Amerikanci su u Hrvatskoj gosti visoke platežne moći koji za vrijeme putovanja potroše nekoliko tisuća dolara

Autor: Ana Roksandić , 09. travanj 2025. u 12:46
Foto: Zvonimir Barisin/PIXSELL

U Hrvatsku pristiže veći volumen rezervacija iz Mađarske, Slovenije, Ujedinjenog Kraljevstva i SAD-a.

Nijemaca i Austrijanaca će na hrvatskoj obali ove godine biti manje, osim ako se za putovanje ne odluče u zadnji tren. Pokazuju to rezultati zajedničkog istraživanja Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH), Hrvatske udruge turizma (HUT) i konzultantske kuće Deloitte u kojem je sudjelovalo oko 30 posto ukupnih hrvatskih hotelskih kapaciteta.

Istovremeno u Hrvatsku pristiže veći volumen rezervacija iz Mađarske, Slovenije, Ujedinjenog Kraljevstva i SAD-a. Dobar je to znak uoči uvođenja američkih carina i velikih promjena u ekonomiji.

Američko tržište u plusu
“Za sada nam je američko tržište u plusu. Bitna poruka je da je još prerano govoriti o utjecaju carina koje stupaju na snagu u srijedu. Donald Trump je pozvao na pregovore, vidjet ćemo kako će to ići. Dobra stvar kod Amerikanaca je što je riječ o gostima visoke platežne moći koji za vrijeme putovanja potroše nekoliko tisuća dolara. Nadamo se da ćemo ih zadržati, iako su mali dio ukupnog broja dolazaka’’, kazao je Bernard Zenzerović, direktor Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske.

Nitko od ispitanika ne primjećuje značajne promjene u dužini boravka u našoj zemlji tijekom ljeta, a 83 posto čelnika hotela i kampova očekuju više last minute rezervacije ove godine u usporedbi s prethodnom. Velika očekivanja od rezervacije putovanja u zadnji trend pokazuju optimizam koji vlada sektorom.

Visoki troškovi

Očekuje se da će i ove godine rast troškova premašiti rast prihoda i umanjiti profitabilnost sektora.

Čak 81 posto ispitanika bilježi porast rezervacija veći od šest posto u odnosu na prošlu godinu. Problematično je što se i ove godine očekuje da će rast troškova premašiti rast prihoda i tako ponovo umanjiti profitabilnost sektora i njegov investicijski potencijal.

“Kod konkurencije na Mediteranu investicijski ciklus u turizam je puno značajniji, a ako ne odemo u investicije, riskiramo konkurentnosti domaćeg turizma”, upozorava Ostojić.

Konkurencija više investira
Turističke kompanije očekuju rast noćenja u predsezoni i postsezoni, i to njih 47 posto rast do tri posto. U Hrvatskoj hotelski smještaj čini samo 9,5 posto u ukupnim smještajnim kapacitetima, što je višestruko manje nego kod mediteranske konkurencije.

Takva smještajna struktura najveći je krivac za prekomjerni turizam koji u visokoj sezoni opterećuje sve veći broj destinacija, smatraju stručnjaci. Kad su u pitanju srpanj i kolovoz, 31 posto kompanije očekuje blagi rast noćenja od oko tri posto, dok ih 70 posto očekuje jednaku razinu noćenja kao i prošle godine.

“U konkurenciji na Mediteranu investicijski ciklus u turizam je puno značajniji, a ako ne odem u investicije, riskiramo konkurentnosti domaćeg turizma”, upozorava Ostojić.

Teškoća ostaje radna snaga, čak 71 posto kompanija očekuje rast potražnje za radnicima ove sezone, a istovremeno njih 95 posto očekuje manju raspoloživost istih na domaćem tržištu. Najveći izazovi kod uvoza sezonske radne snage u turizmu ostaju sigurnosne provjere kod izdavanja radnih dozvola i postupak izdavanja viza u veleposlanstvima.

Upitan o visokim cijenama, Ostojić je rekao: “Cijene se u pravilu dižu, tamo gdje nije bilo investicija, na razini procijenjene inflacije. Problem je u drugim sektorima, točnije u restoranima i maloprodaji. Gosti ne mogu shvatiti da je u trgovačkom lancu koji postoji i kod njih doma, da za isti artikl u Hrvatskoj plate 20 ili 30 posto više. To nam ruši konkurentnost i imidž.”

Komentirajte prvi

Još vijesti

New Report

Close