Vlada RH donijela je prošli tjedan više od 60 mjera za pomoć gospodarstvu, od kojih se značajan dio odnosi na očuvanje likvidnosti i radnih mjesta. Posljedice pandemije koronavirusa na gospodarstvo već su osjetili obrti i tvrtke koje su ili stavile ključ u bravu ili ozbiljno razmišljaju o skorom zatvaranju ili mirovanju.
Sudeći po reakcijama, mjere kod nekih nisu dočekane blagonaklono, dok istovremeno sve više ljudi gubi radna mjesta. Nije poznato ni dokad će pandemija trajati, no jasno je da i poslodavci i zaposlenici moraju biti spremni na različite scenarije.
Zvuči jednostavno na prvu…
S Marinom Kolar, stručnjakinjom za razvoj karijera, kompetencija i biznisa te vlasnicom obrta za edukaciju i savjetovanje Konekta, razgovarali smo o najvažnijim koracima na koje se poslodavci u ovom trenutku moraju fokusirati.
Kolar tako napominje da bi čelni ljudi u tvrtkama najprije trebali napraviti detaljnu analizu koja će pokazati gdje su vezano uz cash-flow, zalihe i potrebe za zaposlenicima. Potrebno je, dodaje, napraviti plan za nekoliko scenarija, ovisno o tome koliko bi kriza mogla biti jaka, jer se moraju racionalizirati troškovi i minimizirati gubici.
“Ljudi se boje za svoja radna mjesta i egzistenciju stoga je važno otvoreno komunicirati sa zaposlenicima trenutačni scenarij tvrtke, kakav god on bio. Vrijeme je da šefovi postanu vođe. Rad od kuće, ako je moguć, trebaju ne samo proglasiti već organizirati, koordinirati i monitorirati, osigurati jasan sustav rada uz pružanje podrške svojim zaposlenicima i održavanje morala. Tvrtkama koje imaju posložen organizacijski sustav – procedure, odgovornosti, pravilnike i planove – bit će lakše organizirati efikasan rad od kuće”, smatra stručnjakinja.
Premda rad od kuće zvuči jednostavno na prvu, mnogim će zaposlenicima, napominje naša sugovornica, možda nedostajati dokumenti, oprema, jaka internetska veza, miran kutak, samodisciplina ili pak socijalni kontakt.
“Poslodavci bi trebali organizirati sastanke putem online platformi, primjerice Zooma i Skypea, jer ljudi su društvena bića i poslodavci moraju uzeti u obzir da je važno da sa svojim zaposlenicima popričaju o tome kako se osjećaju, jer izolacija i nepredvidivost stvaraju dodatnu tjeskobu”, napominje Kolar.
Potrebno je, kaže, osigurati neki od cloud sustava za pohranu i pristup neophodnim dokumentima, zajednički chat po timovima te neki od programa za organizaciju timskog rada poput Asane kojim će lakše odrađivati project management, komunikaciju i praćenje rada.
“Ovo je prilika za poslodavce da poslože strategije, pravilnike, planove, procedure; sve što se odgađalo, a ključno je za tvrtku i reakciju u ovakvim kriznim situacijama. Tko zna kad će se desiti sljedeća ‘korona’, a na nama je hoćemo li je dočekati jači. Više nego ikad treba nam da nas ova kriza poveže, da tvrtke prihvate ovu priliku da unaprijede komunikaciju, počnu koristiti snage svih uključenih i da šefovi postanu vođe, jer to je ono što će nas ojačati i za ovaj trenutak i za budućnost”, poručuje Marina Kolar.
Kompletni prelazak
Među primjerima dobre organizacije je Peekator, zagrebačka tvrtka koja se bavi istraživanjem korisničkog iskustva, a koja je od samog početka procese postavila tako da se mogu odraditi online, uz laptop i određene alate.
Kako objašnjava direktor Marin Mrša, svi članovi tima mogu u nekoliko klikova doći do potrebnih informacija, zadataka i ciljeva.
“Rad od doma je malo teži za početnika ili nekog tko se tek priključio timu, ali u tom periodu potrebno je odraditi kvalitetan proces priključivanja timu, tzv. onboarding. U kolektivu nas je trenutačno pet do sedam, ovisno o periodu, od samog početka smo imali opciju rada od kuće i dio kolega koji rade s druge lokacije i/ili od doma”, objašnjava Mrša. Interna pisana komunikacija odvija se putem Slacka, a sastanci u obliku video konferencija preko Skypea.
Za pohranu i rad koriste Google Drive, za planiranje i dnevne zadatke koriste Asanu, a Miro za praćenje ciljeva i brainstorming. Peekator ima i vlastiti softver za potrebe svog poslovanja i poslovanja svojih klijenata.
“Uspješne kompanije Toptal, Basecamp, Zappier rade isključivo od doma od samog početka, tzv. remote i broje stotine, pa i tisuće zaposlenih. Smatram da se može izgraditi kompanija bez rada u uredu.
Naravno, to je podložno vrsti djelatnosti s kojom se bavimo, ali mislim da će dosta kompanija nakon trenutačne situacije početi sve više preferirati rad od doma. Ako razmislite koliko neka kompanija troši na uredski prostor i u što bi mogla prenamijeniti te resurse, većina se dobro zamisli o prelasku na kompletni rad od kuće.
Za rad od kuće moraju biti jasno raspisani procesi, zadaci i ciljevi, a komunikacija mora biti na vrhunskom nivou. Bitno je i osmisliti zamjenu za druženje tima nevezano uz posao koje može biti uživo, ali i opet online, putem Skypea i ostalih alata”, smatra Mrša, koji na to dodaje da je istovremeno važno odvojiti privatni prostor u kući od radnog zbog potencijalnih problema s ukućanima i pada produktivnosti.
Osvrnuo se i na Zakon o radu koji bi se, smatra, trebao mijenjati na taj način da omogući i olakša rad od kuće neovisno o situaciji.