Linije Split-Hvar-Dubrovnik isplative i bez potpora

Autor: Saša Paparella , 07. rujan 2019. u 08:45
Foto: Nel Pavletić/PIXSELL

Promet na komercijalnim brodskim linijama na Jadranu lani rastao 18 posto.

Zadnjih se godina, nakon što su brodari procijenili da će im ljetno spajanje najpopularnijih turističkih odredišta biti isplativo i bez državnih potpora, otvorila važna niša komercijalnih, sezonskih linija. Ukupno je u 2018. komercijalnim linijama prevezeno 744.364 putnika, što je u odnosu na 2017. za 17,9 posto više. Ove će godine rezultat biti i bolji jer se broj takvih linija popeo na 10. Izostanak državne pomoći očituje se i u cijeni, pa tako komercijalna karta za katamaran između Splita i Bola stoji 100 kuna, a ona subvencionirana 55 kuna. Ovdje vozni red i cijenu karata određuju sami brodari, što kod redovnih, državnih linija čini Agencija za obalni linijski pomorski promet (AOLPP).

Najviše komercijalnih linija, njih četiri, drži brodar Kapetan Luka, poznat i pod brendom Krilo, a dolazi iz brodovlasničkog mjesta Krila Jesenice. Kapetan Luka svojim katamaranima povezuje Split i Dubrovnik s Bračom, Hvarom, Korčulom, Makarskom i Mljetom. Imaju tri katamarana koji mogu primiti po 350 putnika, te trimaran Krilo eclipse, kapaciteta 450 putnika i brzine do 43 čvora. Kapetan Luka drži i jednu redovnu brzobrodsku liniju, Korčula – Hvar – Split. Prihodi im snažno rastu, sa 57,8 milijuna kuna u 2017. na 76 milijuna kuna lani, dobit je udvostručena na 8,8 milijuna kuna.

“U planu nam je bitno pomlađivanje flote s tri nova broda te uvođenje novih linija. Sezonske komercijalne linije smo mi i započeli, one su bile skoro nedefinirane pravilima AOLPP-a. Ove godine očekujemo porast do 5% u ukupnom poslovanju, a kojem se sve više smanjuje udjel najma plovila i povećava udjel u linijskim sezonskim poslovima”, rekao nam je Luka Tomić.

Dvije komercijalne linije ima i državni brodar Jadrolinija, koji se modernizirao s katamaranima Jelena (403 putnika, brzina do 40 čvorova) i Vida (304 putnika, 32 čvora). Upravo na Jadrolinijinoj pruzi Split – Hvar lani je prevezeno najviše putnika od svih komercijalnih linija, od kraja travnja do kraja listopada bilo ih je 208.372. Jadrolinija je lani poslovala rekordno, s 951 milijun kuna prihoda, 100 milijuna više nego 2016. Državnom je brodaru, koji ima 2076 zaposlenih, ostao 81 milijun kuna neto dobiti. Jadrolinija je lani prevezla 86 posto svih putnika i 89,4 posto svih vozila na državnim linijama – trajektnim, brodskim i brzobrodskim.

Prevezli smo 12,3 milijuna putnika i 3,1 milijun vozila, što je naš dosad najbolji promet. Naša bijela flota, kapaciteta 30.000 putnika i 4000 vozila, svrstava Jadroliniju u top 10 svjetskih linijskih putničkih brodara”, kaže David Sopta, predsjednik Uprave Jadrolinije. Ova bi godina mogla biti još bolja, jer je do kraja kolovoza broj prevezenih putnika i vozila narastao 1,5 posto.

U prihodu Jadrolinije četvrtina – 249,3 milijuna kuna, otpada na potpore AOLPP-a. Kako bi se promet prema svim otocima nesmetano odvijao cijele godine, preko Agencije je lani ukupno isplaćeno 311,8 milijuna kuna. Iako je Jadroliniji pripala ogromna većina tog novca, treba reći da je udjel potpora u strukturi prihoda nekih manjih brodara i daleko veći, pa je tako G&V Line Iadera dobila 12,8 milijuna, Catamaran Line 11,9 milijuna, a Kapetan Luka 11,6 milijuna državnih kuna. Od 24 trajektne linije na Jadranu, Jadrolinija ih drži sve osim veze Raba i kopna, gdje je koncesionar Rapska plovidba, koja i s tom jednom linijom ostvaruje treće mjesto po prihodu među svim brodarima. Nadalje, od 12 brodskih linija Jadrolinija drži četiri, a od 15 brzobrodskih (katamaranskih) njih osam.

Uz Kapetana Luku i Jadroliniju, dvije komercijalne linije drži i Adriatic fast ferries, lani osnovana tvrtka specijalizirana za brzobrodski prijevoz putnika između splitske zračne luke Resnik i Splita, Bola i Staroga Grada. Prijevoz se obavlja prepoznatljivim crvenim katamaranom kapaciteta 170 putnika i brzine 35 čvorova, a linija je brendirana kao Split express. Tako je Split povezan sa svojom zračnom lukom 15-minutnom vožnjom, pa Bol umjesto jedne sada ima pet puta dnevno vezu sa Splitom.

Direktor tvrtke Adriatic fast ferries, Alan Klanac, inače dugogodišnji predsjednik uprave Jadrolinije, kaže kako je do 25. kolovoza AFF prevezao više od 30.000 putnika, čime je zadovoljan, te dodaje kako će u projekt ove sezone ukupno biti uloženo više 13 milijuna kuna i najavljuje otvaranje još jedne linije.

Suvlasnici su tvrtke Nordic HSCO AB iz Švedske te Alveus iz Rijeke. Sve više linija povezuje mjesta na obali čime se izbjegavaju gužve na cestama. Tako je i jedna norveška tvrtka ove godine već imala dozvole za uvođenje linije Zadar – Šibenik – Split, ali nisu uspjeli naći odgovarajući brod pa je projekt odgođen.

Napokon, po jednu komercijalnu liniju drže RPZ Vrgada, koja vozi između istoimenog otoka i Biograda, te zadarska G&V line Iadera, sa svojom novom sezonskom brzobrodskom linijom Rijeka – Krk – Lopar – Novalja – Zadar.

Uz tu liniju, G&V line Iadera drži i tri državne brodske, odnosno brzobrodske linije. Vlasnik, Dražen Montana, kupio je tvrtku od svog poslovnog partnera Lenka Garbina, jednog od začetnika ozbiljnijeg privatnog brodarstva.

Ukupno na popisu Agencije ima petnaestak koncesionara, a njih nekoliko održavaju tek po jednu liniju. Tako Gradski parking Šibenik drži vezu između naselja Brodarica i otoka Krapnja, dok liniju prema Biševu, sa svega 8000 putnika godišnje, drži Nautički centar Komiža.

Početkom 2017. pojavio se novi brodar, splitski Catamaran line. Izrastao je iz nekadašnje SEM-ove flote, iz koje je prvo nastao brodar Linijska nacionalna plovidba (LNP). Nakon što je 2014. Jadrolinija preuzela njihovu koncesiju za trajektnu liniju Valbiska – Lopar, LNP je morao zatražiti predstečajnu nagodbu, optužujući Jadroliniju za damping cijenu. Katamaran Bišovo, kapaciteta 325 putnika i brzine od 30 čvorova, te upola manje i nešto sporije katamarane Komiza i For, preuzeo je Catamaran line i njima održava državne brzobrodske linije između Žirja i Šibenika, Pule i Zadra te Dubrovnika i Budve. v

Komentirajte prvi

New Report

Close