Lučka uprava Ploče kreće u projekt koji će transformirati njezino poslovanje. Ta druga po veličini luka u Hrvatskoj bit će prva koja će postati ‘pametna’ zahvaljujući projektu implementacije 5G mreže, a za koji im je ovih dana odobreno sufinanciranje iz europskog Instrumenta za digitalno povezivanje – CEF2 Digital.
Projekt, čija je ukupna vrijednost 1,2 milijuna eura, a EU ga sufinancira iznosom od 958 tisuća, znatno će unaprijediti učinkovitost poslovanja, smanjiti troškove te povećati sigurnost, kaže za Poslovni dnevnik Tomislav Batur, ravnatelj Lučke uprave Ploče.
Važno je i napomenuti da je ključni kriterij za odobrenje sufinanciranja projekta, koji će provoditi Lučka uprava Ploče i tvrtka Markoja, bila njegova inovativnost. Batur objašnjava da će u 30 mjeseci, koliko će trajati realizacija, provesti tri slučaja upotrebe (use casea).
Puna automatizacija
“Oni podrazumijevaju implementaciju tehnologije koja će omogućiti točno lociranje, a onda i upravljanje lučkom mehanizacijom. Također, radit ćemo na procesu nadgledanja i evidentiranja procesa rukovanja teretom, a treća komponenta projekta odnosi se na razvoj visokokvalitetnog nadzora kako bi se spriječili određeni incidenti”, objašnjava Batur. Ti procesi digitalizacije neće unaprijediti poslovanje samo Lučke uprave Ploče već i svih korisnika luke, od operatera, špeditera do agenata.
Luka Aralica, voditelj razvoja poslovanje tvrtke Markoja, kompanije koja je vlasnik 5G spektra u devet županija, uključujući i Dubrovačko-neretvansku, ističe da će implementacija privatne 5G Standalone (SA) mreže, omogućiti vožnju drona preko 5G mreže, što će omogućiti mapiranje prometa, izradu digitalnog izgleda luke te sigurnosni nadzor.
“Omogućeno će biti i povezivanje raznih kamera te videoanalitika o prometu u luci, zaštiti perimetra i slično. Zahvaljujući 5G-u bit će moguće i udaljeno, odnosno iz nadzornog centra, upravljanje velikim strojevima, poput dizalica”, navodi Aralica. Uvođenje privatnih 5G-a, objašnjava Aralica, važno je jer osigurava drastične promjene u mogućnostima mreže koja više ne ovisi o javnoj.
“Kapacitet je takve mreže mnogo veći, mnogo je sigurnija. Može spojiti iznimno veliki broj senzora, čak njih milijun po kvadratnom kilometru. Zbog svega je latencija znatno niža”, ističe. Upravo iz spomenutih razloga privatna 5G mreža iznimno je važna u digitalnoj transformaciji velikih postrojenja, posebno morskih luka.
Izgradnja novog veza
Od tog projekta Lučka uprava Ploče, kroz koju je ove godine prošlo nešto manje tereta nego prošle godine (4,7 milijuna tona u odnosu na rekordnih 5,5 milijuna tona u 2022.), sigurno ima velika očekivanja. To nije jedini projekt koji pripremaju i na kojem užurbano rade. Kako otkriva ravnatelj Lučke uprave Ploče, luke u koju je posljednjih deset godina investirano oko 260 milijuna eura, prije nekoliko dana dobili su lokacijsku dozvolu za novi tankerski vez za tekuće terete i ukapljeni plin.
“Riječ je o izgradnji potpuno novog tankerskog veza izvan sadašnjeg kanala Vlaška gdje ćemo moći prihvaćati značajno veće brodove i tankere pa čak do 80 tisuća tona tereta. Slijedi ishođenje građevinske dozvole te zatvaranje financijske konstrukcije za izgradnju infrastrukture. Što se opreme i upravljanja tiče, ići ćemo na javni natječaj na kojem ćemo tražiti partnera, odnosno koncesionara”, ističe Batur.
Ishode li građevinsku dozvolu do sredine iduće godine te potom uspiju zatvoriti financijsku konstrukciju, cijeli bi projekt, na kojem Lučka uprava Ploče radi više od pet godina i čija se vrijednost procjenjuje na oko 50 milijuna eura (30 do 35 milijuna za infrastrukturu te 15 do 20 milijuna za opremu), trebao bi biti završen kroz dvije godine. Financirali bi ga, kaže Batur, kroz CEF fond Europske unije. Ne uspije li taj modus, alternativa je koncesijski model.
Ističe i da projekt ima dugoročnu održivost iako mu je trenutno glavni oslonac na fosilnim gorivima. Međutim, navodi, vez će se lako moći prebaciti na alternativna, čista goriva. Sljedeće godine, kaže Batur, Lučka uprava Ploče dobit će status ključne luke u Europskoj uniji pa bi i to trebalo pomoći u njezinom razvoju, ali i osiguranju financiranja planiranog novog tankerskog veza.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu