Poduzetnička priča 28-godišnje Dore Maroš započela je tako što je smetao okus i miris kemikalija u vodi iz slavine. Počela je pretraživati dostupne pročišćivače i shvatila da ne može naći ništa što joj odgovara i zaključila kako postoji potreba na tržištu za inovacijom. Odlučila je napraviti vlastiti pročišćivač, a pritom velik dio fokusa stavila na ekološku održivost i dizajn. Dora je osnovala startup Creative water koji razvija brend Pirya.
Pojasnila je kako njezin proizvod funkcionira tako da se u lijevak ulije voda iz slavine te se zatim okrene ventil. Voda tada prolazi kroz filter koji je sastavljen od prirodnih sirovina kao što je zeolit i aktivni ugljen te se tako pročišćava.
“Zeolit je mineral koji ima strukturu s mnogo mikroporoznih šupljina. Te mikropore imaju visoku sposobnost apsorpcije i razmjene iona. Kada se koristi za čišćenje vode, zeolit može apsorbirati štetne tvari poput teških metala, amonijaka i drugih nečistoća iz vode. Također može pomoći u omekšavanju vode uklanjanjem kalcija i magnezija. S druge strane, aktivni ugljen je oblik ugljena koji se tretira kako bi se povećala njegova površina i poroznost’’, kazala je Maroš.
Miris i okus klora
Pirya pročišćivač od sličnih na tržištu razlikuje se po tome što uopće ne sadrži plastiku, svjedoči Maroš. Opće je poznato kako je zagrebačka voda dosta tvrda, no Maroš negira da ju je to motiviralo na pokretanje vlastitog brenda pročišćivača za vodu.
“Tvrdoća vode nije bila pokretač ideje, već kemikalije koje bi osjetila u okusu i mirisu, točnije okus i miris klora. Uz to, radili smo razna ispitivanja vode gdje smo analizirali učinkovitost naših filtera, te mogu reći da se promjena osjeti u samom mirisu i okusu. Točnije nakon filtracije voda nema nikakav miris i okus’’, rekla je Maroš.
Naglašava kako je na njenom proizvodu provedeno već dvadesetak različitih istraživanja. Iako certifikat još uvijek nemaju, u procesu su njegovog ishođenja. Njezin startup uskoro kreće u crowdfunding kampanju za koju vjeruje da će biti uspješna. Upitana koliko namjerava prikupiti kapitala, Maroš otkriva da ciljaju na 50.000 eura putem Kickstartera.
“Očekujem da ćemo postići zacrtane ciljeve, a najvažnije je da dobijemo na vidljivosti. To bi bio prvi korak ka globalnom prepoznavanju brenda. Također, pretpostavljam da ćemo nakon uspješne kampanje biti u puno boljoj poziciji i za pregovaranje s investitorima’’, istaknula je Maroš.
Upitana koliko je teško voditi vlastiti startup koji se bavi izradom fizičkog proizvoda, rekla nam je da ga je svakako kompleksno razviti, a najzahtjevnije je nabaviti različite komponente proizvoda i uz to imati dobavljače koji će pružati specifične usluge kao što je, primjerice, rezanje materijala, oblikovanje, graviranje i slično.
“Puno je toga o čemu se mora voditi računa pa poduzetnici i investitori često znaju izbjegavati proizvode i orijentiraju se na usluge. No, bez obzira na sve kompleksnosti, sklonija sam proizvodima iz jednostavnog razloga što imaju opipljivu dimenziju i otvaraju puno prostora za strast prema detaljima i dizajnu”, izjavila je Maroš.
Baza funkcionalnost
Dizajn je osmislila sa svojim timom koji je prvenstveno baziran na funkcionalnosti i cijeni izrade. Pirya pročišćivači još nisu na tržištu, no kada budu mlada poduzetnica napominje da će kupci moći odabrati boju i tako lako pročišćivač uklopiti u vlastitu kuhinju. Za ime je odabrana riječ Pirya jer pirja u južnoj Dalmaciji znači lijevak što simbolizira oblik ovog pročišćivača.
“No, pirja u Dalmaciji simbolizira i puno više. Smatram da predstavlja našu bogatu povijest i kulturu, te način življenja i hedonizma. Osim toga relevantno je i zbog toga što ja dolazim iz Vele Luke pa je tako i moje porijeklo dotaknuto tim nazivom’’, napominje Maroš.
U pokretanju njezinog startupa veliku ulogu imao je i Zagrebački inovacijski centar (ZICER). Naime, Maroš je pobijedila na ZICER-ovom Startup Factory akceleracijskom programu 2022. Opisala je kako je tih nekoliko mjeseci trajanja programa bilo izuzetno naporno i stresno, no pobjeda joj je dala puno motivacije i vjere u ono što radi.
“Ključ pokretanja vlastitog startupa definitivno je inovativnost, upornost i resursi. Naglasak je na diferencijaciji jer treba osmisliti nešto novo što se razlikuje od postojeće ponude i tako privući kupce’’, zaključuje Maroš.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu