Kučan i dalje tu, država ulijeva sredstva, a Kanađani se bez uloženog centa naplaćuju

Autor: Marija Brnić , 18. srpanj 2024. u 17:01
Za skupštinu dioničara na kojoj se trebalo odlučiti o razrješnici za poslovanje u 2023. jučer nije bilo kvoruma pa javnost nije doznala ni uživa li Edi Kučan, prvi čovjek 3. maja, i dalje povjerenje Vlade i premijera Plenkovića/Goran Kovačić/PIXSELL

Nakon loše sklopljenog ugovora o gradnji broda, ista uprava želi novi dogovor s Algomom.

Uživa li prvi čovjek 3. maja Edi Kučan i dalje povjerenje Vlade? To jučer nismo doznali, jer za skupštinu dioničara na kojoj se trebalo odlučiti o razrješnici za poslovanje u 2023. nije bilo kvoruma.

Mariji Ružić, stečajnoj upraviteljici Uljanika u čijem je vlasništvu 88 posto udjela u 3. maju, glavni vjerovnik Ministarstvo financija nije dalo uputu o tomu kako glasati na skupštini, odnosno hoće li, kako je to predložio Nadzorni odbor riječkog brodogradilišta, uskratiti Kučanu razrješnicu.

Još 10 milijuna eura
Mišljenje glavnog vlasnika Ministarstva financija stečajna upraviteljica čekat će i naredna dva tjedna, do ‘rezervnog’ termina za sazvanu skupštinu 3. maja. No, pitanje razrješnice glavnog menadžera tek je vrh sante ovog problematičnog brodogradilišta.

Naznaku je dala i sama Vlada na jučerašnjoj sjednici, pristajući na izmjenu uvjeta o kreditiranju dovršetka gradnje samoiskrcavajućeg broda za rasute terete za kanadsku Algomu, kako bi, unatoč neispunjavanju i probijanju rokova, otpustilo dio sredstava (1,25 milijuna eura) i time omogućilo 3. maju isplatu plaća koje kasne.

80

milijuna eura bio bi trošak izgradnje broda za državu odobri li se još 10 milijuna eura pomoći

Pravo je pitanje, što dalje, jer i s plaćama za jedan ili dva mjeseca ovaj slučaj nije završen, štoviše, tek se otvara i komplicira. Taj je brod, novogradnja 527, Algomi prema ranijem ugovoru, trebao biti isporučen 15. lipnja. Kako se to nije dogodilo, u međuvremenu je kanadski kupac raskinuo ugovor, te najavio korištenje svojih prava, što podrazumijeva i naplatu penala.

Zasad nema informacija o kojoj vrijednosti se radi, tek se neslužbeno barata brojkama od najmanje dva milijuna eura. No, do sada taj posao za Algomu nije predstavljao nikakav financijski rizik, jer u njegovoj gradnji kanadska tvrtka nije, kako je to uobičajeno, sudjelovala s avansom, a osim toga je i u startu gradnja bila ugovorena s gubitkom od oko 2,5 milijuna eura.

Država je u startu jamstvima stala za kreditiranje 100-postotnog iznosa od 47 milijuna eura, za dovršetak te gradnje koja je inače preuzeta iz propalog Uljanika s 30-ak posto dovršenosti, no vrlo brzo uslijedili su zahtjevi prema Zagrebu da se dodatno pomogne brodogradilište pa mu je jesenas odobreno dodatnih 23,5 milijuna eura kredita.

Uz dobivanje sredstava u nekoliko faza, nakon što se utvrdi ispunjavanje uvjeta, jedan od zahtjeva Vlade pri odobravanju jamstva za kredit bilo je i da 3. maj ispregovara odnose s Algomom za slučaj probijanja rokova.

Pregovori nisu realizirani, a osim penala, kako se može čuti, Algoma će se moći pozvati i na zadržavanje prava prvokupa. Naravno, u slučaju da brod bude završen. Za taj, pak, razvoj događaja 3. maj opet nema kapitala.

Kako vjerovati?
Neslužbeno se barata brojkama da bi mu za finiširanje 527-ice trebalo više od 10 milijuna eura, što bi u slučaju da država ponovno pronađe mogućnost da ga financijski prati, u taj brod investirala više od 80 milijuna eura.

Navodno je jedna od solucija, koju zagovara brodogradilište, stupanje u pregovore s Algomom, kako bi dogovorili da ovaj put u posao financiranja dovršetka gradnje ulazi kao investitor, no pitanje je s aspekta države i državnog interesa, može li se taj posao povjeriti istoj upravi koja je i ugovorila izvorno loš ugovor o gradnji broda s Algomom.

Činjenica je da u 3. maju i kooperanti gube povjerenje pa za državu kao vlasnika odnos i pitanje povjerenja prema poslovnim rezultatima Kučana za 2023. ima puno veću težinu. Problem je i što u ministarstvima koja su nadležna za taj resor i upravljanje tvrtkama u državnom vlasništvu sporo reagiraju i donose odluke.

Bez njihove odlučnosti, pak, tvrtka za koju je i stečajna upraviteljica Ružić konstatirala da svojim negativnim kapitalom ispunjava sve uvjete za stečaj, teško može iznaći način finiširati taj posao i početkom veljače 2025., kako se prema zadnjim procjenama u 3. maju očekuje da bi novogradnja 527 mogla biti spremna za plovidbu mirnim vodama.

Komentirajte prvi

New Report

Close