Drama u rent a caru: Kako nabaviti automobile za ovu sezonu?

Autor: Marija Crnjak , 15. ožujak 2022. u 06:47
Foto: HRVOJE JELAVIć/PIXSEL

Zbog pandemije poremećeni dobavni pravci, što se pogoršalo s inflacijom pa još stanjem u Ukrajini.

Što je započelo kao posljedica pandemije na tržištu automobila nastavilo se još žešće i s još većom neizvjesnošću u novim okolnostima Putinove invazije na Ukrajinu, unijevši totalni nered na tržište najma vozila u cijelom svijetu pa tako i Hrvatskoj.

Nabavka novih automobila je slična lutriji, snalazi se doslovce tko kako zna, nikakvi dobro poznati modeli ne funkcioniraju, rabljena vozila prodaju se po nikad višim cijenama, a uz potražnju jaču od ponude rastu i cijene usluge, ako ih uopće bude.

U Hrvatskoj će to svakako utjecati na kvalitetu turističkih usluga u sezoni za koju traju pripreme, doduše i to uz sve neizvjesnije prognoze.

Rentali se za kikiriki
Kako doznajemo u sektoru, nema naznaka da će se ovakva situacija u rent a caru značajno promijeniti i u idućoj godini, a ono što eventualno tješi naše sugovornike iz biznisa je da bi ova kriza mogla poslužiti kao korektiv tržištu koje je u zadnjih nekoliko godina grcalo u dampingu.

“Zbog pandemije su se poremetili dobavni pravci, što se dodatno pogoršalo s inflacijom, a pogotovo s neizvjesnom situacijom u Ukrajini.

Pripreme za sezonu su u tijeku, i ako se ostvare predviđanja koja smo imali prije invazije na Ukrajinu, a to je porast potražnje, imat ćemo poremećaj na domaćem tržištu najma vozila, i mi i druge mediteranske zemlje”, pojašnjava Boris Žgomba, predsjednik Uprave agencije Uniline, koja djelatnost najma vozila razvija kroz franšizu Europcar.

Europcar je upravo u postupku sastavljanja flote koja se obično zaokruži do travnja, tako da je ostalo još nešto vremena. Žgomba kaže da je bilo izazovno nabaviti vozila, no situacija im nije dramatična. Ono što im dođe, doduše, bit će skuplje nego lani, kad je potražnja bila bolja nego 2020., i cijene su već skočile u odnosu na vrijeme prije pandemije.

Dobrilović

Prije je bilo normalno nabaviti odjednom nekoliko stotina auta, sad se ide od salona do salona i skuplja po nekoliko.

No, prije pandemije, u vrijeme hiperprodukcije automobila, ponuda veća od potražnje, ali više i natezanje u cijelom lancu usluge, dovelo je do toga da su se auti rentali za kikiriki. Na taj problem na domaćem tržištu često je ukazivao Krešimir Dobrilović, osnivač i vlasnik vodeće europske franšize Carwiz International.

“Tržište cijele Europe je u istom košu, a svodi se na to da se svatko snalazi kako zna. Prije je bilo normalno nabaviti odjednom nekoliko stotina automobila, sada se ide doslovno od salona do salona i skuplja po nekoliko auta, što je skuplje, ali moraš imati osnovno sredstvo za rad i sigurne aute.

je katastrofalna, jer uvoznici ne mogu jamčiti da će rent a car kompanije dobiti vozila koja su naručile i platile, a kompanije ne mogu raditi rezervacije ako nisu sigurne da će imati flotu, jer moraju zadržati povjerenje kupaca”, kaže nam Dobrilović.

Jednako je izazovno i na tržištu rabljenih auta, čije su cijene otišle u nebo pa se kupuje i u drugim zemljama Europe, svatko se snalazi sa svojim kanalima koje ima.

“I nama se svakodnevno javljaju veletrgovci rabljenim autima s vrlo skupim opcijama, koje bi bile smislene da se može ikako predvidjeti kako će se kretati tržište u narednom razdoblju. Jer kupiti auto, a ne znati za koliko ga se otprilike možeš prodati za godinu dana je jako riskantan potez”, pojašnjava vlasnik Carwiz International franšize koji je nedavno prodao operativni biznis u Hrvatskoj tvrtki ABmobil rent.

Kako je nedavno objavljeno, nova Uprava Carwiza u Hrvatskoj već ove godine planira povećati broj poslovnica u odnosu na proteklu godinu te značajno povećati veličinu flote vozila na više od 1500 vozila u sezoni.

Moraju dobro promisliti
Što nas čeka u budućnosti, teško je znati, no, ako stoji priča da će autoprijevoznici u srednjoročnoj perspektivi smanjiti hiperprodukciju koja je bila prije pandemije, onda se može očekivati i zadržavanje cijena.

Neka istraživanja u Engleskoj pokazala su da se tržište neće vratiti na staro u iduće tri godine, a pritom još imamo veliku nepoznanicu kako će se odvijati ratna situacija.

“Iako je sada jako teško donositi bilo kakve prognoze, kolege bi možda mogle promisliti o tome kako se radilo prije pandemije, kad je velika ponuda i način poslovanja doveo do velikog dampinga u rent a car biznisu. Ovo je prilika da se tržište, jednom kad se stabilizira, osvijesti i vrati u neke gabarite isplativog poslovanja”, poručuje Krešimir Dobrilović

Komentirajte prvi

New Report

Close