Kako se doma organizirati s poslom da radni procesi ne zapinju i efikasnost bude kao da smo u uredu, objašnjava za Poslovni dnevnik Dragana Mladenović, NLP master trener& coach iz Miroras centra za osobni rast i razvoj.
“Vrijeme je pandemije koronavirusa. Osim straha i brige za vlastito i zdravlje bližnjih, tu su i ozbiljni udari na poslovanje. Dio djelatnosti ima potpunu zabranu rada, a djelatnosti koje još mogu raditi šalju zaposlenike na rad od kuće. Rad od kuće postaje nužnost, a ne novotarija koja se može ili ne mora uvesti u vlastito poslovanje. Osim čuvanja zdravlja, izbjegavanja širenja zaraze, omogućava da sistemi ipak funkcioniraju”, objašnjava Mladenović.
‘Mine’ na koje se ne smije stati
Premda bi svatko od nas više volio, kaže, da je motivacija za rad od kuće potaknuta drugim razlozima, moramo se prilagoditi.
“Ja osobno već 15 godina radim od kuće jer moj posao NLP trenerice uključuje nekoliko segmenata. Tvrtka je obiteljska, suprug i ja spadamo u mikro poduzetnike tako da imamo puno segmenata koji čine naše poslovanje. Edukacija i individualne coachinge radimo u našem prostoru, a sve ostale poslove od doma. Kada sam 2005.ostavila posao u državnoj firmi i krenula u poduzetništvo, rad od kuće mi je bio zahtjevan dio poslovanja. Prvo se promijenila količina obveza. Dvije godine sam radila dva posla i još pamtim prvi dan poduzetničkog života. Toliko koliko sam dugo radila dva posla imala sam vrlo visoko strukturirane i isplanirane dane, i iako sam vrlo organizirana moj prvi radni dan poduzetnice sam provela u “bauljanju” po stanu. Rezultat na kraju dana, neki kućanski svakodnevni poslovi, par telefonskih razgovora i to je to. Ali ja sam nastavila tako par dana pa sam se pitala gdje je nestala moja efikasnost”, prisjeća se Mladenović.
I inače je ovo vrlo česta pojava kad ljudi počnu raditi od kuće. Iako bi objektivno trebali imati više vremena tu je zamka jer misle da imaju puno više vremena, prestanu precizno planirati, a vrijeme namijenjeno poslu “potroše” u drugim poslićima koji zapnu za oko.
“Prvo pravilo rada od kuće je da planirate aktivnosti i vrijeme izvršavanja. Planirajte kad će započeti radni dan, kad je pauza, kad završava. Drugo pravilo je da si uredite “radno mjesto”. U vrijeme laptopa, kad radimo s kauča, fotelje, nužno je odrediti u stanu gdje je mjesto rada. Znači organizirajte radno mjesto i za cijelo vrijeme rada od kuće je to vaš ured. Ono čega trebate biti svjesni da vam je dom prepun izazova koji vas odvlače od posla, zbog navike. Dom je pun “mina” na koje možete stati. Rituali koji su vrijedili za radni dan kad ste odlazili na posao više ne vrijede. Mi smo bića navike i svako preskakanje ili mijenjanje navike je izlaženje iz zone poznatog i komfora. Boravkom doma pobjeđuju navike koje imate doma, kad ste slobodni od odlaska na posao bez obzira na to što znate da trebate raditi”, tvrdi Mladenović.
Napominje da radnici kod kuće moraju biti svjesni da im dom, ili jedan njegov dio, postaje radno mjesto. Baš zato je potrebno u planiranju uključiti sve obveze u danu. Mladenović savjetuje da ispišete sve poslove koje planirate sljedeći dan, uključujući kućne i napravite vremenski slijed njihovog izvršenja.
“Ispišite vrijeme potrebno za izvršavanje određenih poslova. U to je uključeno igranje s djecom, pomoć pri učenju, jer sad uče od doma, priprema obroka, te sve radne zadatke koje trebate izvršiti. Odredite vrijeme početka radnog dana, završetak i toga se držite. Izbjegavajte multitasking jer je on najveći ubojica efikasnosti i najveći izazivač stresa, a već je i sama aktualna situacija dovoljno stresna. Jako važno i obavezno je da isplanirate i pauze, one su važan dio planiranja i raditi bez njih je vrlo neučinkovito. Ako pažljivo isplanirate poslove možete i upravljati vremenom i efikasnošću, no ako zanemarite planiranje upast ćete u vrtlog i bit ćete umorniji nego kad odlazite na posao”, savjetuje Mladenović.
Upravljanje glavom
Razlog tome je, nastavlja, vrlo jednostavan – u jednom prostoru živite i radite, a rad od kuće zahtijeva vrlo pažljivo strukturiranje svih obaveza.
“Obvezno je pisati planove. Zašto? Možda ćete reći pa doma sam, nema potrebe. O da, ima i baš zato što ste doma. Pišite planove, to će vam dati mogućnost kontrole izvršenog i osjećaj uspjeha, postignuća na kraju dana. U ovoj situaciji nam treba svaki, ali baš svaki pozitivan osjećaj. Pandemija je svima nama novo iskustvo, koje ugrožava naše zdravlje, gospodarstvo, radna mjesta. Ovo je kriza koja svakog od nas ugrožava egzistencijalno i tada je normalna reakcija strah, briga, možda bezvoljnost i besmislenost”, ističe Mladenović.
Količina stresa je velika, no ona smatra da je važno naći svoj smisao zašto nešto radite i napominje da je to ono što mora svatko pojedinačno.
“Najvažnije je u kriznim situacijama upravljati vlastitom glavom. Stres je mehanizam našeg tijela koji nas brani od vanjskog neprijatelja, kad smo u stanju “bori se ili bježi”. Onda imunološki sistem slabi, jer prednost ima “vanjski neprijatelj”. Virus je unutarnji neprijatelj, za obranu od njega nam treba jaki imunološki sistem, a strah ga slabi. Znači, osim (samo)izolacije, najbolja zaštita od ovog virusa je naše unutarnje stanje”, kaže Mladenović.
Bitno je, poručuje ova NLP trenerica, rješavati problem po problem. “I sad kad ste u svojim domovima, dobro ste organizirali svoj dan, obavili poslovne obaveze, krenite raditi one aktivnosti za koje niste imali vremena, volite ih i možete se njima baviti doma. Znam da je svima nama propao neki plan propao kojem smo se radovali. Napravite drugi, koji možete učiniti odmah sad i koji vas veseli. Prvo zaustavimo pandemiju, ostanimo zdravi, jer onda možemo sve ciljeve ostvariti”, zaključuje Dragana Mladenović.