Hrvatsko gospodarstvo je sve više usmjereno na europsko tržište, pogotovo ono u Europskoj unije, te je sve više robe koja se prima i šalje u inozemstvo. Iako velike tvrtke sirovinu za svoj proizvodni proces, a nakon toga i gotove proizvode, uglavnom transportiraju kontenjerski – kamionima, željeznicom ili brodovima, najveći broj malih i srednjih poduzetnika ipak koristi kurirske službe.
50kilograma
maksimalni je iznos pošiljke koju HP dostavlja u Sloveniju
U našoj zemlji djeluje više takvih tvrtki, a najznačanjije su Hrvatska pošta (HP), Overseas Express, DPD te DHL. Kuriri najčešće preuzimaju pakete težine do 30-ak kilograma, što je procjenjena težina kojom može baratati prosječan vozač dostavnog vozila, no moguće su i veće težine. U Hrvatskoj pošti ističu da je u Sloveniju moguće preko njih slati pakete maksimalne mase 50 kilograma. Iz DHL-a poručuju da je uslugu moguće maksimalno prilagoditi kupcu, odnosno da se za svaki konkretni slučaj može regulirati masa paketa, ali i cijena.
Određivanje cijene
Cijena paketa se određuje prema nizu kriterija: polazište, odredište, stvarna masa pošiljke, volumenska masa pošiljke, tip pakiranja, vrsta sadržaja pošiljke (dokument ili roba), vrijednost robe te eventualne dodatne usluge. Postoji cijelo mnoštvo dodatnih usluga koje mogu utjecati na cijenu poput pouzeća, rane jutarnje isporuke (do npr. 8:30), povrat ovjerenih otpremnica koje pošiljatelji koriste vrlo često u domaćem prijevozu kod isporuke trgovačkim centrima i slično. Neke kuriske službe u cijenu uračunavau i cijenu goriva, a samim tim i cijena usluge ovisi o kretanju cijene derivata. Naravno, cijena ovisi i o raznim popustima na količinu ili dugotrajnu suradnju. Za primjer smo uzeli tvrtku koja bi iz Zagreba partneru u München u Njemačkoj željela poslati robu mase cca 30 kilograma. Iako u svim anektiranim kuririma imaju različite izračune, u konačnici klijent dobiva približnu cijenu.U DPD-u kažu da u međunarodnom prometu kupe i dostavljaju pakete maksimalne mase do 31,5 kilograma. "Prema našem važećem cjeniku, cijena izvoznog paketa mase do 31,5 kg u Njemačku je 217 kuna – cijena je iskazana bez PDV-a i dodatka za gorivo", kaže Igor Jakovljević, regionalni menadžer DPD-a za Hrvatsku i Sloveniju. U Overseasu bi cijena ekonomične cestovne dostave takvog paketa iznosila 404,70 kuna + PDV s rokom dostave 2-3 dana, dok bi cijena hitne avionske dostave do 12 sati idućeg radnog dana koštala 2414 kuna, uz garanciju povrata novca. Marijana Koprivnjak, voditeljica marketinga u Overseasu pojašnjava da sve ovisi o rokovima koji su pošiljatelju i primatelju bitni. Tako, kaže Koprivnjak, hitnu dostavu obično naručuju oni pošiljatelji koji šalju hitne rezervne djelove za postrojenja ili uzorke, dok cestovne prijevoze naručuju oni kupci kod redovite nadopune lagera robe.
30kilograma
maksimalna je masa paketa koji HP dostavlja u Njemačku, što stoji oko 650 kn
Hitne pošiljke
Maksimalna težina paketa za Njemačku od 30 kilograma je i u Hrvatskoj pošti koja također ima nekoliko standardnih ponuda za tu uslugu. Jo Kempen, iz Odnosa s javnošlu HP-a, objašnjava da ukoliko bi se pošiljka slala kao ekonomičan paket, cijena bi bila 600 kune, kao premium 650, a kao hpekspres (EMS) 730 do 774 kune. Ovdje je u sve cijene uključen i PDV. U DHL-u kažu da uz službeni cjenik usluga, njihovi klijenti imaju i posebne cijene koje su, ovisno o broju pošiljaka, težini, odredištu i vrsti usluge, prilagođene njihovim potrebama. Što se tiče rokova isporuke pošiljke, oni variraju ovisno o destinaciji, ali i vrsti naručene usluge. Srebrenka Saks, menadžerica DHL-a za Hrvatsku kaže da je očekivani rok isporuke iz Zagreba u europske destinacije jedan radni dan. Overseas također iz Zagreba hitne pošiljke možu dostavljati u roku jednog radnog dana u većinu EU gradova u režimu hitne avionske dostave, dok se za te iste gradove može kupcima ponuditi i ekonomična cestovna usluga dostave gdje je rok dostave najčešće do pet radnih dana. I u Hrvatskoj pošti rok isporuke ovisi o izabranoj usluzi pa je tako za međunarodni hpekspres rok dva dana za zemlje Austriju, Sloveniju, Srbiju i Švicarsku ili pak tri dana za BiH, Češku, Mađarsku, Njemačku, Slovačku. No, iz HP-a ističu da su ovo bili prosječni rokovi isporuke prije ulaska naše zemlje u EU.
Dva radna dana je rok isporuke i u DPD-u za zemlje poput Austrije, Njemačke, Mađarske, tri dana u zemlje poput Irske, Velika Britanija, Francuska te četiri dana do zemalja poput Finske, Bugarske i Rumunjske. Kako mnoge male i srednje tvrtke nemaju puno iskustva s trgovinom s inozemnim partnerima, potrebno je obratiti pozornost na nekoliko stvari pri slanju pošiljki. Ispravnost adresnih podataka je prva i osnovna stvar. U Overseasu preporučuju da se navedu i kontakt osobe kod pošiljatelja i kod primatelja uz brojeve telefona. Naime, pogrešna adresa u inozemstvu može ponekad uzrokovati neočekivane troškove. "Od iznimne je važnosti kvaliteta pakiranja pošiljke. U međunarodnom prijevozu se pošiljke pretovaruju ponekad i do 20 puta prije nego li stignu primatelju. Nadalje, ako se pošiljka šalje izvan EU, tada je potrebno paziti na ispravnost i potpunost prateće dokumentacije na temelju koje se provodi carinjenje. Isporuka alkoholnih pića privatnim korisnicima u Finsku nije dozvoljena dok je u Rusiji takvih organičenja znatno više", kaže Boris Brković, direktor Overseas Expressa te dodaje da oni sustavno prikupljaju takve informacije, a svaki uvoznik, odnosno izvoznik može jednim pozivom u službu za korisnike doznati sve o pravilima koja postoje u preko 220 destinacijskih zemalja. U DPD-u preporučuju da se uz pošiljku pošalje i faktura koja mora imati IBAN pošiljatelja i EORI broj (elektronička identifikaciji subjekta).
Što se tiče rokova isporuke, oni variraju ovisno o destinaciji, ali i vrsti usluge
Srebrenka Saks, DHL
Prema našem važećem cjeniku, cijena izvoznog paketa mase do 31,5 kg u Njemačku je 217 kuna
Igor Jakovljević, DPD
Ako se pošiljka šalje izvan EU, treba paziti na dokumentaciju
Boris Brković, Overseas Express
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu