Anketno istraživanje o krađi u trgovini otkrilo je iskustva i stavove građana kada je riječ o ovoj društvenoj pojavi. Rezultate dakako treba promatrati u okviru cjelokupnog životnog iskustva ispitanika jer se odnose na period razvoja i odrastanja pa sve do danas. To potvrđuje i rezultat prema kojem uvjerljivo najveći broj ispitanika krade zbog uzbuđenja/hira – njih više od 60 posto.
Na pitanje jesu li ikada išta ukrali, uključujući razdoblje djetinjstva i puberteta, odgovori su gotovo podjednako podijeljeni. Naime da nikada nisu ništa ukrali kaže 49,5 posto ispitanih, a 47,3 posto ih ističe da to ipak jesu učinili. Ukupno 3,2 posto anketiranih nije željelo dati odgovor na ovo pitanje.
Na vrhu popisa proizvoda koje su ukrali nalaze se voće (44 posto) i slatkiši s 36,7 posto. Ostali predmeti krađe imaju znatno manje udjele pa je tako prvi sljedeći uredski pribor (6,8%), a potom dolaze cvijeće (2,9%), kukuruz (1,5%), kozmetika (1,2%), novci (1%), cigarete (1%), igračke (0,7%), jaja (0,6%) i alkohol (0,5%). Na ostale predmete otpada 11,3 posto udjela, a odgovor na ovo pitanje ne zna 2,6 posto ispitanika.
Najviše se krade zbog uzbuđenja odnosno hira, što kao razlog krađe navodi najveći broj sudionika ankete – njih čak 60,7 posto. Sljedeći najčešći razlog je društvo s 10,7 posto udjela, a sa sličnim udjelima slijede dosada (9,8%) i neimaština/siromaštvo (8,9%).
Da su ukrali zato što im se svidio predmet krađe kaže 3,8 posto ispitanika, a zbog stjecanja dobiti krađi se priklonilo njih 2,7 posto. Ostale predmete krađom si je priuštilo 5,3 posto građana, a da ne znaju što su ukrali ističe njih 1,5 posto.
Poticajno za krađu je to što relativno malo kradljivaca biva uhvaćeno u tom činu. Naime petina ispitanih građana (21,2%) navodi kako su bili uhvaćeni u krađi dok preostalih 78,8 posto ističu da ih nikada nisu ulovili.
Na kraju, zanimljiv je i stav građana o krađi s obzirom da natpolovična većina uzorka (53%) kaže kako bi prijavili kradljivca osoblju trgovine zateknu li ga u krađi. Da to ne bi učinili navodi 24,8 posto ispitanika, a da ne znaju što bi učinili u tom trenutku ističe njih 22,2 posto.
Istraživanje magazina Ja TRGOVAC i agencije Hendal o krađi u trgovini provedeno je u ožujku na nacionalno reprezentativnom uzorku od 400 građana Republike Hrvatske starijih od 15 godina.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu