PD Analitika
PD Analitika

Najprofitabilniji dio turizma pred novim investicijskim ciklusom, očekivanja u nastavku sezone ostaju optimistična

Konačno definirani zakoni o pomorskom dobru i turističkom zemljištu otpustili su ‘ručnu kočnicu’ investitora.

Marija Crnjak
28. kolovoz 2023. u 13:36
Luksuzni kamping najprofitabilniji je segment Arena Hospitality Groupa/DUŠKO MARUŠIĆ/PIXSELL

Kamping, a pogotovo glamping kao njegova luksuzna verzija, najprofitabiniji je i najviše nagrađivan sektor hrvatskog turizma, koji je rastao i u godinama pandemije covida. U narednim godinama bit će dodatno atraktivan za ulagače, nakon što su konačno definirani zakoni o pomorskom dobru i turističkom zemljištu.

Radi se doduše i o segmentu turizma koji je najosjetljiviji na vremenske uvjete, što se pokazuje posebno izazovnim u vrijeme nevera koje su ovog ljeta zadesile Hrvatsku. Zbog toga se i ulaganja moraju prilagođavati klimatskim promjenama koje su sve vidljivije, uz inovativna rješenja hlađenja, održivih oblika energije, kao i pametnih rješenja koja traže današnji gosti.

U europskom vrhu po kvaliteti

Na temelju podataka iz prošle godine – jer točni analitički podaci o kapacitetima u ovoj godini još nisu objavljeni – u Hrvatskoj imamo ukupno 338 kampova koji su registrirani kao pravni subjekti, te 495 kampova koji su registrirani kao kućanstva. Njihov ukupni smještajni kapacitet iznosi 255.181 kreveta ili oko 24 posto turističkog smještajnog kapaciteta u Hrvatskoj, doznajemo u Kamping udruzi Hrvatske (KUH).

Palman

Potencijal kamping sektora još je veći, posebno sada kada su se novim zakonom i uredbama konačno definirali uvjeti.

U odnosu na 2019. godinu, kapacitet u kampovima je povećan za 1540 kreveta, odnosno porast kapaciteta iznosio je skoro zanemarivih 0,6 posto. S obzirom da je u tom razdoblju otvorena tek nekolicina novih malih obiteljskih objekata, može se pretpostaviti da se taj porast odnosi najvećim dijelom na povećanje smještajnih zona u sklopu postojećih objekata, a koje do sada nisu bile u toj funkciji, smatraju u udruzi.

Po županijama, standardno najveći kapacitet kampova ima Istra, u kojoj se nalazi 48 posto ukupnih kamping kapaciteta RH, a slijedi Primorsko-goranska županija sa 18 posto te Zadarska županija sa 14 posto kapaciteta. Kontinentalne županije pokrivaju zajedno tek oko dva posto nacionalnog smještajnog kapaciteta u kampingu. Dijelom i zbog zakonskih ograničenja, daleko najbrojnija smještajna ponuda u kampovima i dalje su parcele, kojih zajedno s kamp mjestima ima oko 68.550. Nakon njih slijedi ponuda smještaja u mobilnim kućicama, kojih ima oko 14.900 te glamping objektima kojih ima oko 1015.

Iz KUH-a ističu kako je hrvatski kamping u posljednjih 10 do 15 godina imao ogromna ulaganja u povećanje kvalitete. “Tako slobodno možemo reći da je Hrvatska zemlja koja je u europskom kamping kontekstu svojom kvalitetom i razinom proizvoda najviše napredovala u posljednjem desetljeću i danas dosegla zavidnu razinu kvalitete u europskim okvirima. Potvrđuje to iz godine u godinu i njemački autoklub ADAC, autoritet za kampove, po kojemu smo drugi u Europi po kvaliteti kampova.

Jedan od najnagrađivanijih kampova u Hrvatskoj, Zaton Holiday Resort, pripremio je dvoetažni kompleks na 4000 m²/D. Stanin/PIXSELL

Danas imamo čak 47 posto kapaciteta u visokim kategorijama 4* i 5*, što je vjerojatno europski rekord. Činjenica je da je samo 10 godina unazad to bilo tek 18 posto”, kaže Adriano Palman, direktor KUH-a. Dodaje kako su uz samu kvalitetu zasigurno faktori uspjeha i iznimno atraktivne i očuvane prirodne lokacije na kojima se kampovi nalaze, kao i sama blizina emitivnih tržišta. Konkretno, prema podacima eVisitora, u Hrvatskoj sedam kampova nosi 5 zvjezdica, 80 ih ima 4 zvjezdice i to je sa 121.000 kreveta ujedno najveći segment u sektoru, 88 je s tri zvjezdice, a 96 kampova posluje pod kategorizacojom do 2 zvjezdice.

Tvornice novca za hotelijere

“Međutim, izvan nacionalnog konteksta, nužno je naglasiti da Hrvatska tu nije nikakva posebna iznimka u rezultatima, jer popularnost kampinga je posebno eksplodirala u pandemiji diljem Europe. U gotovo svim EU zemljama registrirane su rekordne brojke prodaje odmorišnih kamping vozila (kampera i kamp kućica) kao i šatora, a s druge strane kampovi u svim relevantnim kamping zemljama u Europi bilježe rastuće i rekordne brojke, od Danske i Njemačke, pa sve do ostatka Mediterana. Uvjereni smo da će se taj trend popularnosti kampinga nastaviti i dalje tijekom sljedećeg desetljeća”, kaže Palman.

Tako su lani kampovi ostvarili skoro 21,2 milijuna noćenja, što je rast u odnosu na godinu prije od 22 posto, ali još značajnije, porast od čak 10 posto u odnosu na rekordnu 2019. godinu. Do kraja srpnja ove godine, u kampovima je bilo 18 posto više dolazaka i 12 posto više noćenja nego lani.

Najviše kamping kreveta u Hrvatskoj nalazi se u sklopu turističkih kompanija koje u portfelju imaju i hotele, kao što su Valamar Riviera, Maistra, Plava Laguna, pulska Arena, Sunce hoteli. Luksuzni kamping najprofitabilniji je segment Arena Hospitality Grupe, koja je u Hrvatskoj pred godina otvorila prvi cjeloviti glamping projekt u zemlji, Arena One 99 Glamping.

“Nakon ostvarenog uspjeha navedenog objekta, uložili smo u repozicioniranje kampa Arena Grand Kažela, otvorenog 2020. godine, kako bismo ga prenamijenili za potrebe luksuznih tržišta. U 2022. godini dovršili smo i prvu fazu repozicioniranja kampa Arena Stoja. Navedeni programi ulaganja postigli su značajan porast cijena smještaja, pa je ukupan prihod ovih kampova porastao za 43 posto u odnosu na 2019. godinu.

21,2

milijuna noćenja ostvarili su kampovi prošle godine, 22% više

Kamp Arena Grand Kažela ostvario je rekordne prihode kao zasebna jedinica u portfelju Grupe gdje su prihodi i EBITDA porasli za više od 60 posto u odnosu na 2019. godinu, s dvoznamenkastim porastom u prosječnoj cijeni smještaja. Prihodi kampa Arena One 99 Glamping porasli su za 30 posto u odnosu na 2019. godinu. Ova su tri kampa među najuspješnijim objektima u portfelju Grupe. Stoga, nastavljamo istraživati daljnje prilike za razvojem naših luksuznih kampova”, kažu u kompaniji.

Kamping goste Hrvatske dočekale su i ove sezone brojne novosti, a među njima i jedna od najvećih greenfield investicija u kampove u proteklih desetak godina, odnosno Aminessov Avalona Camping Resort, koji će svoje prve goste dočekati nakon kolovoškog vrhunca sezone. Ovaj kamp na otoku Pagu bit će prvi takav objekt s 5 zvjezdica na otoku, ali ujedno i prvi u Hrvatskoj koji će gostima nuditi kamp-parcele s privatnim bazenima.

Također u zadarskoj regiji, jedan od najnagrađivanijih kampova u Hrvatskoj, Zaton Holiday Resort, pripremio je dvoetažni kompleks na 4000 m² koji će postati novi centar zabave. Uključivat će i inovativni znanstveni park, gdje će se najmlađi moći zabavljati uz zagonetne eksperimente.

Problem građevinske operative

Adriano Palman komentirao je za Poslovni dnevnik i novosti u zakonskoj regulativi, koje bi trebale potaknuti ulaganja.

“Već smo spomenuli da je hrvatski kamping u posljednjem desetljeću kvalitativno ostvario jedan od većih skokova u Europi, čime smo trenutno u samom europskom vrhu, no potencijal sektora je još veći, posebno sada kada su se novim Zakonom i uredbama konačno definirali uvjeti te je figurativno rečeno otpuštena ‘ručna kočnica’ u ulaganja u kamping. Kao nacionalna udruga kampinga imamo uvid u razvojne planove u sektoru, te je sigurno da, ako ne bude nepredvidivih otežavajućih okolnosti, domaćim kampovima slijedi nastavak rasta i ulaganja u kvalitetu i inovativnost ponude.

Ipak, ono što se događa na terenu jest da je sve veća prepreka u realizaciji željenih investicija nedostatak građevinske operative. Uz izazov nedostatka radne snage to je pitanje kojim ćemo se morati ozbiljnije pozabaviti, želimo li zadržati i dodatno poboljšati konkurentnost kampinga”, kaže Palman.

Očekivanja u nastavku sezone ostaju optimistična. Ako ne bude nekih nepredviđenih okolnosti, hrvatski kamping imat će još jednu kvalitetnu godinu, koja će po prihodima zbog inflacije biti značajno bolja od 2019., a po fizičkim pokazateljima bit će na tragu 2019. godine.

Za ostatak špice sezone trenutno nema razloga za brigu i sve ide po planu, dok će o vremenskim uvjetima tijekom rujna i listopada ovisiti hoće li konačan rezultat u fizičkim pokazateljima biti par postotak veći ili niži od rekordne 2019. godine. Zasad, posljednje vremenske nepogode nisu prouzročile značajnije štete u kampingu, niti je bilo negativnog utjecaja na tijek sezone.

New Report

Close