Nakon kutinskog De-Fos-a još jedna privatizacija s kojom se ušlo u 2021. ići će u drugi krug. Riječ je o jedinoj hrvatskoj tvornici radijatora Lipovici iz Popovače, za koju na prvi oglašeni poziv za prodaju 100-postotnog udjela Centru za restrukturiranje i prodaju (CERP) nije stigla nijedna obvezujuća ponuda.
Prema neslužbenim podacima, u dva mjeseca koliko je trajao natječajni postupak bio je iskazan interes za dubinsko snimanje tvrtke, a navodno je bila riječ o poduzetniku iz susjedne Slovenije koji već posluje u Hrvatskoj. Međutim, ponudu na kraju ipak nije predao.
U ovom privatizacijskom ciklusu, pokrenutom u prosincu prošle godine, Lipovica je među četiri tvrtke bila po istaknutoj početnoj cijeni “najteža”, a svoj udjel nominalno vrijedan 39,6 milijuna kuna, država je ponudila za 14 milijuna kuna, bez drugih uvjeta.
Dva desetljeća izvan Kaznionice
Riječ je, inače, o tvrtki koja već pola stoljeća proizvodi kvalitetne radijatore, a pokrenuta je u okviru Kaznionice u Popovači.
S vremenom su osim zatvorenika u njezinim pogonima započeli raditi i civili, a kao bivša gospodarska jedinica iz sastava Kaznenog zavoda izdvojena je konačno prije točno 20 godina, kada je i registrirana kao samostalno poduzeće.
U jednom trenutku bila je uvrštena i u popis tvrtki od posebnog državnog interesa, no potom je ipak zaključeno da je proizvodnja radijatora tržišna djelatnost i Lipovicu treba privatizirati. Prije nešto više od pet godina prvi put je oglašen natječaj za podaju udjela koje država ima u Lipovici, no bez uspjeha.
Iz redova radnika u to vrijeme je zagovarana opcija da se u privatizaciju ide kroz radničko dioničarstvo, što je, naravno, ostalo na ideji.
Tvrtka koja redovito posluje s gubicima u proteklim godinama provodila je restrukturiranja i pokušavala i bez svježeg kapitala popraviti konkurentnost i osigurati razvoj, smanjila je broj zaposlenih s gotovo 300 koliko je imala nakon izlaska iz Kaznionice na oko 150 u proteklim godinama, a u međuvremenu prihode koji su nekoć dominantno ostvarivani na domaćem tržištu, Lipovica sada dominantno realizira na inozemnim tržištima.
Kako je vidljivo iz zadnjeg financijskog izvješća za 2019. samo jednu četvrtina prihoda od prodaje aluminijskih radijatora dolazi iz Hrvatske. Prihodi Lipovice na godišnjoj razini kreću se oko 60 milijuna, a u posljednjoj godini iskazani gubitak je bio nešto veći od 5 milijuna kuna.
Prošla godina, kao i ostatku gospodarstva, obilježena je bila otežanim uvjetima poslovanja zbog pandemije koronavirusa, a tvrtka je nastojala ublažiti negativne efekte koristeći mjere koje je država osigurala za gospodarstvenike, za očuvanje radnih mjesta i obrtna sredstva.
Vezano uz zaposlene, primjetno je i da je došlo do povećanja rashoda za plaće tijekom 2019., a prema podacima uoči raspisivanja natječaja, porastao je u međuvremenu i broj zaposlenih na oko 170.
Po narudžbi
Osim radijatora, koji su njezin glavni adut, Lipovica je inače razvila i proizvodnju odljevaka tehnologijama visokotlačnog i kokilnog lijeva, koje rade po narudžbama za različite industrijske grane, od automobilske i elektroindustrije do brodogradnje i građevinarstva.
Budući da je Lipovica jedna od tvrtki iz državnog potrfelja na CERP-ovoj listi za privatizaciju, evidentno je da će uskoro uslijediti i novi natječaj za prodaju, a za definiranje novih uvjeta najprije slijedi postupak nove procjene i utvrđivanja niže početne cijene.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu