Održivost je goruća tema današnjice, a mlade generacije sve su osvještenije u tom smislu. Od proizvođača, trgovaca i ostalih pružatelja usluga očekuje se odgovoran pristup tako da će one tvrtke koje se brže prilagode izazovima zelene prilagodbe biti prepoznate kao bolji izbor. Posve logično, ozbiljni brendovi i kompanije koje i dalje namjeravaju igrati važnu ulogu na biznis sceni osluškuju bilo budućih potrošača te rade zaokret u poslovanju.
DS Smith je globalni lider u recikliranju starog papira, ali i u kreiranju inovativnih i održivih ambalažnih rješenja, pri čemu posebno vode računa da materijale i sirovine u proizvodnim procesima koriste odgovorno.
“Vrlo često koristimo izraz ‘održivost nam je u srcu’, jer naporno radimo na edukaciji naših zaposlenika u svim tvornicama, stvaranju sigurnog i zdravog radnog okruženja za naše zaposlenike, ali i na organizaciji radionica i edukaciji djece od vrtićke do školske dobi vezane za očuvanje okoliša i selektiranje otpada.
Ugljična neutralnost
U skladu s time razvili smo i našu “Now and Next” strategiju održivosti koja je usmjerena na naše ključne ciljeve: zatvaranje kruga kroz bolji dizajn, zaštita prirodnih resursa iskorištavanjem svih vlakana, smanjenje otpada i onečišćenja kroz ambalažna rješenja kružnog dizajna i osposobljavanje zaposlenika koji će voditi u prijelazu na kružno gospodarstvo.
Jedan od ključnih ciljeva naše strategije održivosti je i poticanje smanjenja emisije ugljika – do 2030. smanjit ćemo svoje emisije CO2 za 46 posto po toni proizvodnje u usporedbi s 2019. te postići neto nultu emisiju do 2050. DS Smith Hrvatska prednjači u ostvarenju ovog cilja, a od 1. listopada 2020. sve tvornice u Hrvatskoj koriste zelenu električnu energiju.
Osim toga, do 2025. uključit ćemo sve svoje zaposlenike u kružno gospodarstvo, optimizirati upotrebu vlakana za pojedine opskrbne lance sa 100 posto novim ambalažnim rješenjima te do 2030. proizvoditi ambalažu koja se može 100 posto reciklirati ili ponovno upotrijebiti. Također do 2030. planiramo uključiti 5 milijuna ljudi u kružni stil života što nas čini predvodnicima u prelasku prema održivosti.
U skladu s tim ciljevima, iznimno je važno da se kroz cjelokupno poslovanje i u sve aktivnosti ugrađuje kultura povećane svijesti o ekološkim izazovima s kojima se svi suočavamo te da svi zajedno pridonosimo izgradnji i stvaranju održive budućnost. Kako bismo doprinijeli postizanju navedenih ciljeva, Grupa ulaže u održiviji proizvodni proces u svim našim proizvodnim operacijama, dok se krećemo na našem putu da postignemo neto nultu emisiju do 2050.
Čvrsto vjerujemo da svojim primjerom doprinosimo razvoju svijesti o potrebi za promjenom načina života što nas čini korak bliže održivijoj budućnosti”, priča Ana Soldo, izvršna direktorica klastera Hrvatska i BIH te članica Uprave DS Smith Packaginga te dodaje kako DS Smith uvelike radi na različitim inovativnim rješenjima u zamjeni plastike ambalažom od kartona, kao i na redefiniranju ambalaže za svijet koji se mijenja.
“Ono što Grupa promovira je zatvoreni krug ‘box to box in 14 days’. To znači da od postojeće kartonske ambalaže koja nam više nije potrebna, DS Smith može u roku od 14 dana napraviti novi proizvod za njegovu daljnju upotrebu u bilo kojoj od svojih 270 tvornica diljem svijeta.
Otišli smo i korak dalje te u suradnji sa Zakladom Ellen MacArthur lansirali principe kružnog dizajna. Primjenjujući naše principe kružnog dizajna na proces razvoja ambalaže, stvaramo ambalažna rješenja koja pomažu našim kupcima da ostvare svoje ambicije u pogledu održivosti i pripreme se za prijelaz s linearnog na kružno gospodarstvo.
Kružno gospodarstvo je alternativa tradicionalnoj linearnoj ekonomiji, u kojoj držimo resurse u upotrebi što je duže moguće, te iz njih izvlačimo maksimalnu vrijednost, a zatim obnavljamo i regeneriramo proizvode i materijale na kraju svakog životnog vijeka (ponovna uporaba i recikliranje).
Sav otpad je teško ukloniti i reciklirati, ali se svakim danom sigurno može puno više učiniti – od jačanja same svijesti o važnosti selektiranja i recikliranja otpada, do aktivnosti koje vode ka tome”, zaključuje Ana Soldo.
Zdrav planet značio bi bolji život za sve nas i naše naraštaje, a jedna od najvažnijih grana koja igra važnu ulogu u tome je turizam koji je ujedno i glavni pokretač rasta i razvoja gospodarstva i zajednice. No kako hotelijerstvo i turizam učiniti održivim te kako su se prilagodili zahtjevima zelenog poslovanja ispričala nam je Ivana Budin Arhanić, članica Uprave u Valamar Rivieri koja je prema godišnjem istraživanju portala Moj posao već godinama jedini TOP poslodavac iz turističkog sektora.
“U 2022. godini u Valamaru smo definirali i objavili strategiju održivosti koja postavlja cilj ugljične neutralnosti do 2025. godine u direktnim emisijama, te ulaganja od oko 50 milijuna eura u održivo poslovanje. Financial Times je već u 2022. godini prepoznao Valamar kao jednog od europskih klimatskih lidera po smanjenju stakleničkih plinova, na što smo izrazito ponosni. Među brojnim programima i projektima koji se vode kriterijima održivosti, možemo istaknuti da do 2025. godine planiramo nastaviti ulaganja u solarnu električnu energiju, a s partnerom E.ON smo do sada realizirali najveći projekt solarnih elektrana na hrvatskom tržištu.
Ciljamo proizvodnju 15 posto solarne električne energije i korištenje 100 posto električne energija iz obnovljivih izvora u 2025. godini. Planiramo dodatno podići udio domaće hrane i pića u ponudi koji je već sada visok te iznosi oko 78 posto, a nastavit ćemo i sa sadnjom drveća, organiziranjem akcija čišćenja mora i podmorja, provođenjem inicijative plastic free i biokompostiranjem i ostalim projektima u partnerstvu s destinacijama gdje poslujemo.
U Valamar Rivieri imamo stopu recikliranja veću od EU prosjeka, uz fokus na niski intenzitet crpljenja vode te optimizaciju potrošnje vode. Valfresco Direkt usluga potiče snažnije povezivanje turizma i poljoprivrede putem koje olakšavamo vrhunskim lokalnim proizvođačima plasman proizvoda u turizmu. U okviru ove platforme Valamar surađuje sa stotinjak lokalnih partnera i dobavljača s područja Istre, Slavonije i Dalmacije, s ciljem širenja suradnje na zainteresirane partnere iz svih dijelova Hrvatske.
U ljeto 2022. je na otoku Hvaru otvoren Valamar Amicor Green Resort, prvo zeleno eko ljetovalište u Hrvatskoj, izgrađeno uz poštivanje najviših standarda zelene gradnje i energetske učinkovitosti, što podrazumijeva ekološki prihvatljive materijale s minimalnim utjecajem na okoliš i korištenje obnovljivih izvora energije. Koncept Valamar Amicor Green Resorta je inspiriran prirodom i održivim dizajnom, pa se i arhitektura eko ljetovališta s vilama i suiteovima potpuno uklapa u prirodni mediteranski okoliš otoka Hvara.
Digitalizacija u fokusu
Nositelji smo niza certifikata – Plave zastave, svjetski poznata oznaka koja osigurava ekološko upravljanje plažama i marinama koju nosi čak petnaest plaža pod našim upravljanjem, EU Ecolabel, Sustainable Hotel, ISO 14001, ISO 50001, a trenutno radimo i na odobrenju za DGNB certifikat za održivu gradnju za Valamar Amicor Green Resort na otoku Hvaru.
Donacijskom kampanjom, “Easy as one, two, tree”, u sklopu koje su gosti Valamarovih hotela i kampova mogli donirati nova stabla za pošumljavanje, posadili smo više od 3000 stabala u 2022. godini”, govori Ivana Budin Arhanić.
A kako rasti prateći način koji je dobar za ljude, planet i naše poslovanje otkrili su i u Boschu koji je na valu održivog načina poslovanja postao prva ugljično neutralna kompanija. Što im je u fokusu u narednom periodu poslovanja ispričala nam je Mirsada Kudrić, generalna direktorica za Hrvatsku, Sloveniju, BIH i Srbiju. “Borba protiv klimatskih promjena i održivost ostaje jedan od strateških ciljeva tvrtke Bosch. Vjerujemo da je elektrifikacija najbrži put do klimatske neutralnosti ako se temelji na zelenoj električnoj energiji. Zbog toga nastavljamo s aktivnostima poticanja održive mobilnosti.
No, elektrifikacija nije jedini element za postizanje ciljeva, rješenja temeljena na vodikovoj energiji trebaju također dobiti više na zamahu. Zato, Bosch radi na komponentama za proizvodnju vodika elektrolizom kako bi učinkovito sudjelovali u borbi protiv klimatskih promjena. Bosch planira uložiti gotovo 500 milijuna eura u ovo novo poslovno područje do kraja desetljeća.
Veliki napori se također ulažu u povećanje energetske i troškovne učinkovitosti u tvornicama, putem digitalizacije. Zahvaljujući Industriji 4.0 i energetskoj platformi koja nam omogućava povezano upravljanje energijom, smanjujemo našu ukupnu godišnju potrošnju energije. Planira se uložiti još 10 milijardi eura u digitalnu transformaciju poslovanja jer upravo digitalizacija igra vodeću ulogu u održivosti.
Kako bi se borba protiv klimatskih promjena vodila i u obiteljskim kućanstvima, veliki fokus se stavlja na alternativno grijanje koje počinje s dizalicama topline, koje u idealnom slučaju koristi zelenu električnu energiju. Zato u području toplinske tehnike, Bosch planira uložiti 300 milijuna eura u poslovanje vezano uz dizalice topline.
Smatram da je neophodno da velike kompanije poput Boscha preuzmu odgovornost u borbi protiv klimatskih promjena. Naša uloga je da budemo pokretač pozitivnih promjena, ne samo prema eksternim dionicima, nego i našim djelatnicima. Zapošljavamo skoro pola milijuna djelatnika diljem svijeta, moramo se pobrinuti da smo svi na istoj strani kada govorimo o klimatskom djelovanju, a to za nas podrazumijeva pružanje odgovarajućih edukacija te promicanje mindseta koji je odgovaran prema svijetu koji ostavljamo našim budućim generacijama”, kaže Mirsada Kudrić.
Eko i održivost definitivno su rijedak globalni trend koji bi zaista svi trebali slijediti, s čime se slaže i Vesna Kukić Lončarić, regionalna direktorica za Hrvatsku, Sloveniju, BIH i Srbiju u JYSK-u. “Od 17 usvojenih UN ciljeva održivog razvoja JYSK se odlučio fokusirati i raditi u okviru održivosti i DOP-a na onima na kojima imamo najveći utjecaj. Vodeći se time odabrali smo pet globalnih ciljeva koji su najrelevantniji za naše poslovanje.
JYSK kroz vlastito poslovanje nema veliku potrošnju vode no to nije slučaj i s našim opskrbnim lancem. Velik dio naših proizvoda izrađen je od pamuka, a konvencionalni uzgoj i proizvodnja pamuka zahtijeva ogromne količine vode. Isto tako, tradicionalno se koriste i pesticidi i gnojiva. U suradnji s nevladinim organizacijama, radimo na smanjenju potrošnje vode, kao i upotrebe pesticida i gnojiva pomažući uzgajivačima pamuka da optimiziraju svoje procese. Dodatno radimo i na povećanju količine recikliranog pamuka u našim proizvodima. Gospodarski rast dio je JYSK-ovog DNK, a većinu ostvarenog profita ulažemo u daljnji rast i radna mjesta.
Samo JYSK zapošljava preko 30.000 djelatnika a naš opskrbni lanac stvara radna mjesta još za stotine tisuća ljudi diljem svijeta. Smatramo da odgovornim upravljanjem opskrbnim lancem osiguravamo da naši dobavljači stvaraju pravedne i sigurne radne uvjete. Naš selekcijski proces dobavljača je vrlo rigorozan i pažljivo biramo svoje suradnike. Za maloprodajnu tvrtku kao što smo mi, odgovorna potrošnja i proizvodnja jedno su od područja na kojima imamo priliku napraviti najveću razliku.
Uz proizvodnju imamo priliku pridonijeti i odgovornijoj potrošnji. Od održivijeg pakiranja do životnog ciklusa proizvoda. U suradnji s našim dobavljačima odabiremo i dizajniramo proizvode koji su dugotrajni te radimo na razvoju načina kako bi te iste proizvode na kraju životnog vijeka bilo što lakše rastaviti I njihove dijelove reciklirati.
Odgovorna potrošnja
Uz to želimo promicati odgovornu potrošnju i među našim kupcima tako da kontinuirano komuniciramo o prednostima odabira proizvoda izrađenih od održivijih sirovina, kao što je FSC certificirano drvo. Osim toga, podržavamo razne kampanje nevladinih organizacija, kao što su FSC Week i FSC Design Award. Klima se mijenja i naše poslovanje pridonosi toj promjeni.
Radimo na tome da naše objekte učinimo učinkovitijima prelaskom na obnovljivu električnu energiju i postupnim ukidanjem fosilnih goriva. Postavili smo si cilj prepoloviti emisiju stakleničkih plinova koje emitira napajanje i grijanje svih naših trgovina, distribucijskih centara, ureda i vozila u vlasništvu tvrtke do 2030. godine.
Uz to angažirani smo i oko naših dobavljača i prijevoznika kako bi ostvarili glavni cilj do 2050- godine – Biti ugljično neutralan! I u vezi sa sirovinama i proizvodnjom naših proizvoda, surađujemo s našim dobavljačima i vodećim nevladinim organizacijama kako bismo smanjili utjecaj na okoliš.
JYSK se trudi smanjiti utjecaj koji proizvodnja i distribucija imaju na okoliš. U korelaciji sa sirovinama i procesom proizvodnje, surađujemo s našim dobavljačima i organizacijama nevladine organizacije. Primjerice surađujemo s organizacijom Forest Stewardship Council (FSC). Ova međunarodna neprofitna organizacija osigurava sustav označavanja drva i papira koji dolazi iz održivog šumarstva i drugih odgovornih izvora. Od 1. siječnja 2022. svi naši novi drveni proizvodi imaju FSC certifikat a do kraja 2024. svi će drveni proizvodi iz JYSK-ovog asortiman nositi taj certifikat”, tvrdi Vesna Kukić Lončarić opisujući kako u JYSK-u doprinose razvoju šire svijesti o potrebi za promjenom načina života.
“Velik je to broj inicijativa, ali izdvojila bi neke kao što je ukidanje PVC ambalaže, I PES pjene, koje smo zamijenili alternativnim sirovinama koje se mogu reciklirati. Primjerice, samo uklanjanjem plastične ambalaže s naših posteljina i plahti, uklanjamo iz prirode 27 milijuna plastičnih vrećica godišnje.
Uveli smo i packsize tehnologiju, što znači da na samoj traci prilikom pakiranja proizvoda naručenih putem webshopa, formiramo pakiranje, točno prema dimenzijama tih proizvoda. Što znači nema otpada! Godinama radimo s provjerenim i vjerodostojnim EKO oznakama a na tjednoj razini u naš asortiman dolazi dva-tri nova polu reciklirana ili u potpunosti reciklirana proizvoda.
Educiranje zaposlenika
Na lokalnoj razini u posljednje četiri godine smo kroz projekt ‘Ne štedi na šumi!’ zasadili preko 30.000 sadnica stabala na opožarenim dijelovima širom Hrvatske. Projekt je važan jer aktivira ne samo naše zaposlene nego i građane volontere. Spomenula bih i projekt ‘JYSK za moj zeleni grad’ koji smo pokrenuli na inicijativu naših zaposlenika. Ideja je da se odazovemo lokalnim potrebama zajednice, na prijedlog zaposlenika trgovine koji rade u tom gradu i uključimo kako bi život u gradovima gdje JYSK posluje bio na višoj razini. Osim što podržavamo naše djelatnike u provedbi istog dodatno ih nagrađujemo i slobodnim danom za svaki dan volontiranja”, priča Vesna Kukić Lončarić.
Svijest o klimi više nije predmet rasprave, to je djelovanje i poziv na promjene jer dileme nema – budućnost je zelene boje. Ili je nema.