Zahvaljujući predanosti Kine u posljednja dva desetljeća da njezina glavna strateška izvozna industrija bude brodogradnja, a što je obilatim potporama uspjela postići još prije deset godina, preuzevši polovicu svjetske proizvodnje brodova, europska brodogradnja okrenula se proizvodnji skupljih, inovativnijih brodova, a sada u prvi plan sve više dolazi ‘zelena’ brodogradnja.
Rijeka kao hub
Na tom strateškom zaokretu europska brodograđevna i prateća industrija međusobno se sve više povezuje, pa je tako i jučer u Rijeci održana konferencija i poslovni razgovori hrvatskih i njemačkih tvrtki, koji je organizirala Njemačko-hrvatska gospodarska i trgovinska komora (AHK).
Na važnost tješnje suradnje ukazao je i Christian Schilling, direktor Udruženja brodogradnje i pomorske tehnike, istaknuvši kako su tranzicija prema CO2 neutralnoj brodogradnji, uz nestabilne dobavne lance i geopolitički razvoj, glavni izazovi za brodogradnju.
Njemačka brodogradilišta već su čvrsto u toj niši proizvodnje, a o perspektivi i usmjeravanju hrvatske proizvodnje s pozicije države rijetko se govori. U fokusu je ova industrija samo kroz mjere potpore gradnji velikih brodova koja se daju, i to sve rjeđe, velikim brodogradilištima, a koja su također redom u teškoćama i upitnog su opstanka.
Ravnatelj Uprave za industriju, poduzetništvo i obrt u Ministarstvu gospodarstva Robert Blažinović dao je do znanja kako država polaže nadu u riječku brodogradnju. Na AHK-ovoj konferenciji naglasio je kako je pozitivan trend u proizvodnji obećavajući u 3. maju, a nazire se u izgradnji radnih i turističkih brodova, te rastućem broju projektantskih i inženjerskih ureda. Mnogi od njih su u stranom vlasništvu, a najpoznatiji je Lürrsenov Design Center Kvarner, čiji je osnivač grupacija Lürssen.
Rijeka je, kako kaže Blažinović, zadnjih godina postala hub za inženjerske urede u brodogradnji u kojima je otvoreno više od tisuću radnih mjesta, a uz Lürssenov projektantski ured tu su još Adriaoblik, AITAC, Brodoplan i IHC Engineering.
Njemački brodograditelji ni do sada nisu bili zainteresirani za ulaganje u postojeća ili nova brodogradilišta u Hrvatskoj, pa tako ni sada u ovoj gospodarskoj delegaciji nije bilo samih brodograditelja, no interes za suradnju i povezivanje na projektima iskazalo je 12 renomiranih gospodarstvenika koji poslovanje oslanjaju na brodograđevnu i pomorsku industriju.
U Hrvatskoj su zainteresirani za prodaju svojih proizvoda i usluga ili traže posrednike za prodaju. Tako je tvrtka Bouillet predstavila plutajući eHub za punjenje električnih brodova, te rješenja koja omogućuju vraćanje električne energije u mrežu, a koja bi mogla biti interesantna za marine i gradove na obali.
Mali i srednji propulzivniji
I GTC Energy Solutions pomorskoj industriji nudi svoje litij-ionske baterijske sustave, a Hug Engineering sustave za naknadnu obradu ispušnih plinova za brodske i električne motore. Brodograđevnoj industriji Hrvatske dolaze ponude od vodećeg tržišnog pionira tzv. LOHC tehnologije Hydrogenious LOHC Maritime, koja omogućuje fleksibilnu opskrbu vodikom za napajanje brodskih sustava bez emisija.
Ta tvrtka, zajedno s Ostensio grupom, locirana je u Norveškoj, a kako kažu, nude i obećavajuća rješenja LOHC/gorivih ćelija za globalnu brodsku industriju. Potencijal za suradnju njemačkim se tvrtkama otvara s manjim i srednje velikim hrvatskim brodogradilištima, koja su propulzivnija i efikasnija u hvatanju trendova zelene tranzicije koju propagira EU.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu