Ecotrophelia, studentsko natjecanje u kreiranju eko-inovativnih prehrambenih proizvoda, osmišljeno u Francuskoj prije četvrt stoljeća, u Hrvatskoj je prisutno već desetu godinu zaredom.
Studentima je to, u prvom redu Prehrambeno-biotehnološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu (PBF), prilika da pripreme i prezentiraju gotov prehrambeni proizvod koji se može plasirati na nacionalno i europsko tržište odnosno stvoriti eko-inovaciju s potencijalom u maloprodaji ili u sektoru restorana i hotela.
Svaki proizvod ima priču
Osim što je važno da se prehrambeni proizvodi ističu okusom, nutritivnim i drugim kvalitetama, moraju biti inovativni po konceptu, tehnologiji, recepturi i pakiranju, to jest, natjecatelji moraju voditi računa o podrijetlu sastojaka i sirovini, ugljičnom otisku, ambalaži i proizvodnom procesu jednako kao i o distribuciji čime se svim poduzećima olakšava uključivanje ekološke dimenzije u lanac proizvodnje hrane.
Natjecateljske timove mogu činiti najmanje dva, a najviše deset studenata. S obzirom na to da je za razvoj eko-inovativnog prehrambenog proizvoda, važna sinergija stručnjaka s različitih područja, na natjecanju sudjeluju studenti s različitih fakulteta.
Prijavljeni radovi osim proizvodne, tehničke i logističke komponente, moraju imati razrađen marketinški, prodajni i poslovni plan zbog čega su dosad kao natjecatelji sudjelovali i studenti s različitih fakulteta poput Ekonomskog, Grafičkog, Arhitektonskog, Farmaceutsko-biokemijskog, Fakulteta strojarstva i brodogradnje itd.
Održavanje natjecanja na nacionalnoj razini je 2014. inicirala je prof. dr. sc. Draženka Komes s PBF-a i od tad se, izuzev 2020. zbog pandemije, odvija svake godine. Deseta nacionalna Ecotrophelia održat će se na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu 11. lipnja, a dosad su prijavljena tri tima.
“Koordinatori dva tima su s Prehrambeno-biotehnološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, a jedan tim je s Veleučilišta Aspira iz Splita. Ideje su aktualne, vidljiv je trend valorizacije agro-industrijskog otpada, razvoja nutritivno bogatijih konditorskih proizvoda za djecu i inkorporacije autohtonih sastojaka u formulacije inovativnih proizvoda tako da se već veselim natjecanju i okusima proizvoda koji će nam biti prezentirani.
Iz godine u godinu vidljiv je napredak u pristupu studenata samom natjecanju, timovi se nastoje što više istaknuti inovativnošću, bilo u pogledu koncepta, formulacije, postupka proizvodnje, neočekivanih sastojaka ili održivih pakiranja, a u posljednje vrijeme pokazuju i izraženiju želju i motivaciju za unaprjeđenjem poduzetničkih vještina u snažnom konkurentskom okruženju.
Svaki proizvod ima svoju priču koja bez Ecotrophelije ne bi bila ni ispričana, a ovako se izazovni mjeseci timskog rada, druženja i posvećenosti dizajnu i razvoju jedinstvenog i inovativnog proizvoda pretoče u atraktivni finalni proizvod koji uspije zaokupiti pozornost šire zajednice, a posebice stručnjaka iz prehrambene industrije”, istaknula je Komes.
Potporu studentima uključenima u Ecotropheliju od ove godine pruža EIT Food Hub Hrvatska, konzorcij sastavljen od inovacijske agencije Smion i PBF-a, a s ciljem snažnijeg povezivanja akademske zajednice i realnog sektora.
“EIT Food zajednica je znanja i inovacija koju podržava Europska unija. Ideja nam je okupiti sve aktere koji rade na razvoju inovacija u području hrane i poljoprivrede: od državnih agencija, kompanija koje proizvode hranu do inovativnih projekata, biznisa u nastajanju i akademije.
Mladim inovatorima želimo pružiti edukaciju iz područja komercijalizacije i razvoja biznisa. Dakle, kako vlastitu ideju mogu pretvoriti u startup. Željeli bismo da i Vlada u budućnosti prepozna slične aktivnosti pa da dio studentskih projekata možemo sufinancirati grantovima koji će nam biti na raspolaganju”, rekao je dr. sc. Miro Hegedić, koordinator EIT Food Huba Hrvatska.
Luka Katuša, Valentina Salopek, Marina Skelin, Silvija Šubek, Iva Budimir, Sven Kovačićek Jadranka Kralj, Karla Obad te Irena Zanini natjecatelji su jednog od timova na ovogodišnjoj Ecotropheliji. Što pripremaju nisu htjeli otkriti, ali uzbuđenje oko sudjelovanja nisu skrivali.
“Želimo stvoriti zdrav, inovativan i funkcionalan proizvod koji bi imao zdravstvene pogodnosti za konzumenta, a istovremeno bio ukusan”, rekao je student prehrambenog inženjerstva Kovačićek. Zasad su osmislili do 80 posto rješenja za koje se nadaju da će ih odvesti na europsku razinu natjecanja, a s nama su podijelili i s kojima izazovima su se susreli u projektu.
“Danas je dosta teško biti inovativan, pri razvijanju proizvoda nastojimo maksimalno iskoristiti nusproizvode iz industrije da se uklapaju u okvir Ecotrophelije. Izazov nam je i vrijeme jer pored projekta svi imamo i obveze na fakultetu kao i izvan njega. U natjecanju postoji segment korištenja novih tehnologija, no kako raspolažemo resursima koje imamo na fakultetu ne možemo previše ići u smjeru novih tehnologija”, istaknula je njegova kolegica Kralj.
Studentica diplomskog studija prehrambenog inženjerstva sa zagrebačkog PBF-a Andrea Vuksan im je izazivačica koja s kolegicom Ivom Bišćan, studenticom Fakulteta strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu radi na inovativnom desertu za koji vjeruje da ima dobre šanse pomesti konkurenciju, kaže nam.
“Prijavila sam ideju na natjecanje jer sam imala osjećaj da bi mogla proći, iako nije toliko tehnički zahtjevna. Natjecanje me zainteresiralo otkad sam čula za njega na drugoj godini fakulteta. Naš proizvod je senzorički odličan. Nešto slično nisam vidjela na tržištima u regiji. Mislim da za njega postoji prostor na tržištu. Štoviše, s njime bih već sutra mogla otvoriti paušalni obrt”, naglasila je Vuksan.
Bivše studentice PBF-a, Mihaela Antolić i Dora Brdar danas su zaposlene u Zvijezdi, a na nacionalnoj Ecotropheliji 2022. pobijedile su s Pumpkinom, fermentiranim proizvodom od heljde s dodatkom buče pečenice i granole.
“Sudjelovanje na Ecotropheliji pomoglo nam je u kontekstu zaposlenja. Najvrjednije nam je bilo znanje, iskustvo i prilika koje smo dobile da se dalje profesionalno razvijamo. Usto, stekle smo nove konekcije i upoznale nove ljude. Sudjelovanjem na natjecanju povezale smo sva znanja koja smo dobile na fakultetu i pretočile ga u zajednički projekt koji je bio kruna našeg školovanja”, kazale su Antolić i Brdar pa savjetovale sve studente koje razmišljaju o sudjelovanju na Ecotropheliji.
“Važno je raditi predano da biste došli do cilja. Kad donesete odluku, važno je ne bojati se riskirati i dati sve od sebe jer drugu priliku za usavršavanje znanja i vještina možda nećeš imati. Da bismo finalizirale projekt, znale smo ostajati i do devet navečer na fakultetu. Na sreću, profesori su nam maksimalno izlazili ususret”, istaknule su nekadašnje natjecateljice.
Te godine, njihov tim bio je bolji od konkurenata s osječkog PBF-a koji su razvili Murssinije, krušne štapiće s dodatkom pivskog tropa kao i od tima s Agronomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu koji je osmislio čokoladne kockice Apsolute cocoa, namijenjene pripremi napitka.
Na devet nacionalnih natjecanja studenti su dosad predstavili 24 inovativna prehrambena proizvoda, a na europskoj razini u hrvatskim timovima natjecala su se 32 studenta sa Sveučilišta u Zagrebu i Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku.
Izjava o tajnosti
Uz jestivi konac Unita koji je 2015. godine dobio nagradu za inovativnost, Sit fit, napitak na bazi mlaćenice, Yo to go, mliječni desert u prahu pripremljen od suhih smokava i jogurta, Pro 28, čokolada s ekspandiranim tropom ječma i aronije, uz dodatak proteina sirutke te Croat, tost-pecivo sa svježim sirom i bučinom pogačom samo su neki su od eko-inovativnih prehrambenih proizvoda koji su predstavljali Hrvatsku na dosadašnjim europskim natjecanjima.
Na nacionalno natjecanje timovi donose proizvode u finalnim pakiranjima, a odluku o pobjedničkom odlučuje 15 ocjenjivača koje čine profesori s PBF-a, predstavnici prehrambenih tvrtki poput Kraša, Hippa, Podravke i Vindije, ali i Hrvatske gospodarske komore te Kliničkog bolničkog centra Zagreb.
Nakon potpisivanja Izjave o tajnosti, Povjerenstvo prije natjecanja pročita dostavljenu dokumentaciju, a na natjecanju nakon prezentacije proizvoda, senzorskog ocjenjivanja i postavljanja pitanja natjecateljima, ocjenjuje proizvode. Tim s najvećim brojem bodova predstavlja Hrvatsku na europskom natjecanju čije finale će biti u listopadu u Parizu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu