Iako je nominalno već 30-ak godina u tržišnom gospodarstvu, u Hrvatskoj je i dalje nužno promicati poduzetništvo i poduzetnike, a zbog čega i globalna konzultantska kuća Ernst&Young (u Hrvatskoj EY Croatia) organizira, u Hrvatskoj peti put, projekt Poduzetnik godine. Zašto je i dalje nužno promicati poduzetništvo te kakva je generalna situacija s perspektivama hrvatskog gospodarstva, razgovaramo s Berislavom Horvatom, predsjednikom Uprave Ey Croatia.
Sve analize hrvatskog tržišta pokazuju da se nedostatak radne snage postavio kao glavni izazov ekonomskog razvoja. Vidite li vi to kao kratkotrajni izazov koji će se, više ili manje, riješiti relativno brzo, ili ipak kao faktor koji će bitnije i dugoročnije utjecati na strukturu i razvoj hrvatskog gospodarstva?
Manjak radne snage definitivno je jedan od glavnih izazova hrvatskoga gospodarstva. Problem više nije financiranje i nedostatak kapitala, već upravo manjak radne snage. Taj se problem neće tako brzo riješiti i predstavljat će ograničavajući faktor za daljnji rast poslovanja.
Iako poduzetnici i tvrtke koje posluju u Hrvatskoj većinom imaju planove rasta, nedostatak radne snage mogao bi biti ključna prepreka. I to se odnosi na tvrtke u različitim djelatnostima, od turizma i ugostiteljstva, preko građevine i industrijske proizvodnje, do IT sektora.
Jesu li se s ovakvim izazovima susretale i druge zemlje 'Nove Europe' te kako su ga riješile ili ovdje ipak ima hrvatskih specifičnosti?
Hrvatska tu nije iznimka. S istim problemima su se susretali i u drugim europskim zemljama gdje su se ljudi iseljavali, ali rastom i razvojem porasla je i potražnja za radnom snagom pa su porasle i plaće, što je dovelo do toga da su se ljudi počeli vraćati. Za nas je najbitnije da stvorimo stabilno poslovno okruženje koje će omogućiti poduzetnicima i tvrtkama da investiraju jer je to preduvjet za daljnje zapošljavanje.
Sa strane države je ključno daljnje smanjenje poreza na dohodak i ukidanje najviše porezne stope. Time bi se povećale neto plaće zaposlenika, Hrvatska bi postala atraktivnija i oni koji su otišli van Hrvatske imali bi razlog za povratak. Smatram da je upravo rast plaća u Hrvatskoj ključan faktor koji će utjecati na povratak dijela ljudi koji su iselili.
Nove tehnologije, tzv. 4.0 industrija sve jače zahvaća globalno gospodarstvo. Gdje je tu Hrvatska?
Primjećujemo da i u Hrvatskoj tvrtke sve više ulažu u digitalizaciju. Mi s dosta tvrtki radimo na digitalnoj strategiji u cilju poboljšanja poslovanja ili uštede u troškovima i to je definitivno smjer u kojem se tvrtke trebaju razvijati. Nadamo se da ćemo uskoro vidjeti i rezultate najavljenih mjera na državnoj razini vezano uz digitalizaciju javne uprave, primjerice, digitalizaciju procesa otvaranja tvrtki.
Kako se 4.0 odrazio na rad i zahtjeve klijenata prema konzultantskim tvrtkama poput vaše?
Klijente dosta zanima što se događa vani i kako se tvrtke vani nose s digitalizacijom i izazovima koje ona donosi. Traže primjere i najbolje prakse te od konzultanata zahtijevaju da su upućeni u tematiku. Mi smo se prilagodili situaciji na tržištu tako što nam se prošle godine pridružio jedan cijeli digitalni tim. Sada možemo odgovoriti na zahtjeve tržišta i pružiti zaokruženu uslugu.
Osim savjeta možemo ponuditi implementaciju cjelovitih digitalnih rješenja. To znači da osim savjeta kako u današnje vrijeme digitalizacije doći do kupca, pružamo i uslugu dizajniranja i programiranja web stranica i ostalih digitalnih sadržaja. Klijenti više ne traže samo savjet već full service, što nam omogućava da budemo inovativni.
EY organizira peti projekt EY Poduzetnik godine, priznanja se dodjeljuju danas. Na koji način je taj program utjecao na percepciju poduzetništva u Hrvatskoj te koji su benefiti za sudionike, a posebice za pobjednike?
Dosta se toga promijenilo u ovih pet godina otkad smo pokrenuli program. Prije se nije baš toliko pričalo o poduzetništvu, startupovima i ostalim danas interesantnim temama. Vjerujem da smo izvlačenjem dobrih poduzetničkih priča pred oči javnosti doprinijeli toj promjeni fokusa i pomogli poduzetnicima da postanu društveno prihvaćeniji.
Sudjelovanjem u programu poduzetnici dobivaju priliku prezentirati sebe, svoje tvrtke i uspjehe, dok pobjednika svake godine u lipnju vodimo u Monaco na svjetski izbor EY Poduzetnika godine. Tamo se poduzetnici tijekom pet dana različitih događanja povezuju i izmjenjuju iskustva te dobivaju jedinstvenu priliku prezentirati se cijelom svijetu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu