nam i druge okolnosti.
Organizatori putovanja isticali su kako je Hrvatska prva definirala uvjete ulaska u zemlju, i tu smo bili stabilni. Kampanja Safe stay in Croatia bila je jako dobar potez, pokazala je gostima da imamo jako veliku želju da se osjećaju dobro i sigurno.
Kojim kanalima se obraćate gostima u Poljskoj?
Većinom komuniciramo putem interneta, što ne samo da je danas najmoderniji kanal distribucije, nego se u Poljskoj pokazao najučinkovitiji. Imamo par portala koje svi prate, no trudimo se da se pojavljujemo u tradicionalnim medijima jer oni koji imaju novac u Poljskoj i dalje čitaju novine na papiru.
Prestižno je pojaviti se u tiskanom mediju. Kad imamo mogućnost pojavljujemo se u medijima, no trudimo se napraviti diversifikaciju svih tih alata, kontaktiramo i agencije i partnere naravno.
Imamo neku sliku da u Hrvatsku iz Poljske dolaze obitelji iz srednjeg sloja, koliko se to promijenilo?
Imamo i obitelji s djecom, ali oni više nisu toliko prevladavajući kao nekada. Imamo različite goste, od vrlo mladih IT-ovaca koji odlično zarađuju i Hrvatska im je zanimljiva, do starijih direktora koji su skupili iskustvo i novac, taj prosjek je vrlo raznolik.
U eVisitoru se vidi da imamo sve dobne skupine. Promijenio se i tip smještaja u kojem odsjedaju, prije su to dominantno bili privatni apartmani, sada ih imamo u hotelima sa 4 i 5 zvjezdica, na jahtama, u kampovima.
Koji je plafon koji možemo dosegnuti na tom tržištu? Imamo li ponudu za daljnji rast?
Imamo ponudu. Poljaci su sada vrlo aktivni, jako su popularne sve aktivnosti na otvorenome, a toga u Hrvatskoj ima sve više. No, puno je i drugih destinacija koje su im zanimljive i moramo se lavovski boriti i mravlje raditi da ih zadržimo i dovedemo nove.
Od drugih destinacija Hrvatska se razlikuje i po načinu na koji nam ti gosti dolaze. Primjerice, Poljacima je omiljena destinacija Grčka, no tamo dolaze putem agencija, a u Hrvatsku Poljaci najviše dolaze kao individualni gosti, i to ne više samo cestovnim putem, nego i zrakoplovima.
Naime, prije četiri godine pokrenuli smo suradnju s poljskim avioprijevoznikom LOT-om koji je uveo izravne letove u Hrvatsku, i to se pokazuje jako učinkovitim.
Je li krenula prodaja za iduće ljeto?
Prodaja za ljeto 2022. je već krenula, ali zasad se organizatori putovanja ne izjašnjavaju, iako vidimo da su simpatije za Hrvatsku i dalje vrlo velike. I dalje je sve izazovno, jer ne znamo kako će se kretati pandemija sljedeće godine. Ako bude barem kao ove ili bolje, možemo očekivati daljnji rast s poljskog tržišta.
Kako će na ove rezultate ubuduće utjecati eventualni Polexit o kojem se sve više priča?
Kao poljska građanka plašim se takvog ishoda, jer sav ovaj rast koji je Poljska postigla, pa i u turizmu, ne bismo imali da nismo u Europskoj uniji, ne bismo bili ono što smo danas.
Bojim se kako bi eventualni Polexit mogao utjecati na putovanja. Ovisit će o tome kako bi se on proveo, isto kao u slučaju Brexita. Ako se Poljska rastane s Europom u lošim odnosima, vjerujem da će to imati i loš utjecaj na turistički promet.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu