Društvene mreže preplavljene su lažnim oglasima u kojima se oglašavaju nevjerojatne rasprodaje i popusti, a prevaranti imitiraju stranice poznatih tvrtki koje posluju u Hrvatskoj.
Reagirale su i tvrtke koje su se našle na meti. Tako su iz Sancta Domenice upozorili kupce na lažne oglase i lažne stranice njihovim logom.
“Molimo vas da uvijek provjeravate URL adresu te nikada ne ostavljate svoje osobne podatke ili podatke o kreditnim karticama nepoznatim osobama. Također, ukoliko vidite sporni profil, molimo vas da ga prijavite zbog zlouporabe”, poručili su.
Mall.hr je također upozorio na lažnu stranicu koja pod njihovom imenom nudi nagradnu igru te pozivaju kupce da ne sudjeluju u njoj.
“Savjetujemo vam da uvijek provjerite autentičnost objava, primljenih poruka, web stranica i pošiljatelja prije nego što na njih odgovorite”, poručili su.
Što su phishing prevare?
Phishing (varijanta engleske riječi za pecanje, fishing) je vrsta socijalnog inženjeringa koja se odnosi na prijevare u kojima napadač lažnim predstavljanjem i naizgled legitimnim zahtjevom pokušava potencijalnu žrtvu natjerati da učini nešto u njihovu korist, navodi se na stranicama CARNeta.
Kriminalci tako od korisnika pokušavaju prikupiti povjerljive podatke (korisnička imena, lozinke, podaci s kreditnih kartica i sl.) kako bi ostvarili financijsku korist. Korisnika se navodi da klikne poveznicu koja ga vodi na stranice zlonamejrnog Web poslužitelja. Zlonamjerne web stranice obično se lažno predstavljaju kao Web stranice banaka, servisa za elektroničko plaćanje (npr. PayPal i dr.) i sl. krivotvoreći, odnosno imitirajući njihov izgled.
Na phishing prevare često upozoravaju i iz policije. Kako ne biste nasjeli na prevaru, iz policije savjetuju:
– nikada nemojte odavati podatke o svojim bankovnim računima (posebno PIN-ove, jednokratne autorizacijske kodove, brojeve bankovnih kartica, CVC brojeve) drugim osobama
– ako ste zaprimili poziv od nepoznate osobe koja od vas traži da joj ustupite svoje osobne i financijske podatke, budite sumnjičavi i zatražite savjet policije!
– u slučaju da prodajete predmete preko interneta, kupcu je potrebno dostaviti samo IBAN broj vašeg računa za koji želite uplatu.
Više detalja o online prevarama možete pronaći OVDJE.
Kako prepoznati prevaru?
Također, važno je prepoznati i glavne indikatore prijevare:
– slanje poveznice(linka) koji naizgled vodi na stranice trgovačkih društava koje se bave poštanskim i dostavnim uslugama s objašnjenjem kako se treba registrirati i unijeti osobne podatke,
– lažni/kopirani izgled WEB stranice trgovačkih društava, lako prepoznatljiv po brojnim pravopisnim i gramatičkim greškama hrvatskog jezika, u kombinaciji sa stranim jezicima, (najčešće se koriste Internet prevoditelji),
– jedan od indikatora je i zahtjev za unosom podataka sa debitne/kreditne kartice (broj kartice te posebice tzv. sigurnosni CVC/CVV troznamenkasti broj sa poleđine kartice ),
– zahtjev za pristup Internet bankarstvu (unos broja tokena, OTP iz tokena i APPLI2/MAC iz tokena),
– također jedan od indikatora koji se pojavljuje u posljednje vrijeme se odnosi na poruke/ponude za kupovinu putem WEB stranice oglasno-prodajnih portala, koje potencijalni prodavatelj zaprima na svoj mobilni telefon ( kroz aplikacije za komunikaciju) pri čemu su zabilježene poruke sa pozivnih brojeva drugih zemalja ali i brojevi hrvatskih mreža.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu