Boris Drilo kroz cijelu je karijeru fokusiran na razvoj poslovanja u novim telekomunikacijskim i tehnološkim područjima, što je iznimno važno za razvoj digitalnog društva i jačanje pozicije HT Grupe kao tehnološkog lidera na hrvatskom tržištu.
U Hrvatskom Telekomu na poziciji je člana Uprave i glavnog direktora za tehniku i informacijske tehnologije (CTIO) već više od šest godina… U intervjuu za Poslovni dnevnik govorio je o investicijama, istraživanjima kvalitete mreža u RH, 5G-u, optici, povezivanju korisnika u ruralnim sredinama, primjeni AI-ja…
Prošli mjesec završila je aukcija za RF spektar i karte su posložene za sljedećih 15 godina. Prateći malo izjave teleoperatera stječe se dojam da su svi “pobijedili” na aukciji?
Pojam “pobjeda” trebao bi biti jasan i jednoznačan za sve. Tu su činjenice i više nego jasne. Nakon ove dražbe imamo najviše spektra na tržištu, također imamo više spektra nego što smo ga imali prije dražbe i ono što je najvažnije, a što nije bio slučaj do sada, je da u svakom od tri frekvencijska pojasa, tzv. donjem, srednjem i visokom, koji su bili na dražbi imamo vodeću poziciju.
S obzirom na osvojeni najveći udio spektra na tržištu, ujedno smo i daleko najviše investirali u državni proračun, 135,3 milijuna eura, što je za velikih 24% više od prvog sljedećeg telekoma. Iako je investicija visoka, vjerujemo da je opravdana kako bi u budućnosti našim korisnicima nastavili osiguravati najkvalitetniju mobilnu uslugu na tržištu.
Što završena aukcija i vaših 135 milijuna eura ulaganja znači za HT, a što će značiti za korisnike?
Predmet dražbe bila su tri frekvencijska pojasa – niski, srednji i visoki. Niski frekvencijski pojas dominantno je važan za pokrivanje, tj. dostupnost signala mobilne mreže širom Hrvatske. Srednji frekvencijski pojas važan je za kapacitet mobilne mreže, tj. da bi korisnici bili u stanju pristupiti svim željenim internetskim i poslovnim sadržajima i aplikacijama.
Visoki frekvencijski pojas važan je za performanse, tj. brzinu dostupa sadržajima i aplikacijama. U tom kontekstu, a s obzirom na vodeću poziciju u sva tri pojasa, HT-ovi korisnici su sigurni da će i u budućnosti imati mogućnost korištenja vrhunske mobilne usluge.
Također, važno i korisno je podsjetiti da je na dražbi za tzv. 5G frekvencije održanoj prije dvije godine, HT također osvojio najviše spektra. Upravo osvajanje najvećeg udjela spektra na ove dvije dražbe osigurava nam daljnju izgradnju mobilne mreže, te dodatno poboljšanje njenih kapaciteta i najbolje korisničko iskustvo za sljedećih 15 godina.
HAKOM je prije par dana objavio i svoje istraživanje kvalitete i brzine mreža u Hrvatskoj, prema kojima je HT najbolji. Što je točno istraživanje pokazalo?
Istraživanje je pokazalo i potvrdilo nešto što i nije osobita novost, a naši korisnici to već znaju dugi niz godina, a to je da HT ima najbolju mobilnu mrežu. Međunarodni industrijski standardi Ookla i umlaut učinili su to ranije, a sad je i HAKOM u suradnji s NetCheckom to i potvrdio.
Također, istraživanje je pokazalo da mi u Hrvatskoj imamo jako dobre mobilne mreže u usporedbi s ostatkom Europe. Dapače, bolje od mnogih zemalja Zapadne Europe s kojima se volimo uspoređivati po raznim drugim kriterijima. Ono što nas veseli je da i u takvom okruženju HT ima najbolju mobilnu mrežu. Ono s čime smo posebno zadovoljni je rezultat u kategoriji kvalitete pristupa mobilnom Internetu, jer upravo tu kategoriju smatramo najvažnijom za naše korisnike.
U kakvoj je korelaciji HAKOMovo istraživanje s ostalim istraživanjima na koja se operateri referenciraju – Ookla, umlaut? Da li takva istraživanja više znače samim operaterima ili korisnicima?
Jednostavno rečeno, postoje tri vrste istraživanja. Prva vrsta je gdje korisnici sami, znači aktivno testiraju mrežu pokrećući specifičnu aplikaciju poput Ookla Speedtesta. Druga vrsta temelji se na tzv. crowdsourcingu, gdje se podaci o kvaliteti usluga pribavljaju putem aplikacija koje korisnici upotrebljavaju. Na ovaj način korisnici također sudjeluju u testiranju, ali na neizravan način svakodnevno koristeći usluge mobilnog Inteneta.
Takvo istraživanje je primjerice ono koje dominantno radi umlaut, iako ga oni ponekad kombiniraju s tzv. terenskim mjerenjima. Treća vrsta istraživanja su tzv. terenska mjerenja, gdje se mreže testiraju od strane pojedinih za to specijaliziranih kompanija koristeći stvarnu korisničku opremu i u stvarnim uvjetima – u gradovima, na cestama, tunelima itd. U ovim istraživanjima sami korisnici ne sudjeluju, nego posebni stručni timovi, a rezultati pokazuju isto ono što bi i korisnici izmjerili samo na još sofisticiraniji način.
Ovako provedena mjerenja pružaju i dodatne informacije samim mobilnim operatorima o stanju u njihovoj mreži tj. mogu im poslužiti za dodatna unaprijeđenja kvalitete. Ovaj posljednji vid istraživanja je upravo onaj koji je proveo HAKOM. Ono što je činjenica jest da sva tri relevantna istraživanja nedvojbeno potvrđuju kako je naša mobilna mreža najbolja.
Svima su puna usta korisnika i korisničkog iskustva, to je izgleda nova poštapalica u svim industrijama – telekomunikacije nisu iznimka. Tu je isto regulator izdao godišnji izvještaj u kojem HT, iako najveći, ima poprilično poboljšanje u sve tri kategorije?
Za nas proteklih godina to zaista nije puka poštapalica nego cjelokupna paradigma u koju smo uložili jako puno truda u svim segmentima kompanije od komercijalnog dijela i dizajna usluga, preko podrške korisnicima, financija, pa do tehnike. Taj izvještaj za nas nije iznenađenje jer na svim razinama pratimo korisničko iskustvo, koje je u 2022. godini bilo najbolje u povijesti HT-a.
Uveli smo i nove moderne alate koji nam omogućuju da u stvarnom vremenu pratimo korisničko iskustvo, te kroz koje smo već dosad prikupili više od 620 tisuća povratnih komentara korisnika, po kojim smo i djelovali, a koji su doprinijeli tome da i u oba segmenta, i poslovnih i privatnih korisnika, bilježimo najbolje iskustvo na tržištu.
HAKOMov izvještaj pokazuje kako smo u sva tri stupa ostvarili odlične rezultate i velik napredak kojeg, što je najvažnije, osjete naši korisnici. Da bismo do toga došli, radili smo i nastavljamo raditi na utvrđivanju i otklanjanju razloga prigovora, na većoj otpornosti mrežnih i IT sustava te na kraćim rokovima otklanjanja problema. Sve je ovo vidljivo u rezultatima, pa tako u prvom tromjesečju ove godine imamo povijesno najniže brojeve poziva korisnika prema nama u smislu problema, žalbi ili prigovora na naše usluge.
Kakva je situacija s 5G-om – smatrate li da je on ispunio korisnička očekivanja? Na čemu ste vi radili u 2022., a što će biti planovi u 2023.?
5G kao tehnologija ispunjava svoja očekivanja u ovoj prvoj fazi razvoja, u smislu većeg kapaciteta mreže i većih brzina. To smo postigli, ali daleko od toga da je taj cilj jedini. Kako smo s 5G pokrili više od dva milijuna ljudi, tijekom 2022. godine koncentrirali smo se na povećanja pokrivenosti s tzv. gigabitnim 5G-om u frekvencijskom pojasu od 3,5 GHz.
Sljedeća je faza napredni 5G i tu pričamo o svim ostalim zanimljivim stvarima poput automatizacije, robotike, samovozećim automobilima, Industrije 4.0 i tzv. campus mreža koje pružaju nisku latenciju, dedicirani bandwidth i omogućuju povezivanje strojeva te su u suštini poligoni za revoluciju u razvoju javnih usluga, društva i gospodarstva.
Campus mrežu postavili smo prije par godina na FER-u baš za potrebe razvoja novih aplikacija i načina upotrebe 5G-a, a od nedavno surađujemo i s FSB-om na praktičnoj primjeni Industrija 4.0. rješenja za Pametne tvornice. Za implementaciju naprednog 5G-a, potrebna je i nova arhitektura jezgrene mreže. U ovom trenutku još ne vidimo punu zrelost tehnologije i scenarija primjene naprednog 5G-a, iako su pomaci vidljivi, posebno na naprednim tržištima Azije, poput primjerice Singapura.
Druga strana “digitalizacijske medalje” je – optika. Ima li ona primat nad 5G-om, s obzirom da, za razliku od 5G-a, Hrvatska kaska tu s planovima?
Optika je sigurno tehnologija koja ima primat nad 5G-om i svim drugim fiksnim tehnologijama. 5G, iako bolji od 4G-a, i dalje ima veća kapacitivna i performansna ograničenja nego optika, to je jednostavno fizikalna činjenica i to će uvijek tako i ostati. Optika u stvarnosti omogućuje uvijek gotovo za red veličine veće brzine prijenosa i nižu latenciju.
Također, optika, iako u početku investicijski zahtjevnija od 5G-a, dugoročnija je tehnologija s obzirom na puno duži životni vijek primjene, proširivost kapaciteta i puno veću energetsku učinkovitost. Zadnjih par godina smo za hrvatsko tržište imali rekordne brojke uvođenja optike i u uvjetima korone i u uvjetima inflacije.
Prilično je zbunjujuća da i vi i A1 tvrdite da ste lider po optici. Oni spominju kako obuhvaćaju 670 tisuća kućanstva, do kraja godine 800 tisuća. Vi pak u svojem Godišnjem izvještaju za 2022. spominjete više od pola milijuna FTTH. Otkud razlika?
Da, barata se s različitim informacijama u javnom prostoru. Razumljivo je da svatko sebe želi predstaviti u najboljem svijetlu pa često i bolje od toga. Činjenice su, međutim, tu nedvojebene. HT ima najveću optičku mrežu u Hrvatskoj i ona je namanje pet puta veća od prvog sljedećeg konkurentna.
Mi u HT-u, pod optičkom mrežom smatramo isključivo FTTH tehnologiju, tj. u potpunosti optičku mrežu gdje je korisnikova veza cijelim putem od modema u kući ili stanu pa sve do Internetskih servisa zasnovana jedino i isključivo na optici. To znači da u optičke priključke ne računamo tzv. hibridne tehnologije koje između korisnika i Interneta uz optičku vezu kombiniraju i bakrene veze – bilo da se radi o bakrenoj parici ili koaksijalnom kabelu poput G.Fasta, FTTB, FTTC ili DOCSIS-a.
Kada bi to radili, naši bi brojevi bili znatno veći, no ne mislimo da je to ispravno jer je FTTH jedina iskonska gigabitna tehnologija budućnosti i uvođenje hibridnih tehnologija tu muti sliku. Pojednostavljeno i slikovito rečeno, iako Seat i Audi dijele mnoge zajedničke komponente, vi ne možete Seata nazvati Audijem. Imamo namjeru i investicijski plan pokriti 1 milijuna hrvatskih kućanstava s optikom.
Samo za FTTH tehnologiju možemo reći da je zaista jedina gigabitna tehnologija sadašnjosti i budućnosti koja omogućava i omogućavat će simetrične višegigabitne brzine, ultra nisku latenciju i najveću energetsku efikasnost što je osobito bitno u smislu brige za okoliš i smanjenje CO2 otiska.
Krajem godine završavate EU BB projekt povezivanja 150 tisuća korisnika u ruralnim sredinama. Kako on napreduje i što će značiti za te sredine?
Projekti napreduju, ali ne dinamikom kojom smo se inicijalno nadali. U dosta sredina nailazimo na izazove u brzini ishođenja dozvola i rješavanja imovinsko-pravnih odnosa. Imamo odličnih primjera suradnje s jedinicama lokalne samouprave kao u slučaju Zaprešića, Krapine, Sv. Nedelje, Medulina, Omiša….
Vrijedi istaknuti da u infrastrukturnim projektima ovog tipa zaista svi od središnje vlasti, preko lokalne vlasti do javnih vlasnika i različitih operatera linijske infrastrukture te telekom operatora-investitora moraju biti sinkronizirani i djelovati u smjeru istog cilja, i tu ima prostora za napredak. No, najvažnije je da je interes za optikom u ovim sredinama zaista velik i da korisnici, i privatni i poslovni, u potpunosti razumiju što će dobiti s optikom i s velikim iščekivanjem očekuju početak njenog korištenja.
Danas, gdje god da se okrenete, priča se o Al – gdje je i kako je HT primjenjuje te koliko smo daleko od zrelije faze primjene?
S javnom objavom ChatGPT jezičnog modela u studenom prošle godine, tema umjetne inteligencije se podigla i aktualizirala u javnom prostoru kao nikada do sada. Primjenu UI-a sada vidimo u tri područja – jedno područje je prediktivno podešavanje kapaciteta mobilne mreže u smislu smanjenja nepotrebne potrošnje električne energije i smanjenje emisije CO2.
Drugo je optimiranje kvalitete WiFi mreža, u kontekstu osiguranja bržeg i kvalitetnijeg pristupa Internetu unutar kućanstava. Treće područje je upravljanje mrežom, gdje kroz primjenu UI-a nastojimo biti u stanju prepoznati i riješiti anomaliju i problem u mrežnim i/ili IT sustavima prije nego on postane problemom za korisnike.
Rad na UI temama definitivno je dobilo novo, pozitivno ubrzanje zadnjih mjeseci, pa ćemo sigurno vidjeti puno više primjena, koje će se reflektirati u još pozitivnijem korisničkom iskustvu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.U Borisovom uredu sve je bajno i glavno je da se pumpaju imaginarne brojke, a na terenu jad i bijeda, da ne kažem kaos i sramota. Ovo se posebno odnosi na uvođenju optike u spomenutim “odličnim primjerima lokalnih samouprava” gdje su pojedine ulice samo djelomično pokrivene i to jos 2020. godine dok ostatak ulice ima 20/2 mbs i tako zadnjih 3 godine bez pomaka. Pa sad imamo masu slučajeva gdje susjed ima do 1 Gbit/s zadnjih 3 godine, a vi jedva 0,02 Gbit/s – HT (DT) sramota!
Jedanko tako čudi me totalna nezainteresiranost HAKOM-a za zbivanja na terenu i kakve se nelogičnosti dešavaju čak do toga da su neka područja “pokrivena” optikom ali ih HT nikad nije prijavio kroz obveznu namjeru izgradnje. Još smješnije je što HT-ov sustav provjere dostupnosti izbacuje da nema optike na datom području a kućanstva uredno spojena i njihovi korisnici.
Borise, nije sve u PR-u i naslikavanjima po konferencijama!
Uključite se u raspravu