Uz opći metež na političkoj sceni, u Hrvatskoj je u novije vrijeme prilično prometno i s gostima iz rejting agencija. Tek što su s terenskim prikupljanjem informacija za skoro očitovanje o Hrvatskoj završili analitičari Standard &Poor'sa, više je državnih i privatnih institucija potkraj prošlog tjedna ugostilo i predstavnike japanske rejtinške tvrtke R&I (Rating & Investment Information).
Već za sedam dana, pak, stižu im i rejtingaši iz Fitcha. Za razliku od sličnih prijašnjih turneja i sastanaka, ovaj put su u prvom planu pitanja o raspletu političke drame i procjenama koliko bi se zbog nje moglo izgubiti na tempu reformi, investicija i/li povlačenja novca iz EU fondova, a u konačnici i srednjoročnim perspektivama rasta. Nakon što se Hrvatski sabor u ponedjeljak samoraspustio (uz 15. srpnja kao datum stupanja na snagu te odluke) riješena je barem dilema između preslagivanja i prijevremenih izbora. Izbori bi se trebali dogoditi između sredine kolovoza i sredine rujna, što znači da će iduća barem četiri mjeseca državom upravljati tehnička Vlada. Neki će tzv. tehnički ministri i njihovi timovi, a među njima je svakako ministar financija Zdravko Marić, u tom razdoblju imati više nego dovoljno posla.
Jer, upravo u iduća dva-tri mjeseca taj resor mora riješiti gotovo 14 milijardi kuna dospijevajućih dugova, što predstavlja čak 70-ak posto ukupnih ovogodišnjih obveza po kreditima i obveznicama. Kako su redom posrijedi domaći krediti i izdanja vrijednosnih papira, financijaši u tome ne vide ozbiljnijih neizvjesnosti ili drame, pogotovo s obzirom na već dugo prisutne viškove likvidnosti i manjak kvalitetne potražnje za kreditima. Uz to, procjene su da država još uvijek ima i nekih 1,6 milijardi kuna od prijašnjeg zaduženja na računu kod HNB-a. Ipak, nakon što je od tržišnih operacija dosad realizirano samo proširenje izdanja obveznice iz lanjskog prosinca za četiri milijarde kuna, iznosi dugova koje uskoro treba rješavati višestruko su veći.
Već 30. lipnja državi na naplatu stiže 130 milijuna eura vrijedan kredit, zbog čega se s bankama već vode razgovori o njegovu refinanciranju. Pripremni razgovori započeli su i vezano uz 3,5 milijardi kuna domaćeg obvezničkog duga koji dospijeva 22. srpnja. A samo dvadesetak dana nakon toga (11. kolovoza) slijedi i dospijeće 1,25 milijardi eura (blizu 9,5 milijardi kuna) vrijednog posebnog izdanja 18-mjesečnih trezorskih zapisa. Hoće li se prilikom srpanjskog refinanciranja obvezničkog duga novo izdanje podebljati za koju milijardu povrh dospijevajuće 3,5 milijarde, zasad se ne zna. No, takva mogućnost je otvorena, s tim da bi u tom slučaju zbog različitih preferencija banaka i mirovinskih fondova u pogledu ročnosti (mirovinci su skloniji 10-godišnjem roku, a banke upola kraćem) izgledno bilo da se realiziraju zapravo dvije obveznice.
Kako bilo, pretpostavka je da će u Katančićevoj nastojati već prije godišnjih odmora riješiti glavninu ovogodišnjih potreba financiranja (uključujući i pokrivanje tekućeg deficita) ili barem onih do formiranja nove Vlade. S obzirom na zacrtani račun financiranja, izlazak na vanjsko tržište i dalje se vodi samo kao odgođen. Daljnji koraci i planovi u tom smislu svakako će ovisiti o očitovanjima rejting agencija i situaciji na vanjskim financijskim tržištima koja bi se ovih dana napokon trebala riješiti barem neizvjesnosti oko britanskog referenduma o članstvu u EU. Recentni indikatori raspoloženja Britanaca samo su potaknuli raslojavanje cijena (prinosa) državnih dugova s obzirom na percepciju rizičnosti.
U slučaju Hrvatske u prinose na državni dug već su više-manje ukalkulirani negativni politički bodovi, s tim da ostaje primijetiti da je premija rizika potkraj prošlog tjedna ipak blago pala. No, i mimo spomenutih operacija financiranja koje predstoje, a prema zadanom kalendaru proračunskog procesa, za vrijeme tehničke Vlade pada i izrada novih trogodišnjih smjernica ekonomske i fiskalne politike (rok kraj srpnja) te prijedlozi financijskih planova pojedinih ministarstva (rujan).
U svakom slučaju, "tehnička ekipa" u Katančićevoj će zacijelo vezano uz proračun morati predvidjeti više scenarija, uključujući i privremeno financiranje budući da će čak i bez većih komplikacija oko formiranja saborske većine i Vlade, budućoj Vladi glede rokova za izradu proračuna biti tijesno. Hoće li se taj trud "tehničara" isplatiti i iskoristiti, teško je reći. Kao što je uostalom teško reći i hoće li se uzaludnim pokazati višemjesečni rad na prvoj pravoj i sveobuhvatnoj analizi poreznog sustava i planu temeljite reforme nakon dva desetljeća parcijalnog čeprkanja po porezima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Pero7….Vlada će DODATNO ISISATI NOVAC …..da podmiri trošak dospjelog duga. ..To znači..
manje novaca SVIMA KOJI SE FINANCIRAJU IZ PRORAČUNA….. / zdravstvo, školstvo, socijala,.
i ostalo…….
“Tehničkoj Vladi dolazi na naplatu…..”
Dolazi svakoj Hrvatskoj vladi.
Čemu plač kada je sve predviđeno u Proračunu?
Tehnička Vlada i dalje provodi Reforme a što pokazuju svi brojčani podaci: rast BDPa , rast gospodatstva , povečanje zapošljavanja ,rast investicija , rast industrije , rast turizma , rast zaposlenosti , uvoz radne snage , punjenje proračuna …sve naj…
a pad zaduživanja , pad zaduženosti…
Sve, sve, sve – samo nikad ne ono pravo
Ovog puta ono pravo je pitanje za koliko će nam pojedine agencije sniziti rejting, i to da li će to biti za jednu ili dvije “recke”. Tu će doći do izražaja i dugoreočne prognoze razvoja Hrvatske – ali samo do 2050. godine. Za Grčku se zbog njenog značaja prognoze (čitaj: razvoj situacije glede otplate duga – djelomičan otpis ili ne) – rade do 2060. godine.
Ono što tek rijetki u Hrvatskoj razumiju jest kreditne agencije svoje prognoze rade na bazi najšireg konteksta i njegovog razvoja decenijama unaprijed. Tu Hrvatska – uvijek na dnu i uvijek među posljednjima kod kjlučnih ekonomskih kriterija – stoji jako loše. Nedavno je u izvješću ECB-a o konvergenciji navedeno da samo Hrvatska ima budžetski deficit veći od 3% BDP-a i dug veći od 60% BDP-a (srećom tu joj društvo pravi Madžarska).
E sada Hrvatska koja je kod ekonomskih kriterija uvijek na dnu i uvijek među posljednjima ostala bez premijera, Vlade i Sabora.
Ne trebabiti genij da bi se shvatilo rezniranje kreditnih agencija.
Uključite se u raspravu