Nekad poznati i priznati domaći trgovci i proizvođači kožne galanterije zbog krize posljednjih godina stagniraju. No od svog biznisa ne odustaju.
"Situacija se uvelike promijenila od našeg osnutka pa smo asortiman morali proširiti i prilagoditi se željama kupaca i danas imamo više od tristotinjak raznovrsnih artikala", kažu iz Galka. To je tvrtka koja proizvodi poslovne i modne torbe, novčanike, remene, etuije, nesesere i poslovne mape, a od 1993. i zapošljava više od 70 zaposlenika. Leo Miller, vlasnik male obiteljske tvrtke Manufactum osnovane 2003. napominje da su prije krize imali nekoliko dućana u Zagrebu, Rijeci i Osijeku. "Ipak, s vremenom smo se povukli s obzirom da je za našu, u osnovi skupu robu, tržište zadnjih godina postalo skučenije", tvrdi Leo Miler. Miljenko Vuk, vlasnik obrta Vuk, prisjeća se '90.-ih kada je počeo raditi u obrtu i kada su proizvodili sve segmente kožne galanterije: alatne i modne torbe, poslovnu galanteriju, opremu za geodete, pekarnice, remene… On je bio nastavio obiteljsku tradiciju u obrtu koji posluje od 1972.
70posto
pala je 2009. prodaja Galka, dok su prethodnih godina konstantno rasli oko 30%
"Tada nije bilo velikog uvoza gotovih roba. Zagreb je tih godina imao 92 obrtnika u kožnoj galanteriji, danas nas je 25, a pravih proizvođača možda 10", kaže Miljenko Vuk. Prije krize proizvodili su za velike tvrtke poput Hrvatske pošte, HT-a, Petrokemije, HEP-a, ali zadnjih godina sve količine su manje za 90%. I iz Galka napominju kako su kroz godine preživljavali uspone i padove. Do 2008. su rasli za 30% u ukupnom poslovanju, dok su 2009. pali za 70%, a od 2009. godine stagniraju. Ustanova za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom, (URIHO) pod tim imenom posluje od 1996. Glavne djelatnosti uključuju profesionalnu rehabilitaciju koju provodi Služba za rehabilitaciju te zapošljavanje osoba s invaliditetom u okviru gospodarskih programa za tekstil, keramiku, metal, kožu , kitničarstvo, ortopediju, kartonažu i tisak. URIHO danas zapošljava 500 radnika, a više od 300 čine osobe s invaliditetom. Sirovine nabavljaju od domaćih tvrtki, a iako je proizvodnja pojedinih kožnih artikala postala neisplativa, još rade muške i ženske poslovne torbe te remene.
"Kožnu galanteriju i obuća većinom radimo Hrvatske šume, HŽ, MORH, MUP i Zagrebački holding. S njima poslujemo već godinama, a vraćaju se, kako zbog kvalitete, tako i zbog činjenice da sve proizvode kod nas izrađuju osobe s invaliditetom. Te tvrtke time postaju generatori razvoja proizvodnje i poticanja domaćeg gospodarstva, pogotovo proizvoda koji su konkurentni i u svijetu", ističu iz URIHO-a. Vuk napominje kako kožu, poliuretane i ostali pribor koji se može naći kod nas tu i kupuju jer su svjesni što to znači za naše gospodarstvo: "Kožara Viko iz Varaždina, Viviani iz Nove Gradiške, Provel Poznanovec, Čateks iz Čakovca, Kontex Karlovac naši su pouzdani dobavljači, no neki materijali ne mogu se kod nas naći pa ih uvozimo".
"Poslovne torbe su od prvog dana od izuzetno kvalitetnog proizvođača Manual iz Novog Sada, od prave kože i ručno izrađene. U posljednjih godinu dana uveli smo i program svjetski poznate firme Fossil", pohvalio se Miler. Nakon 15 godina poslovanja bez prisutnosti u modnom programu, Vuk se odlučio za ponovno pokretanje tog segmenta proizvodnje. "Tada se pojavila mlada dizajnerica Ana Dorotić s gotovim rješenjima poslovnih torbi u življim bojama, a s 'poklopcem' koji je izvedenica hrvatskog grba, i nismo dvojili. Dizajn tih torbi mogao bi biti prepoznatljiv globalno, jer poklopac prati konture hrvatskog grba pa bi mogle biti i jedna vrsta suvenira. U procesu su zaštite industrijskog dizajna i to će biti u bliskoj budućnosti jedan od uspješnih stranica naše poslovne knjige", kaže Vuk. Našim sugovornicima glavni problem predstavljaju proizvodi s istoka koji su cijenom konkurentniji, no kvalitetom ispod standarda.
"Najveći problem je pogrešno deklarirana roba, koja se uvozi kao prava koža po neodrživim cijenama i to nam je preuzelo 90% poslova. Kad bi roba uvezena iz Kine, bila kvalitetna kao naša, cijena bi joj bila vrlo slična. No sretni smo kad se kupac vrati nakon što je pokušao s jeftinijom uvoznom robom, to nam prizna i opet kupi kod nas", kaže Vuk. "Pola Zagreba nosi naše pilotske jakne Avirex i Top Gun po kojima smo najpoznatiji", poručio je Miler, dok Vuk ističe kako imaju zaštićen industrijski dizajn za tri proizvoda, a jedan od njih – poklon torba za pakiranje autohtonih delicija: 2007. je osvojila drugu nagradu sajma inovacija Arca.
"Naš najveći uspjeh je termo torba za hranu koja je 2013. dobila drugu nagradu sajma inovacija Arca, ali i posebnu nagradu sajma u Nürnbergu kao prvi naš proizvod s kojim smo izašli na međunarodnu smotru. U pregovorima smo za plasman torbe na njemačko tržište", ističe Vuk. Galku je najveći uspjeh nagrada Ministarstva gospodarstva za najuspješnije srednje poduzeće, a cilj za budućnost im je povećati prodaju u inozemstvu i proširiti se na nova tržišta.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu