Elektromobilnost je smjer kojim, uz sve izazove, Europska unija neumorno ide te Hrvatska u tom procesu nije nikakav izuzetak. Iako broj električnih vozila u našoj zemlji raste po stopi puno nižoj od razvijenih zemljama EU, činjenica je da se javlja sve više tvrtki koje po pitanju tehnologije električnog pogona imaju što reći i na globalnoj razini.
Rimac u opremi i hiper automobilima i biciklima, Dok-Ing u opremi za rudarstvo i razminiranje te Novatec koji razvija električne autobuse i brodove su samo najpoznatije u tom sektoru.
Tehnološka tvrtka Novatec iz Labina je već dobro poznati brend na domaćem i inozemnom tržištu, a jedan od njihovih najpotentnijih projekata je električni mini autobus koji razvijaju za gradski prijevoz te koji će omogućiti da i manji gradovi u Hrvatskoj dobiju svoj funkcionalni javni prijevoz.
Multifunkcionalno niskopodno vozilo, skraćeno Munivo, projekt je vrijedan 28 milijuna kuna (3,7 milijuna eura), sufinanciran iz EU fondova, a razvijen je u suradnji sa Fakultetom elektrotehnike i računarstva te Fakultetom strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu.
Cilj projekta je izrada dva prototipa minibusa, jedan kao Shuttle bus kapaciteta 20 sjedala i drugi kao City Bus. U Novatecu očekuju da će njihov City Bus voziti po gradovima cijele Hrvatske, a i šire. Kako nam kaže Ante Vranješ, komercijalni direktor Novateca, projekt su prezentirali u više gradova i regija u Hrvatskoj te su svugdje naišli na podršku.
“Imamo informacije s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu da su u svojim studijama za planove održive mobilnosti došli do zaključka, odnosno procjene, da će u narednom razdoblju u Hrvatskoj za obnovu postojećeg i planirana povećanja voznog parka biti potrebno približno tisuću minibuseva. Taj podatak nam daje nadu da smo odabrali pravu nišu”, navodi Vranješ.
Osim navedenog Munivo autobusa, tvrtka Novatec intenzivno razvija pametna rješenja za urbanu mobilnost i očuvanje okoliša posebice u brodogradnji i autoindustriji. Snažnijom orijentacijom e-mobilnosti u nautici i cestovnom prijevozu cilj je proširiti poslovanje slijedeći smjernice EU-a za smanjenje emisija CO2 kroz korištenje obnovljivih izvora energije te digitalizaciju s naglaskom na visoku tehnologiju i kružnu ekonomiju.
U sklopu projekta Munivo, Novatec razvija i proizvode poput baterijskih paketa s integriranim sustavom upravljanja BMS (engl. battery management system – sustav upravljanja baterijom), sustava za ‘infotainment’ tj. upravljačku tablu kod vozača, različitih kontrolnih panela te kontrolne strategije koja integrira sve električne komponente u vozilu, a što će omogućiti da se uključe na tržište automobilske industrije kao sistem integrator.
Na pitanje zašto su se odlučili baš za minibus, a ne za osobno vozilo ili konvencionalni autobus uobičajene veličine, Vranješ odgovara da se u budućnosti očekuje znatno veća potreba za fleksibilnim javnim gradskim prometom, a za ostvarivanje tog cilja minibus će biti daleko prihvatljivije rješenje od velikog, konvencionalnog, gradskog autobusa.
Ističe da su ciljali na kupce koji dolaze kao prometna poduzeća iz manjih gradova, a takvi su većina u Hrvatskoj, posebice onih koje karakterizira primorska odnosno mediteranska arhitektura sa starim središtima i relativno uskim ulicama. U takvom okruženju veliki autobusi se teško mogu snaći i ostvariti neke prednosti pa bi električni minibus trebao ponuditi brojne prednosti.
Tijekom provedbe projekta koji u svom nazivu ističe razvoj multifunkcionalnog niskopodnog vozila razmatrali smo i različite mogućnosti za višestruku namjenu vozila. Prije svega cilj je omogućiti fleksibilnu proizvodnju u kojoj će se raspored sjedala lako moći prilagoditi zahtjevima naručitelja. Osim toga u planu su izvedba kao dostavnog vozila ili pokretnog ureda kao što je npr. pokretna mini ambulanta ili neka vrsta uslužne djelatnosti”, kaže nam Vranješ.
Originalan dizajn
Kao i većina drugih tvrtki koje iskorače u novo područje, i u Novatecu su se susreli s brojnim problemima vezanim uz uspostavljanje prvih kontakata i nabavu dijelova. “Nakon dugog istraživanja za potrebe izrade prototipova na tržištu smo dobavili pojedine mehaničke komponente, dok smo tijelo (odnosno samonosivu karoseriju) samostalno razvili i izradili od kompozitnih materijala.
To nam je omogućilo da vozilo zadrži naš originalan dizajn. Razvijali smo baterijski paket i BMS, a ‘infotainment’ se u potpunosti razvija u Novatecu te ćemo u budućnosti vjerojatno sve navedeno sami proizvoditi i dalje razvijati. U tom smislu želimo se pozicionirati kao sistem integrator u autoindustriji i u pomorstvu.
Tvrtka se snažno okrenula i e-mobilnosti u nautici pa je tako u tijeku i razvoj elektrificiranog plovila. Poučeni nedavnim velikim poremećajima na domaćem i globalnom tržištu ideja i plan je imati brojne nišne proizvode za integraciju te širok spektar proizvoda i flote vozila”, kaže Vranješ.
Dodaje da u pomorstvu rade na prototipu vlastite pasare koju su nazvali Adrian. Duga je 6,6 metara, a široka 2,2 metra, pogonjena ugrađenim elektromotorom s baterijama. Kao opcija nudit će se krov s integriranim solarnim panelima dostatnim za plovidbu u trajanju od četiri sata.
Urođena snalažljivost
“Budući da u pomorstvu imamo dosta iskustva kroz višegodišnju suradnju s Tehnomontom, radom na Scenic cruiseru u Uljaniku, na cruiserima Aida Prima i Aida Perla za Carnival Cruises i druge, cilj nam je intenzivirati aktivnosti vezane uz opremanje brodova, pa ćemo uskoro opremiti jedan brod u Istri s baterijskim paketom i infotainment sustavom”, ističe Novatecov menadžer.
Zbog pandemije Covida-19 i rata u Ukrajini i situacije na svjetskim tržištima došlo je do velikih poremećaja u lancima opskrbe koji su imali utjecaj i na tu labinsku tvrtku.
Kako nam pojašnjava Vranješ, tijekom provedbe projekta i rada na razvoju Muniva značajan problem je izazvalo povećanje cijena, nedostupnost materijala i komponenti koje su kasnile i po više mjeseci, a pojedine nije ni bilo moguće dobaviti. To je stvorilo veliki nered na tržištu i potrebu reprojektiranja dijelova projekta, zbog nemogućnosti nabave komponenti bilo je potrebno mijenjati strategiju koristeći dostupne komponente.
“U više navrata smo mijenjali odabir komponenti što zbog povećanja cijena, što zbog neodrživih rokova isporuke. Bez nama Hrvatima urođene snalažljivosti u nemogućim situacijama i podrške provedbenih tijela bilo bi nemoguće realizirati ovaj projekt na vrijeme, do kraja godine”, zaključuje Ante Vranješ.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu