British American Tobacco (BAT), svjetski proizvođač duhanskih proizvoda, uložit će u tvornicu u istarskom Kanfanaru još 400 milijuna kuna. Nastavak je to investicijskog ciklusa započetog prošle godine injekcijom od 200 milijuna kuna novu proizvodnu liniju grijanih duhanskih proizvoda za povećanje proizvodnje u narednih nekoliko godina.
“Samo u ovoj i prošloj godini radi se o 600 milijuna kuna kapitalnih investicija što nas stavlja na mapu najvećih proizvodnih investicija u Hrvatskoj u zadnjih nekoliko godina. Uz 4,2 milijarde kuna koje smo investirali u kupovinu cjelokupnog TDR biznisa, u međuvremenu smo investirali još 500 i sada s najnovijom brojkom, dolazimo do 5,3 milijarde kuna od dolaska BAT-a u Hrvatsku. Sve to prate pozitivni trendovi povećanja proizvodnje i broja zaposlenih”, rekao je Zvonko Kolobara, generalni direktor BAT Adria, regije koja pokriva osam zemalja.
Najnovija investicija omogućit će inovacije, suvremen sustav poslovanja, edukaciju novih zaposlenika i rast izvoza.
“Samo u ovoj godini planiramo proizvesti dvije milijarde ‘stickova’ koji će 99,9 posto ići u izvoz koji planiramo povećavati u budućnosti”, kaže. S proizvodnih traka u Istri ubuduće će silaziti tradicionalne cigarete i novi proizvodi u podjednakom omjeru. Kolobara napominje da Kanfanar postaje jedna od rijetkih tvornica koja ima proizvodnju tradicionalnih cigareta i grijanih duhana “što zemlju stavlja u centar globalne transformacije BAT-a”. Hrvatska je jedna od rijetkih država u kojima je kompanija prisutna s kompletno integriranim lancem nabave: od proizvodnje duhana u Virovitici i Slavoniji, preko prerade u tvornici do maloprodajnog kanala kroz lanac iNovine. BAT organizira proizvodnju putem 300-tinjak proizvođača što čini 85 posto ukupne proizvodnje te zeljaste biljke. Vrijednost otkupljenog duhana doseže 5 posto ukupne proizvodnje duhana u Europskoj uniji, daleko iznad udjela ostalih poljoprivrednih kultura proizvedenih na domaćim poljima.
Premda je konkurentnost proizvodnje listova duhana, uglavnom sorti virginija te manje berleja, bitno iznad opće (ne)konkurentnosti domaće poljoprivredne proizvodnje u kojoj dosežemo 30-ak posto one EU, tom sektoru prijeti udar skupljih energenata i repromaterijala. Proizvođači upravo spremaju sezonu sjetve za koju su, doznajemo iz BAT-a, osigurana umjetna gnojiva od globalnih dobavljača po starim cijenama budući da je (skuplji) plin ključna sirovina umjetnih gnojiva. Procjenjuje se, međutim, da su proizvođači pod udarom 20 do 25 posto viših troškova i trenutno se razgovara o modalitetima njihovog ublažavanja.
U Hrvatskoj zadnjih nekoliko godina je rasla otkupna cijena duhana koja se ugovara svake godine. BAT je lani otkupio oko 100 milijuna kuna vrijedne proizvodnje, no zasad je otvoreno što će biti s cijenama (i zasijanim površinama) u ovoj godini pri čemu je jedna od mogućnosti pomoć s adrese Ministarstva poljoprivrede.
Direktorica BAT-a za 18 tržišta Južne Europe, pod koju spada i BAT Adria, Roberta Palazzetti navodi da je cilj multinacionalne kompanije da do 2030. dosegne 50 milijuna potrošača u novim kategorijama (netradicionalnih) cigareta, sa sadašnjih 18 milijuna potrošača krajem 2021. koji će pratiti “značajan pomak u prihodima”.
Rezultate još ne objavljuju
O rezultatima poslovanja u 2021. u BAT-u ne žele govoriti prije objava globalnih rezultata. Napominju da očekuju negativne pritiske na poslovanje zbog inflacije i rasta cijena ulaznih sirovina. Predstavnici BAT-a bili su prošlog tjedna na sastanku s premijerom Andrejom Plenkovićem u Vladi kojemu su prezentirali novo ulaganje, ali i razgovarali o poreznom tretmanu, kao i trošarinskom kalendaru.
”Politiku trošarina određuje Vlada, to je u njezinoj nadležnosti. Ono što bismo mi htjeli, a što su Vlada i Ministarstvo financija već par puta najavili, jest uvođenje trošarinskog kalendara koji bi nam kao vertikalno integriranoj kompaniji omogućio predvidivost i održivost”, rekao je Kolobara, napominjući da je svakom biznisu važno znati kako će se porezi kretati idućih nekoliko godina.
Prijetnja odlaskom
Pozitivno je da je crno tržište ipak u padu zadnje dvije godine, no i dalje je “dosta veliko”, primjećuje Kolobara. Kaže da potencijalni rizik za njegov novi procvat predstavlja inflatorni udar na kupovnu moć građana koji bi konzumente mogao usmjeriti prema jeftinijim alternativama. Ilustracije radi, u maloprodajnoj cijeni cigareta izdašnih 80 posto čine trošarine i porez na dodanu vrijednost.
Podsjetimo, u jesen 2020. BAT je razmatrao odlazak iz Hrvatske nakon što je isteklo petogodišnje razdoblje u kojem se nakon 505 milijuna eura vrijedne akvizicije od Adrisa obvezao zadržati proizvodnju i radnike. U pozadini prijetnje, koja je na noge dignula radnike i nekoliko stotina proizvođača duhana na kontinentu, spominjalo se nezadovoljstvo različitim trošarinskim tretmanom grijanih cigareta gdje dominantnu poziciju ima konkurencija, posebice Philip Morris. Rješenje je ipak pronađeno, a tada je na stol došla ideja trošarinskog kalendara, koji još nije zaživio.
Rast svijesti o štetnosti pušenja i posljedična ograničenja stvorile su pritisak proizvođačima tradicionalnih cigareta koju su tržišnu nišu pronašli u proizvodima poput elektroničkih cigareta i raznih ‘vape’ uređaja. Prema procjenama, globalno tržište tih nadomjestaka premašilo je lani 20 milijardi dolara, a predviđaju mu se dvoznamenkaste stope rasta. Svjetska zdravstvena organizacija lani je e-cigarete označila je štetnima za zdravlje upozorivši da bi stimuliranje osjećaja pušenja moglo djelovati kao put prema potrošnji duhana, kao i da bi djeca te adolescenti koji ih koriste mogli dvostruko vjerojatnije prijeći na konvencionalne cigarete.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu