Iako se radi o ulaganjima koja se valjaju već koju godinu, 2023. će najviše novosti na hotelskoj sceni donijeti u Zagrebu, koji se konačno vraća na predpandemijske turističke brojke, a paralelno s tim idu i biznis događanja. Maistra otvara obnovljenu bivšu Panoramu, Arena u centru otvara Radisson, malo dalje u Praškoj hotel ovih dana dovršava albanski ulagač, tvrtka Abau.
Nakon realizacije velikih projekata na Jadranu u proteklih par godina, poput Adrisova Grand Hotela Park, Areninog Grand Hotela Brioni, Hotela View u Postirama kojeg su kupili mirovinci, ljetne destinacije za sljedeću sezonu u najvećoj mjeri imaju manje adaptacije ili investicije u podizanje kvalitete sadržaja i usluge. U pripremi je nekoliko novih velikih projekata koji se neće dovršiti ni do početka sezone 2024., kao što su splitski Marjan ili prvi hrvatski Hyatt kojeg je konačno krenuo graditi turski Dogus.
Uteg iz 2020.
Kako se vidi, sve su to projekti koji su planirani daleko prije pandemije ili skoka inflacije koja je usporila ili odgodila mnoge projekte. Hrvatska k tome još ima nerješena pitanja turističkog zemljišta i pomorskog dobra koja djelomično usporavaju donošenje odluka o ulaganjima na Jadranu.
Anketa koje je Udruga poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske napravila na kraju protekle sezone pokazale su da će u pripremu iduće turističke sezone biti uloženo oko 400-500 milijuna kuna, što je otprilike upola manje od potencijala. Pritom se govori o ukupnom investicijskom potencijalu članica od oko 35 milijardi kuna, samo kad su u pitanju već spremni projekti. Dio njih će se financirati i kroz NPOO za kojeg je natječaj još u tijeku, a zasad je javnost djelomično informirana samo o projektima investicija u terme na kontinentu.
Naime, iako su prihodi turističkih kompanija u prvih devet mjeseci prošle godine bili viši za 22 posto u odnosu na prihode u istom razdoblju 2019. godine, istovremeno su rashodi poslovanja porasli 41 posto. Troškovi sirovina i materijala porasli su za 45 posto, a troškovi rada za 26 posto, zbog čega većina standardnih financijskih pokazatelja turističkih kompanija prošle godine ima negativan trend, kako u odnosu na 2021. tako i na 2019. godinu.
Bruto profitna marža turističkih kompanija koja je 2018. godine iznosila 13,5 posto, lani je gotovo prepolovljena na 7,6 posto, udio dobiti prije kamata, oporezivanja, deprecijacije i amortizacije (EBITDA) u ukupnim prihodima smanjen je u odnosu na 2021. za 8 postotnih bodova, a smanjena je i stopa rentabilnosti poslovanja u odnosu na 2019. godinu.
Analiza je pokazala da turističke kompanije ostvarenom dobiti prije oporezivanja od 1,238 milijardi kuna iz 2021. i 2022. godine (procjena za čitavu godinu na temelju rezultata u prvih devet mjeseci) i dalje ne pokrivaju gubitak prije oporezivanja od 1,551 milijardi kuna iz 2020. godine. Također, pala je i stopa promjene dugotrajne materijalne imovine, što je indikativno za usporavanje investicijskog ciklusa, te potencijalno ugrožava ostvarenje poslovnih rezultata turističkih kompanija u budućem razdoblju.
Kako doznajemo, ulaganja u turistički portfelj pod upravljanjem Valamar Riviere u 2023. godini planirana su u vrijednosti od 58 milijuna eura, što uključuje različite projekte u svim destinacijama kao i nastavak razvoja Istra Premium Camping Resorta.
U tijeku su investicije vrijedne oko 32 milijuna eura u Dubrovniku koje se odnose na repozicioniranje Valamar Tirena Hotela na 4*, rebrending hotela Valamar Club Dubrovnik u Sunny Plus brend te ulaganje u Valamar Lacroma Hotel i Maro World sadržaje za djecu, koja su dio ciklusa ulaganja Imperial Riviere nakon dokapitalizacije dubrovačkih hotela od strane Valamar Riviere i AZ mirovinskih fondova. Poseban naglasak ulaganja u 2023. godini bit će i na daljnjim investicijama u digitalizaciju, održivost i unaprjeđenje proizvoda, kažu u kompaniji.
Velika transformacija
Ukupna planirana ulaganja Adris grupe u turistički dio poslovanja u 2023. godini iznosit će 820 milijuna kuna, od čega će više od 300 milijuna kuna biti usmjereno u podizanje kvalitete i ponude istarskih kampova. Nastavljaju se i pripreme za dva strateška turistička projekta, zagrebački hotel Westin i splitski hotel Marjan, otkrivaju nam u Adrisu. Rekonstrukcija i repozicioniranje bivšeg zagrebačkog hotela Panorama dio je investicijskog plana prošle godine te je iznosio gotovo 220 milijuna kuna, a otvorenje novog hotela očekuju ovog proljeća.
Hotel će doživjeti veliku transformaciju, a jedna od glavnih ideja projekta je da donji dio hotela bude maksimalno otvoren prema javnosti i postane žila kucavica ovog dijela grada. U Adrisu podsjećaju da su dosad u turizam uložili više od šest milijardi kuna, a u razdoblju 2023.-2025. planiraju investirati dodatnih 460 milijuna eura.
U hotel u zagrebačkoj Praškoj ulici već pristiže namještaj i hotel poprima obrise, iako se ne komunicira točan termin otvaranja, kao ni visina ulaganja koje je pred 5 godina pokrenula tvrtka Abau u objektu koji je kupila od Zagrebačke banke. Tvrtku Abau je 2015. sa sjedištem u Lovranu osnovala albanska tvrtka Gener 2 SHKP, koja je u građevinskom i energetskom biznisu, a između ostalih su u projektu gradnje Jadranskog plinovoda.
Nakon dovršetka hotela Arena Franz Ferdinand na austrijskom skijalištu Nassfeld, Arena Hospitality grupa u drugom tromjesečju ove godine planira dovršiti projekt zagrebačkog Radisson Hotela, lifestyle hotela visoke kategorije koji je pokrenut u jesen 2021. godine.
Ovaj hotel sa 118 soba uključivat će restoran i bar, wellness i SPA sadržaje, fitness centar, prostor za organizaciju događaja i parking. Hotel će uključivati i prvi i jedini krovni bazen i bar u Zagrebu. Dok projekt napreduje bez ikakvih temeljnih građevinskih ili strukturalnih problema, kašnjenja i komplikacije povezane s opskrbnim lancem nepovoljno utječu na planirani završetak radova. Kao rezultat toga, projekt se planira završiti u drugom tromjesečju 2023. godine, napominje investitor u izvješću za treći kvartal.
Dodaju također da je grupa i dalje izložena visokoj inflaciji koja prevladava diljem Europe, što negativno utječe na troškove nabave dobara i usluga. Na predviđenu profitabilnost u narednim mjesecima utječu sve veći operativni troškovi, režije i plaće. Grupa radi na brojnim inicijativama za očuvanje energije u svim svojim operacijama, a također planira ulagati u solarnu energiju s ciljem smanjenja troškova energije.
Važno Arenino ulaganje u ovoj godini bit će i početak druge faze repozicioniranja kampa Arena Stoja, projekta vrijednog oko 3 milijuna eura. Ova faza uključuje novi ulaz u kamp, opsežnu obnovu glavnog restorana i caffe bara, zajedno s velikim infrastrukturnim nadogradnjama.
Krenulo nakon osam godina
Nakon lanjskog ulaganja od 45 milijuna eura, kompanija Sunce hoteli nastavlja investicijski ciklus u lanac Bluesun hotela, te ulaze u obnovu Hotela Afrodita u Tučepima i Hotela Bonaca u Bolu na otoku Braču, zbog čega arapski investitor Eagle Hills Real Estate planira dokapitalizaciju tvrtke od gotovo 9 milijuna eura. Kako doznajemo iz kompanije, uz obnovu ova dva hotela ide i još nekoliko manjih zahvata u poboljšanje ponude i dizanje kvalitete usluge u drugim objektima.
Velik investicijski ciklus kreće i na Plitvicama, gdje ide obnova hotela Plitvice i Belevue, rušenje hotela Grabovac te izgradnja novog hotela sa četiri zvjezdice, 146 soba, bazenom i kongresnom dvoranom.
Ovih dana kreću radovi na hotelu Hyatt Regency Zadar Maraska, koji bi vrata trebao otvoriti sljedeće godine, čak osam godina od kad je turski Dogus najavio ulazak u ovu investiciju. Hyatt Regency Zadar Maraska djeluje kao dio Regency brenda kompanije Hyatt International Group, te je prvi hotel pod Hyattovim brendom u Hrvatskoj. Zadarski će hotel imati 133 soba i apartmana, bar, restorane, spa zonu, konferencijsku dvoranu od 400 kvadratnih metara.
Uz hotel će se izgraditi nova dvotračna cesta koja će povezivati Trpimirovu obalu s ulicom Miroslava Krleže te dvije rezidencijalne zone sa 208 stanova. Ukupna površina čitavog zahvata je 23.500 četvornih metara. Plan je da hotel bude u funkciji do sezone 2024. godine, no Burak Baykan, regionalni direktor Dogus grupe i sam kaže da je to ambiciozan plan, no hotel bi u pogonu trebao biti bar do kraja godine.
Zanimljivo je da je pandemija utjecala i na tijek ovog projekta, jer je promijenila hotelsku uslugu, a i Hyatt je promijenio svoje standarde, tako da je investitor nove standarde morao inkorporirati u postojeći projekt. To je također usporilo projekt, no u prosincu je potpisan ugovor s glavnim izvođačem Kamgradom, koji će biti zadužen za izgradnju hotela. Baykan je nedavno otkrio i da je dosadašnja planirana investicija bila 100 milijuna eura, međutim uz promjene na tržištu i poskupljenje građevinskog materijala, trenutna investicija je procijenjena na 120 milijuna eura, od čega je 55 milijuna eura vezano isključivo uz hotel.