Isporukom sedamdesetog niskopodnog tramvaja konzorcij Crotram koji čini Končar-Električna vozila i TŽV Gredelj ispunio je jučer u cijelosti i u predviđenom roku obveze iz prve narudžbe tog proizvoda s Gradom Zagreba. Na svečanoj primopredaji u pogonu Končar-Električnih vozila, zagrebački gradonačelnik Milan Bandić izrazio je zadovoljstvo dosadašnjim rezultatima ovog projekta, te je najavio i potpisivanje novog ugovora s Konzorcijem Crotram za narudžbu druge serije niskopodnih tramvaja. Ugovor o narudžbi novih 70 tramvaja, kazao je Bandić, biti će potpisan do konca lipnja, a njime će se, dodao je Bandić, osigurati za velik broj radnika posao za daljnje dvije godine. Darinko Bago, predsjednik uprave Končar Elektroindustrije, istaknuo je kako je Hrvatska projektom niskopodnog tramvaja potvrdila da je u stanju napraviti složen tehnološki proizvod kakav u svijetu proizvodi samo pet zemalja. Važnost tog projekta za ukupno hrvatsko gospodarstvo i društvo usporedio je sa značajem kojeg Airbus ima za Europsku uniju, budući da se samo takvim projektima osigurava viši bruto domaći proizvod. Da je Crotram pokretač rasta čelnik Končara argumentirao je i činjenicom da je desetke domaćih tvrtki bilo angažirano u izradi određenih dijelova za tramvaj.
Njemački kriteriji
Demantirao je i komentare kako tramvaj nema potrebne certifikate, ustvrdivši upravo suprotno, da je su već u natječaj ugrađeni zahtjevi da tramvaj mora zadovoljiti stroge njemačke kriterije. Prodor hrvatskog niskopodnog tramvaja na inozemna tržišta, pojasnio je novinarima Darinko Bago, otežan je sve strožim kriterijima koje se mora udovoljiti. Primjerice, kad je započet projekt Crotram, za natjecanje na europskom tržištu moralo se imati u referenci proizvod koji je prešao najmanje 50 tisuća kilometara, a sada je ta granica podignuta na 100 tisuća kilometara. Toliku kilometražu, kaže Bago, prvo Crotramovo vozilo ispunit će kroz mjesec dana, nakon čega se može ozbiljnije i početi raditi na realizaciji izvoznih ambicija Crotrama. Među potencijalnim tržištima za taj proizvod su Poljska, Finska, te Rumunjska, gdje je natječaj za nabavu tramvaja već u tijeku, no Končar je uložio prigovor Europskoj komisiji zbog rigoroznih uvjeta.
Cijena nepoznata
Među ostalim, grad Bukurešt je kao uvjet stavio da isporučitelj mora imati minimalno ugovore s dva kupca, a što je prema Baginim informacijama, i Europskoj komisiji neprihvatljivo, te je izgledno da će se taj dio natječaja promijeniti. Što se tiče cijene nove serije niskopodnih tramvaja, jučer se nitko nije želio osvrtati na taj element buduće suradnje. Poznato je da je Zagrebački holding najavio da će se nova serija naručiti aneksom prvotnog ugovora s konzorcijem Crotram, budući da je riječ o dodatnoj isporuci roba od izvornog dobavljača, ali i da će cijena nove serije biti nešto viša nego za prvih sedamdeset tramvaja, zbog iznimno visokog rasta osnovnih inputa, u prvom redu cijene bakra, aluminija i čelika na svjetskom tržištu. Vrijednost prve serije niskopodnih tramvaja bila je 112 milijuna eura, a druga bi serija koštala desetak posto više. Proizvodnja nove serije trebala bi započeti već u kolovozu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu