Objava Vlade o tome tko je pobjednik natječaja za nabavu višenamjenskog borbenog zrakoplova ponovno je odgođena. No, kako se može čuti, ona je kratkoročna i nema spomena da bi netom završeni natječaj mogao propasti, piše Večernji list.
Nakon što je hrvatski premijer Andrej Plenković, a uoči glasanja u Saboru o zakonu o obnovi potresom pogođenih područja, kazao da će Vlada pričekati s odlukom o novoj borbenoj eskadrili za HRZ, ta je odgoda izazvala nove nedoumice.
Premda ni u Vladi, a pogotovu ne u MORH-u koji drži da je na premijeru da objasni koliko će duga biti odgoda, nema službenog stava o datumima, može se čuti da je Milanović dobro gađao te se očekuje da će odluka o nabavi aviona ipak biti objavljena između prvog i drugog kvartala godine, dakle u ožujku, najkasnije početkom travnja ove godine. Hrvatska, dakle, ne odustaje od nabave nove eskadrile. U međuvremenu je postalo razvidno da je Vladino povjerenstvo Plenkoviću odaslalo “salomonsku” preporuku o izboru te da je poprilično sigurno riječ o dva zrakoplova. U kategoriji novih pobijedio je američki F-16 blok 70/72, a u kategoriji rabljenih francuski Rafale F3-R!
To se slaže s procjenama da će se raditi o pripetavanju između ova dva favorita, a da otpadaju izraelski rabljeni F-16 i novi švedski JAS Gripen C/D. Sluteći odgodu zbog potresa, u optjecaj je puštena i priča kako Šveđani, jer drže da je “natječaj namješten”, idu s novom, najnižom ponudom, jeftinijom od 900 milijuna eura za eskadrilu. Ta potpuno nesvakidašnja priča, koja sadrži i stav o namještanju izbora, ne nailazi na plodno tlo. Naprotiv, čuje se neslužbeni stav da je natječaj završen i da je kasno za nove “prilagodbe” ponude. Objašnjenje da je tek riječ o kratkotrajnoj odgodi smirit će, pak, Francuze i američkog proizvođača Lockheed Martina.
Odluka o izboru borbenog zrakoplova bit će i jest u prvom redu politička odluka. To i zabrinjava Amerikance jer shvaćaju da je Hrvatskoj jako važno naći čvrsto političko uporište u EU i Francuskoj kao vojno najjačoj zemlji EU. Što se HRZ-a tiče, dvojba između F-16 i Rafala stvara slatke brige jer je riječ o izvanredno moćnim zrakoplovima o čijoj su nabavi još do jučer mogli samo sanjati. Nabava je financijski teška od oko 930 milijuna eura za Rafale do 1,6 milijardi dolara za nove F-16.
Štete od dvaju potresa, od onog financijski znatno težeg zagrebačkog do emotivno jačeg banovinskog, koji je proizveo more beskućnika, zajedno iznose od 11 do 12 milijardi eura, desetak puta više od cijene borbene eskadrile. Može li to sve financijski izdržati Hrvatska, makar i na dugoročnu otplatu, objasnit će hrvatska Vlada. Milanović je već prije kazao da “prava” država to mora moći.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Rafal
Prije svega moji je mišljenje da su ovi probni baloni najmjerno pušteni kako bi se otkrilo što većina ljudi misli o tome, a bliže se lokalni izbori. Ako je doista ostala samo dvojba, onda nećemo puno pogriješit uzmemo li jednog ili drugog. Dobar su oba. Ono što je tu po meni bitno da će ti novi ili noviji avioni trebat služit kod nas najmanje 30 god. I sada ako to pogledamo matematički Rafali bi tada bili stari 45, a F-16V samo 30 god. Za 30 god. već će odavno biti bespilotnih letjelica i to vjerojatno pravih, borbenih aviona. Da li je tih 30 god. ustvari objektivno. Čak da taj rok spustimo 10 god. Rafali bi bili već starci sa 35god, a F-16V sa 20god. tek punoljetni. Ponuđeni Rafali imaju standard opreme F-2, što je danas pomalo zastarjelo. F-16V će biti novi avion, ali tek sa isporukom u najboljem slučaju 2024 ili 2025god. Da li je u redu platit avione unaprijed i to bilo koji iznos. pa i kaparu, a nemaš ih. Rafale bi dobili već druge godine. Cijena Rafala je oko 1,1, a F-16V oko 1,7 milijardi $. Dizanje standarda Rafala sa F2 na F3 ( uskoro će biti i F4) poravnava cijenu sa F-16V, a ono što sam čuo da ćemo za F-16V slijedeću nadogradnju praktički dobiti besplatno. Rafal je i skuplji za održavanja, a opet je samostalniji kao jedinica. Ima i superkrstarenja.
Novi, pa necemo kupovat stari zeljezo s zaostalom tehnologijom. Pare za takvo sto nisu problem. Novo! Novo! Novo!
Ovi avioni isto kao i covid 🙂 stalno neke vijesti , a ništa od ništa , naporno malo već vragu, bogu , a bogme i ljudima..
Kad bude gotovo sve onda javite 🙂
Uključite se u raspravu