Hrvatska je po konkurentnosti u 2018. godini pala za dva mjesta u odnosu na godinu ranije te se sada nalazi na 61. mjestu među 63 države u svijetu, pokazuje najnoviji IMD-ov godišnjak svjetske konkuretnosti.
Godišnjak svjetske konkurentnosti Instituta za razvoj poslovnog upravljanja (IMD) objavljuje se od 1989. godine, a mjeri koliko dobro zemlje upravljaju svojim resursima i kompetencijama kako bi omogućile dugoročno stvaranje novih vrijednosti.
U ovogodišnjem izvješću SAD je zauzeo prvu poziciju, popevši se s lanjskog četvrtog mjesta. Druga zemlja na ljestvici konkurentnosti je Hong Kong, a slijede Singapur, Nizozemska, Švicarska, Danska, Ujedinjeni Arapski Emirati, Norveška, Švedska i Kanada.
Hrvatska, s ocjenom 55,344, našla se na 61. mjestu. Usporedbe radi, u 2017., s ocjenom 56,519, bila je na 59. mjestu.
Na posljednjim mjestima ljestvice konkurentnosti ostale su Mongolija (62.) i Venezuela (63.), dok su Ukrajina (59.) i Brazil (60.) poboljšali poziciju u odnosu na 2017. Napredak Brazila prvi je od 2010. godine zbog pozitivne promjene realnog BDP-a te rasta zapošljavanja. Ukrajina poboljšava svoju poziciju zbog svoje poslovne učinkovitosti. Rast Ukrajine i Brazila je uzrok pada Hrvatske (61.) za dva mjesta na ljestvici.
U zemljama u okruženju, novim članicama EU, rezultati su različiti. Poljska (34.), Slovenija (37.), Mađarska (47.), Bugarska (48.) i Rumunjska (49.) poboljšale su svoje pozicije. Među tim zemljama Poljska, Slovenija i Mađarska napredovale su najviše: četiri, šest i pet mjesta.
Poljski napredak rezultat je rasta BDP-a, rasta izvoza komercijalnih usluga i poboljšanja upravljanja državnim dugom. Mađarska povećava svoju konkurentnost djelomično zbog smanjenja poreza na poduzeća i rasta ukupne produktivnosti. Slovenija raste zahvaljujući izuzetnom pozitivnom pomaku u domaćem gospodarstvu i rastu proračuna. Češka (29.) je pala za jedno mjesto na ljestvici konkurentnosti dok je Slovačka (55.) pala za četiri mjesta.
Mudrinić: Na dnu zbog desetljeća nečinjenja
„Desetljeća nečinjenja i odgađanje nužnih promjena doveli su Hrvatsku na samo dno kad se promatra sposobnost privlačenja investicija, stvaranje poticajnog okruženja i napose uvjeta u kojima mladi i poletni članovi našeg društva vide za sebe i svoju obitelj budućnost u našoj zemlji. U područjima gdje smo učinili napore za poboljšavanje uvjeta tijekom proteklih nekoliko godina, vidljivi su pozitivni komparativni pomaci. Iz najnovijeg izvješća vidljiva je nedostatna razina promjena, a time i zaostajanje u odnosu na druge države”, upozorava Ivica Mudrinić, predsjednik Nacionalnog vijeća za konkurentnost (NVK).
Osim nužnih temeljitih reformi javnog sektora i modaliteta upravljanja, Mudrinić ukazuje da je „potrebno pristupiti redefiniranju društvenih vrednota, utvrditi dugoročnu nacionalnu strategiju te osigurati da svi lideri u našem društvu preuzmu odgovornost, kao ključni atribut afirmativnog sustava vrijednosti, za provođenje navedenih promjena”.
Metodologija IMD-a temelji se na analizi 4 faktora konkurentnosti, i to: gospodarski rezultati, efikasnost javnog sektora, efikasnost poslovnog sektora i infrastruktura, te 20 indeksa, 5 za svako područje.
Ljestvica konkurentnosti IMD-a prikazuje 340 kriterija od kojih se dvije trećine odnosi na statističke pokazatelje, a trećina na istraživanje mišljenja gospodarstvenika.
Istraživanje IMD-a je provedeno u veljači i ožujku ove godine i temelji se na dostupnim statističkim podacima za prošlu i ovu godinu.
Iz NVK-a navode da je, kao i prošlih godina, slabosti previše da bi se nabrajale na razini indikatora pa se mogu ukratko sumirati – loše poslovno okruženje; državno vlasništvo u kompanijama, loš pravni i regulativni okvir; preveliki porezi i doprinosi; nedovoljno razvijeno poduzetništvo, prilagodljivost poduzeća, poslovno upravljanje, i društvena odgovornost; razvoj i primjena tehnologije, transfer znanja, niska inovativnost, neadekvatno visokoškolsko i menađersko obrazovanje.
I izazovi u 2018. godini su ostali isti kao i ranijih godina: potaknuti rast BDP-a posebno kroz direktne strane investicije i poticaje; provesti administrativnu giljotinu i tako stvoriti jednostavan i transparentan regulatorni okvir. Provesti brze reforme u javnoj administraciji kako bi se povećala efikasnost; smanjiti teret poreza na poslovanje, posebno parafiskalnih nameta i skrivenih troškova i tako stvoriti poticajno okruženje; reformirati obrazovni sustav fokusirajući se na vještine i kompetencije u skladu sa budućim potrebama na tržištu rada te provesti mjere kako bi se povećala zaposlenost i zadržala mlada, obrazovana radna snaga u zemlji.
U anketi, po mišljenju gospodarstvenika, kao najpovoljniji indikatori izdvojeni su sljedeći: kvalificirana radna snaga, pouzdana infrastruktura, visoka razina obrazovanja, pristup financiranju, troškovna konkurentnost, dok su najlošije ocjenjeni: sposobnost vlade, učinkovito pravno okruženje, poslovno prijateljsko okruženje te konkurentan porezni sustav.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Nevažno.
HNS provodi reformu školstva tako da će staviti branitelje koji nemaju posla na mjesto ravnatelja.
Ili njihovu djecu, ili njihove djede i bake.
Glavno da si u HDZ ili branitelj ili socijalni slučaj.
Ovaj HNS je najveće smeće koje postoji.
Jedva čekam da čujem Vrdoljaka, ali i njega će Uskok ispitati zbog plina, Norvežana i ventila.
Lo.povska država Hrvatska.
Te ljestvice uglavnom nemaju veze s mozgom. Npr. na najpopularnijoj ljestvici konkurentnosti WBovoj Doing Business 2018 je Makedonija stavljena na 11. mjesto a Nizozemska na 32. Ima li itko pri zdravoj pameti da bi išao poslovati u Makedoniju a ne u Nizozemsku? Ima li Makedonija išta od toga što je 11. na toj ljestvici? Na istoj ljestvici Hrvatska je konkurentnija od Belgije a Rusija od Italije. Svi spomenuti su konkurentniji od jednog Izraela.
Ne znam što da kažem. Izgleda da Život 2018 nije pročitao Doing Business 2018.
od čega bi se naša konkurentnost poboljšala, nafta je bila 157$ prije krize, kod nas oko 11kn, sada smo na 80$, kod nas već šiša preko 10, može li novi ministar gospodarstva uz pomoć novoga potpredsjednika Vlade izračunati koliko je to značajno za transport i krajnju cijenu proizvoda, koliko utječe na proizvodnu cijenu hrane( a Živi zid neka izračuna za proizvodnju jagoda),
dalje neka ministar energetike izračuna koliko cijena el. energije iz HEP-a utječe na gospodarstvo, akoliko na njihovu zaradu 2mlrd. kn godišnje, koje dio lagano proslijede uhljebima na raspolaganje, a dio ostave sebi za izdašne otpremnine, nakon toga mogao bi guverner HNB izrašunati, koliko njegovo žongliranje tečajem utječe na izvoz, konkurentnost i stabilnost naših izvoznika, onda može premijer zatražiti studiju, koliko raznorazne agencije i uredi troše od ukupnog proračuna, kakve rezultate polučuju svojim (ne)radom, kakav je utjecaj spaljivanja skupog plina u Petrokemiji na okoliš, s naglaskom na Park prirode Lonjsko polje, kako cestarine utječu na gospodarstvo, zašto ministar Butković ne ukine naknadu za Krčki most,
zašto nam stabilnost Vlade ovisi o nekoliko manjinskih ruku, kakva je to tvorevina, koju neki još uvijek nazivaju država, ma ta Mongolija i Venezuela su već sigurno ispred nas, jer naši uhljebi falsificiraju i uljepšavaju sve pokazatelje
Cijena energenata ne igra nikakvu ulogu u nasem gospodarstvu, kao ni cijena naseg rada, a ni porez. Svakako bi bilo bolje da je nize, barem u prvoj etapi nekakvoj dugorocnoj strategiji, ali ne nuzno. Nama je problem zatvoreno trziste u kojem odabrani smiju, a ostali ne. Drugim rijecima gusenje poduzetnistva papirologijom, sudstvom i inspekcijom.
Ma mi smo propali i nitkom nista. Od ljudi u 40im i 50im cujem da to tako mora… Sta reci a da ne ispadne da mrzim? Jeli postoji Hrvat koje mu je stalo do ove drzave?
Jel postoji netko na politickoj sceni tko ce reci da ce iducih godina biti krv, znoj i suze, ali da ce mojoj djeci biti bolje bolje? Nema. Prvo srediti sudstvo pa onda mozemo pricati o necem drugom
Uključite se u raspravu