Novi vlasnik Poslovne grupe zamrznute hrane Fortenova grupe odskora će, očekivano, biti britansko-američka kompanija Nomad Foods.
Vodstvo Fortenove objavilo je jučer potpisivanje kupoprodajnog ugovora s tvrtkom Nomad Foods Limited, navodeći da je vrijednost transakcije 615 milijuna eura na bazi bez gotovine i bez dugova.
U odnosu na iznose o kojima se spekuliralo u fazi neobvezujućih ponuda, kupoprodajna cijena očito nije značajnije korigirana tijekom postupka dubinskog snimanja i pratećih analiza.
Konačno zaključenje operacije prodaje započete prije približno pola godine očekuje se u trećem kvartalu, jer u međuvremenu predstoje i ishođenja regulatornih odobrenja na mjerodavnim tržištima.
Za Nomad Foods akvizicija zagrebačkog Leda, Ledo Čitluka i Frikoma kao glavnih sastavnica Fortenovine divizije zamrznute hrane znači širenje na nekoliko tržišta sa snažnim pozicijama njezinih brendova. Osim Hrvatske, BiH i Srbije tom kupnjom ulazi na još nekoliko tržišta zemalja jugoistočne Europe.
Sav prihod od prodaje u Fortenova grupi iskoristit će, kažu, za smanjenje zaduženosti Grupe. Nazivajući transakciju “transformacijskom”, glavni financijski direktor James Pearson istaknuo je kako ona znači stvaranje financijski jake Fortenova grupe koja će “biti sposobna punom snagom investirati u sve svoje djelatnosti”.
S obzirom na razinu duga, za konzultanta Hrvoja Japunčića fokus vlasnika Fortenove na smanjenje zaduženosti i refinanciranje oko 380 milijuna eura Mercatorova duga bankama je očekivan. Kad je riječ o valuaciji, upućeni računaju da navedena vrijednost transakcije predstavlja multiplikator operativne dobiti EBITDA od solidnih 12-13 puta. Izvjesno je da je za diviziju zamrznute hrane, posebice sladoleda kao glavnog prihodnog oslonca, pandemija imala negativan utjecaj, ali izvješća za 2020. nisu javno dostupna. Ostaje primijetiti da je Nomad Foods u svojoj objavi transakcije naveo da se očekuje da će u ovoj godini Ledo, Frikom i ostatak te poslovne divizije generirati 279 milijuna eura prihoda uz prilagođenu EBITDA-u od oko 53 milijuna eura.
“Ako gledamo odnos EBITDA/EV samo za 2020., moglo bi se reći da je postignuta valuacija prilično visoka, no pritom je vjerojatno uzet u obzir jednokratni negativan utjecaj Covida na rezultat 2020. godine i da bi normalizirana EBITDA trebala biti viša, što bi onda značilo i nešto niži realni multiplikator u normalnim uvjetima poslovanja”, kaže Željko Perić iz konzultantske kuće Caper.
U svakom slučaju, kaže, dvoznamenkast multiplikator je veoma dobar rezultat za prodavatelja jer je “za budući jači rast u ‘stand-alone’ scenariju ovog biznisa objektivno ostalo malo prostora”, ističe uz napomenu kako kupac očito računa na veće prodajne sinergije budući da je prisutan na više većih tržišta.
U Nomad Foodsu u vezi sa sinergijama iznose i konkretna očekivanja. Uprava kompanije vidi prostor za znatno povećanje prilagođene EBITDA-e Leda i ostatka “paketa” dijelom upravo zbog procjene sinergija od 15 milijuna eura godišnje do 2024. godine, kroz kombinaciju komercijalne i troškovne optimizacije.
Glavni izvršni direktor Fortenova Grupe Fabris Peruško, pak, još je jednom podcrtao kako je tzv. frozen food segment kompanije tržišni lider u regiji u kojoj posluje, a osim postignute cijene važnim ističe i drugi zacrtani cilj pri prodaji, a to je, kaže, strateški partner koji će dati maksimalan doprinos daljnjem razvoju tog biznisa.
“Zaključenjem ove transakcije ispunit ćemo ključni preduvjet za optimizaciju kapitalne strukture, što će nam omogućiti da snažno investiramo u svoje biznise i potičemo njihov budući rast”, naglasio je. Uvjeren je da će Fortenovina zamrznuta hrana biti “u vrlo dobrim rukama” i da će Nomad Foods za Fortenovu ubuduće biti važan poslovni partner u regiji.
U priopćenju kompanije ističe se i da je Upravni odbor koji uključuje predstavnike najvećih dioničara jednoglasno podržao potpisivanje kupoprodajnog ugovora.
Sladoled kao ‘magnet’
U Nomad Foodsu posebno apostrofiraju činjenicu da kupnjom Fortenovine Poslovne grupe smrznute ulaze na za njih nova i atraktivna tržišta, što osim triju država u kojima su sjedištva glavnih operativnih kompanija uključuje i u Mađarsku, Sloveniju, Kosovo, sjevernu Makedoniju i Crnu Goru.
Naglašavaju snagu dva sidrena brenda, Leda i Frikoma, kao i paletu proizvoda koja uključuje ribu, voće, povrće, gotova jela, peciva i sladoled. Stéfan Descheemaeker, glavni izvršni direktor Nomad Foodsa, posebno naglašava strateško proširenje portfelja u kategoriji sladoleda.
Kao i Birds Eye, Findus i iglo, Ledo i Frikom institucije su na svojim tržištima s jakom sviješću potrošača i vodećim tržišnim udjelom, kaže.
Noam Gottesman, osnivač Nomad Foodsa, također naglašava kako najnovijom akvizicijom ta kompanija stvara novu platformu za buduće širenje unutar srednje i istočne Europe.
Nakon akvizicije, dodaje, godišnji prihod kompanije približit će se iznosu od tri milijarde eura, što u odnosu na 2015. odnosno tadašnje prihode Iglo Grupe znači udvostručenje.
Uprava kompanije očekuje da će organski rast novog portfelja biti u rasponu srednjih jednoznamenkastih postotaka, odnosno dvostruko više od organskog rasta od 2-3 posto postojećeg poslovanja Nomada.
Ulazak u sladoled kao novu kategoriju za Nomad Foods predstavlja približno 50 prihoda Fortenovina “frozena”, a za Nomad će činiti približno 5 posto godišnjeg prihoda.
Osim toga, zanimljiva mu je i sa sezonskog aspekta jer postojeći Nomadov portfelj (slani) ima izraženiju koncentraciju u zimskim mjesecima (prvi i četvrti kvartal).
Širi značaj za tržište
Nema sumnje da će ulazak Nomad Foodsa na tržište imati i širi značaj. Što bi on mogao značiti za domaće prehrambeno tržište i industriju?
Prema Željku Periću, ulazak velikog međunarodnog igrača na domaće tržište je generalno dobra vijest, jer pozitivno utječe na percepciju tržišta od strane ostalih potencijalnih ulagača koji naše tržište drže još uvijek malim i egzotičnim.
Naravno, iz perspektive zaposlenika važno je kako će se novi vlasnik postaviti prema proizvodnji i ostalim procesima koji se obavljaju na domicilnom tržištu.
“Budući da je portfolio proizvoda vrlo kompatibilan, vjerujem da će i zaposlenici u Hrvatskoj i regiji biti pošteđeni značajnijih restrukturiranja ili redefiniranja uloga.
Za domaću ekonomiju važan je i utjecaj na ostale domaće tržišne sudionike. Smatram da niti jedan od njih neće trpjeti veću štetu, jer je Fortenovim smrznuti asortiman ionako imao vrlo jaku tržišnu poziciju i nije dopuštao previše prostora konkurenciji, smatra naš sugovornik.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu