S Mislavom Vučićem, glavnim izvršnim direktorom JGL-a, razgovarali smo o poslovnim rezultatima tvrtke, globalnoj zdravstvenoj krizi te novim investicijama u istraživanja i razvoj.
Koji su temelji poslovnog modela JGL-a zbog kojeg tako spremno osvaja globalno tržište?
Sastavni dio modela JGL-a je oslanjanje na samostalno razvijanje postavljenih strateških ciljeva na način da, u tržišnom okruženju u kojem poslujemo, uviđamo u čemu možemo biti još bolji. Naš portfelj dominantno čine proizvodi iz vlastitog razvoja koji su razvijeni, registrirani i proizvedeni u našim pogonima. Fokusirani smo na razvoj i proizvodnju sterilnih farmaceutskih oblika za oči i nos u specijaliziranoj BoV tehnologiji, a naši glavni ciljevi vezani su uz daljnju internacionalizaciju poslovanja u ciljanim regijama, kao i realizaciju novih prihoda s postojećim i novim portfeljom, uz potpunu utilizaciju tehnologije. JGL je prepoznat kao EU kompanija s velikim potencijalom u tehnološkoj platformi sterilnih otopina te kontinuirano sklapamo ugovore o suradnjama u dijelu ugovorne proizvodnje, licenciranja, kao i projektima zajedničkog razvoja i transfera know how-a. S obzirom na planirana, nova ulaganja u kapacitete razvoja, proizvodnje i skladištenja, ishođene certifikate, koji su potvrda kvalitete naših proizvoda, kao i poslovnih procesa, uvjereni smo da možemo prihvatiti nove izazove u poslovanju, realizirati različite modele suradnji s partnerima, što je preduvjet uspješne realizacije na globalnim tržištima.
S kojim izazovima izvoza se susrećete i jeste li razvili mehanizme za eventualne probleme koji mogu nastupiti, ili svaki novi problem zahtijeva i novi pristup?
S obzirom na različite registracijske kategorije i vremenske okvire, portfelj planiramo i balansiramo u odnosu na osiguravanje stalne dodane vrijednosti za naše korisnike. Ulaskom Hrvatske u EU, u farma poslovanju se otvorio novi, veći prostor ‘domaćeg’ tržišta. Registracijske procedure, koje omogućavaju istovremenu registraciju lijekova na nekoliko tržišta kroz jedan postupak (DCP), daju nam stratešku mogućnost ranijeg lansiranja lijekova na tržištima, što koristimo za nove proizvode iz razvoja. Prodaja tako registriranih lijekova ide isključivo preko partnera u B2B poslovanju. U portfelju koji se može brzo lansirati je cijeli niz medical device proizvoda koji jednom notifikacijom postaju dostupni za cijelu EU, što je sjajna prilika, koju maksimalno koristimo. Izazova dakako uvijek ima, pa i trenutna pandemija s COVID-19 bolešću mijenja dijelove postavljenih strategija za 2020. godinu, mijenja komunikaciju s kupcima i zahtijeva svakodnevno nadgledanje modela opskrbe. Ona je, zapravo, dokaz da neke poremećaje u poslovanju možete predvidjeti, ali neke ne. Na neke ćete se unaprijed pripremiti jer sve dobre tvrtke to tako rade, ali opet će vas nešto i iznenaditi. Još nitko ne zna kakve će sve dalekosežne posljedice globalna zdravstvena kriza zbog koronavirusa ostaviti na svako gospodarstvo u svijetu.
Često se u vezi s vama spominje i rusko tržište, koliko ukupnih prihoda tamo ostvarujete?
Naš biznis u Rusiji ostvaruje oko 300 milijuna kuna godišnje, iz čega je jasno da nam je jako važno. U njega puno ulažemo, posebice u dijelu marketinških poluga rasta, novih smjerova komunikacije te ulaganja u medije i edukacije naših stručnih suradnika. Smatram da ondje imamo još velikog prostora za širenje, i to posebice s portfeljem umjetnih suza za suho oko Vizol S, ali i sprejeva za nos Meralys i Aqua Maris te s dermatološkim portfeljem. Samo lani nam je posao u Rusiji rastao čak 15 posto, a udjelno u strukturi neto prodaje to tržište čini 43 posto. U Rusiji radi više od 200 djelatnika, mahom na operacijama marketinga i prodaje. Slijede Ukrajina i BiH s osam posto, Kazahstan sa šest posto te Bjelorusija s četiri posto.
Jesu li se problemi EU i Rusije na neki način reflektirali na posao?
Itekako su se reflektirali na sve koji posluju u Rusiji, baš kao i u Ukrajini, a mi smo prisutni u obje zemlje. Kada je krenuo sukob u Ukrajini, 2014. godine, naglo je narasla volatilnost rublje, koja je izgubila na svojoj vrijednosti. Ukrajinsko farmaceutsko tržište se u samo godinu dana smanjilo za čak 60 posto, zamislite koji je to dramatičan gubitak na tržištu s 40 milijuna ljudi. Nakon toga, političke napetosti među Rusijom, EU i SAD-om su dovele do trgovinskih i ekonomskih sankcija, što je smanjilo ekonomski rast i on je sada niži nego prije 10, 20 godina. Dodate li tome pad vrijednosti rublje, pritisak na prihode stanovništva i istu situaciji u Ukrajini, jasno vam je s čime smo se sve morali nositi. Kompanija je trenutno na dobrim temeljima i nastavlja zacrtanom strategijom rasta i razvoja. Povoljna financijska pozicija omogućuje nam nastavak ulaganja, prije svega u zaposlenike, a zatim i u novi investicijski ciklus u tehnološke kapacitete i sposobnosti te istraživanje i razvoj, čime se JGL svrstava u rang tvrtki koje u vlastiti razvoj ulažu znatno više od europskog prosjeka.
Koliko danas brendova imate u portfelju tvrtke, a koliko od njih se može naći na izvoznim tržištima?
JGL danas u portfelju ima oko 160 brendova, a na izvoznim tržištima je prisutno 20-tak posto njih. U izvoznoj strategiji su nam prisutni uglavnom ključni brendovi poput Aqua Marisa, Meralysa, Vizola S, Dramine, Aknekutana, Latanoxa, Travaprost… Za razliku od izvoznih tržišta, na domicilnom smo više zastupljeni sa širokim portfeljem receptnih lijekova.Brend s najvećim udjelom prodaje na stranim tržištima je Aqua Maris s 43 posto, a slijede ga Meralys, Dramina te Aknekutan s po 7 posto udjela.
Na razini JGL Grupe ostvareno je 933 milijuna kuna ukupnih prihoda. Koliki je udio izvoza, je li on i dalje strateška snaga JGL-a?
JGL je jedan od vodećih izvoznika iz Hrvatske i rijedak primjer uspjeha hrvatske proizvodne tvrtke na međunarodnom tržištu. Tu poziciju mislimo samo jačati, nema stajanja. U farmaceutskom dijelu poslovanja u 2019. godini smo ostvarili 83 posto prihoda od poslovanja na inozemnim tržištima, što je povećanje udjela od 3 postotna poena u odnosu na prošlu godinu