Kroz IPO do 80 mil. eura kapitala, u ponudi i postojeće dionice

Autor: Jadranka Dozan , 07. studeni 2024. u 22:00
Michał Senczuk, predsjednik Uprave Studenca, uvjeren je da će poslovni model Studenca uspjeti privući interes potencijalnih investitora/PD

Za većinskog vlasnika, PE fond, to znači postupn(ij)u izlaznu strategiju.

Vlasnici Studenca i službeno su potvrdili namjeru skore provedbe javne ponude (IPO) i dvojnog uvrštenja dionica krovnog društva Studenac Group S.A. na Varšavskoj i Zagrebačkoj burzi.

Prema najavi planirane operacije, ona uključuje izdavanje novih dionica, kao i prodaju postojećih. Kako se navodi, u sklopu ponude s emitiranjem novih dionica predviđa bruto priljev od okvirno 80 milijuna eura.

Uz financiranje daljnjeg dinamičnog rasta poslovanja, što podrazumijeva i potencijalne nove akvizicije te širenje mreže trgovina, svježi kapital poslužio bi i za smanjenje zaduženosti mjerene omjerom (prilagođenog) neto duga i operativne dobiti (EBITDA).

No, u kojoj mjeri će javnom ponudom biti obuhvaćene dionice postojećih vlasnika, odnosno koliki dio vlasništva na taj način planiraju prodati postojeći dioničari, zasad nije poznato.

Neke paralele s Čakovčanima

Na domaćoj burzi baš posve usporedivih kompanija nema, no Čakovečki mlinovi oko 85% prihoda ostvaruju od maloprodaje.

Testiranje raspoloženja
Što će u tom smislu odlučiti glavni među njima, a to je poljska investicijska kompanija Enterprise Investors čiji fond (PEF VIII) drži više od 90 posto Studenac Groupa kao krovnog društva kapitalne grupe Studenac čije je sjedište u Luksemburgu, saznat će se s objavom Prospekta i pratećeg Poziva na upis dionica, dokumenata koji koji sadrže sve ključne informacije i uvjete IPO-a odnosno upisa.

Računa se da bi luksemburški pandan Hanfi uskoro trebao odobriti Prospekt. Dakle, ubrzo će se vidjeti koji su ukupni razmjeri planiranog IPO-a te s kakvim vrednovanjem kompanije se ide u tu operaciju, odnosno koliko se okvirno vlasništva u konačnici planira prepustiti novim investitorima.

Kompanija i njezini savjetnici testiraju raspoloženje potencijalnih ulagatelja već neko vrijeme, a gabariti javne ponude dat će i naznake povratnih informacija u pogledu cjenovnih očekivanja interesenata i prodavatelja.

S obzirom na to da su nešto ranije vlasnici Studenca bili inicirali proces moguće izravne prodaje svog udjela strateškom ili financijskom investitoru, očito je da su tada raskorak očekivanja i vrednovanja maloprodajnog biznisa Studenca ocijenili prevelikim. Kroz javnu ponudu i burzovno listanje cilja se na širi krug ulagatelja različitih investicijskih profila, a za PE fond koji je proteklih šest godina većinski vlasnik to znači postupn(ij)u izlaznu strategiju.

668

milijuna eura lani su dosegli prihodi Studenca od prodaje

Javna ponuda dionica bit će usmjerena prema malim ulagateljima (do 10% dionica u ponudi) i institucionalnim ulagateljima u RH i Poljskoj, kao i kvalificiranim institucionalnim kupcima u SAD-u te odabranim međunarodnim institucionalnim ulagateljima u određenim drugim jurisdikcijama, ističe se u priopćenju Studenca.

Michał Seńczuk, predsjednik Uprave Studenca, povodom najavljenog uvrštenja rekao je kako je “uvjeren da će dokazani poslovni model Studenca, kojeg potvrđuju snažni financijski rezultati sa značajnim rastom prihoda i postignućima u posljednjih nekoliko godina, uspjeti privući interes potencijalnih investitora”.

U kompaniji podsjećaju i da je od 2018. Studenac od regionalnog trgovca prerastao u najveći maloprodajni lanac po broju trgovina; mrežu (uglavnom manji formati tzv. dućana-susjeda) je više nego utrostručio i danas ona broji više od 1400 trgovina diljem RH, a ljetos je napravljen i iskorak na tržište Slovenije (lanac Kea). Uz nastavak organskog rasta otvaranjem novih trgovina, i dalje se planiraju i preuzimanja drugih tržišnih igrača u Hrvatskoj i Sloveniji, a do kraja 2028. plan je dosegnuti 3400 trgovina u mreži.

Ulagači prate više godina
Sredstva od izdavanja novih dionica dijelom bi trebala poslužiti upravo tome, dok bi dio trebao biti u funkciji jačanje financijskog profila Društva. Nakon što su lani prihodi od prodaje povećani za trećinu, na 668 milijuna eura, a operativna dobit povećana s nepunih 44 na gotovo 66 milijuna eura, prošla je godina zaključena smanjenjem omjera (prilagođenog) neto duga i EBITDA-e na 4,2x, a ove godine je pao i ispod četiri.

Neki to pripisuju i dodatnim naporima potaknutim planovima vezanim uz prodaju/ponudu dionica. Investitori zato u pravilu promatraju višegodišnje pokazatelje, a u javnim ponudama se u smislu vrednovanja obično rade i usporedbe s referentnim sektorskim multiplikatorima.

Komentirajte prvi

New Report

Close