Sektor logistike i distribucije generalno trpi velike štete zbog ukupnog pada poslovanja te otežan rad u svim segmentima koji čine ukupni opskrbni lanac (supply chain). Međunarodni transport unutar zemalja EU odvija se vrlo otežano u svim segmentima od druge polovice ožujka kada su restrikcije na graničnim prijelazima uz uvedenu obaveznu karantenu za vozače gotovo onemogućile bilo kakvo odvijanje transporta.
Kako ističu u Hrvatskoj Udruzi poslodavaca (HUP) – Udruzi prometa, zatvaranje gotovo svih trgovina nadalje je zaustavilo sve procese vezane za ugovornu logistiku – skladišno poslovanje i distribucija. Ana Soldo iz HUP-Udruge prometa, inače direktorica Quehenberger Logisticsa Hrvatska, kaže, pak, da su najmanji udar osjetile tvrtki specijalizirane za paketnu dostavu s obzirom na to da su se kupci preusmjerili na internetsku kupovinu.
“Sektor logistike je uvelike orijentiran na strana tržišta iż razloga što je Hrvatska pretežno uvozna zemlja s małim udjelom vlastite proizvodnje. Sve logističke tvrtke u travnju bilježe veliki pad prometa i veći od 40%, no još je rano davati neke konačne prognoze, jer sve ovisi o daljnjim mjerama vezano za relaksaciju mjera. Cijeli sektor može maksimalno izdržati još mjesec dana uz potporu države, a nakon tog perioda šteta bi bila velika s velikim gubicima radnih mjesta uz upitno opstojanje tvrtki na tržištu”, kaže Ana Soldo.
Problemi tek kreću
Dodaje da ova situacija najviše utječe na mala i srednja poduzeća koja će vrlo teško podnijeti ovu krizu koja realno tek kreće. Multinacionalne kompanije, ističe, koje posluju na globaliziranom tržištu niti približno neće biti ugrožene u sljedećoj fazi kada ćemo iz zdravstvene krize prijeći u veliku gospodarsku krizu. U HUP-u naglašavaju da je svaka kriza dosad dovela do okrupnjivanja tržišta, tako da bi posljedica ove krize mogla biti u tom pravcu djelovanja daljnjih tržišnih aktivnosti.
“Kriza s koronavirusom je samo uvod u veliku gospodarsku krizu zbog poremećenih odnosa na tržištu koji dovode do pada prodaje u gotovo svim gospodarskim granama. Mjere koje Vlada razmatra ne smiju biti isključivo vezane na početak i kraj pandemije, jer izazovna vremena tek onda kreću.
Ako Vlada ne uvidi da nas čeka dug i spor oporavak prijeti nam urušavanje sustava kojem smo svjedočili 2009. Trenutačna situacija je prilika da Vlada preispita uvjete rada privatnog sektora primarno iż aspekta fiskalnih i parafiskalnih nameta koji uvelike koče razvoj tvrtki i maksimalno otežavaju nove investicije.
Ukidanje silnih parafiskalnih nameta uvelike bi olakšalo daljnje poslovanje i učinilo privatni sektor u kriznim vremenima manje ovisnim o potporama Vlade. Transparentnost u procesu javne nabave bi dovela do zdrave tržišne utakmice i otvorila vrata razvoju najkvalitetnijih tvrtki na tržištu.
Jednokratne pomoći od Vlade i EU svakako doprinose stabilnosti, ali ne rješavaju nagomilane probleme koji su u kriznim vremenima i više nego vidljivi. Podrška privatnom sektoru bi trebala trajati do prvih vidljivih znakova oporavka tržišta, jer u suprotnom bi se cijeli proces mogąo pretvoriti u mukotrpno i polagano umiranje”, pojašnjava nam čelnica HUP-ove Udruge prometa. Dodaje da, s druge strane, svaka kriza nosi sa sobom cijeli niz strukturalnih promjena kako na tržištu rada tako i u životnim navikama.
“Koronakriza nam je pokazala da i naša inače troma država može pod pritiskom situacije prilagoditi procedure i učiniti ih jednostavnijima koristeći tehnologije. Zasigurno digitalizacija, online trgovina i veća primjena rada od kuće mogu povećati efikasnost i podići kvalitetu života. Učenje na daljinu je također pokazalo određene prednosti, no u baznom procesu edukacije nemjerljiv je utjecaj interakcije djece kako s učiteljima tako i između njih samih”, procjenjuje Soldo.
Još ne planiraju otpuštanja
U ovom sektoru poslodavci zasad ne planiraju otpuštanja i smanjivanja broja zaposlenih jer, usprkos privremenim mjerama s radom od kuće i korištenjem godišnjih odmora, vjeruju da će uz poticaje od države uspjeti prebroditi ovo teško razdoblje.
“Svjedočimo trenutačnoj situaciji na tržištu kad je u periodu od deset dana gotovo 30.000 radnih mjesta izgubljeno, uz neizvjesnu situaciju s turističkom sezonom i potrebama tog sektora za sezonskom radnom snagom. Izvjesno je da će radna snaga sad i u ovom sektoru biti dostupnija, no ta situacija nikome ne ide u prilog”, upozoravaju iz HUP-Udruge prometa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu