Početak nove školske godine donio je živost na tržište školskih udžbenika, čiju vrijednost izdavači procjenjuju na 398 milijuna kuna.
Ta vrijednost nije svake godine ista, pogotovo otkako je Zakonom o udžbenicima propisano da pojedini udžbenik mora biti u uporabi barem četiri godine, što učenicima omogućava da do njih dolaze ne samo kupnjom nego i razmjenom ili dobivanjem od starijih đaka. U Katalogu obveznih udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava, koji svake godine izdaje Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta, određeno je koji se udžbenici mogu koristiti više godina, a koji se mijenjaju. Iako udžbenike u RH danas izdaje 60-ak nakladnika, tržište uglavnom kontrolira njih troje. Biznis s udžbenicima možda i nije toliko lukrativan kao što je nekoć bio, no ti veliki izdavači i dalje posluju s milijunskom dobiti.
398mil.
kuna lani je vrijedilo tržište udžbenika u RH
Najveća je i dalje Školska knjiga, koja drži 47 posto tržišta. Drugi je lani bio Profil International s 32 posto udjela, treća Alfa s 15 posto, a svi ostali nakladnici zajedno držali su tek šest posto tržišta udžbenika. Sve do sredine 90-ih Školska knjiga imala je monopol na izdavanje udžbenika, a onda je u taj biznis ušao Daniel Žderić s Profilom i zauzeo čvrsto drugo mjesto. Žderić je početkom ove godine od svog Profil Internationala (koji je lani imao 112 milijuna kuna prihoda i 17 milijuna dobiti) izdvojio biznis sa školskim udžbenicima i nastavnim pomagalima u tvrtku Profil udžbenici. Tu je tvrtku potom prodao njemačkom Klettu, jednom od vodećih europskih edukativnih izdavača, a novi je vlasnik svoju akviziciju preimenovao u Profil Klett. Žderić je pak zadržao ostale Profilove tvrtke.
47posto
udjela na tržištu drži Školska knjiga
"Još je prerano govoriti o prihodima Profil Kletta jer sezona nije završila, no znamo da će prihodi biti manji nego prošle godine. A za koliko, to ćemo tek vidjeti", rekla nam je Anja Mihelj, tajnik uprave Profil Kletta. Na pitanje koliko ih ograničava propis da udžbenici moraju vrijediti četiri godine, kažu: "Zauzimamo se za to da tržište udžbenika bude uređeno, no smatramo i da zakonska regulativa koja kreira rad čimbenika u obrazovnom sustavu treba pratiti dinamiku suvremenog razvoja i promjena koje se događaju na svim područjima ljudskog djelovanja. Stoga su, u tom smislu, nužne nadogradnje i izmjene u udžbenicima, pogotovo u digitalnim udžbenicima, i to u roku kraćem od sadašnje četiri godine. Najviše teškoća i problema oni stvaraju kod visokih rizika, u planiranju dugoročnih ulaganja za sljedeći ciklus, gdje se pravila tijekom tog razvoja mijenjaju. Nijedna država nema na takav način ograničeno tržište kao Hrvatska iako u svim zemljama postoje pravila i neka ograničenja".
32posto
udjela na tržištu ima Profil Klett
Upitana hoće li po uzoru na Klett Verlag uvesti neke novosti u biznis s udžbenicima kupnjen od Žderića, Anja Mihelj kaže: "Profil Klett će nastaviti hrabru i inspirativnu tradiciju Profilovih udžbenika te je unaprijediti europskim obrazovnim know-howom jer Klett donosi više od 100 godina iskustva u izdavanju udžbenika i razvoju vrhunskih rješenja u edukativnoj produkciji u Europi i šire. Najkvalitetniji udžbenici više su puta nagrađivani na europskim i svjetskim natjecanjima. Najbolji metodički i pedagoški pristupi uz najmodernija digitalna rješenja, sva znanja i materijali bit će dostupni i hrvatskim nastavnicima i učenicima". Podatke iz resornog ministarstva o prilikama na tržištu udžbenika u RH nismo uspjeli dobiti ni nakon dva dana.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu