Prije malo manje od godinu dana SAP konzultant Sanjin Katinić pridružio se velikom, i dalje rastućem timu Deloittea kao partner sa zaduženjem jačanja i širenja Deloitteovog poslovanja vezanog uz SAP rješenja u Srednjoj Europi, a posebno u regiji Jugoistočne Europe s obuhvatom Albanije, BiH, Bugarske, Crne Gore, Hrvatske, Kosova, Sjeverne Makedonije, Slovenije i Srbije.
Iskusni kompanijski strateg u razgovoru za Poslovni dnevnik ističe kako je tek s dolaskom postao svjestan veličine i globalne snage Deloittea, o čemu i klijenti nerijetko ne znaju puno, i kako su se razlozi zbog kojih se odlučio pridružiti u potpunosti potvrdili u praksi…
“Multidisciplinarni pristup klijentima, rad u internacionalnom timu vrlo kompetentnih ljudi, na tržištima i projektima diljem Europe koji klijentima, timu i meni osobno omogućavaju rast i razvoj kroz prijenos znanja i iskustava, kao i njihova primjena na lokalnom tržištu, ono je što sam očekivao i dobio postavši dijelom Deloittea.
Uvjerio sam se u snagu i opseg resursa kojima Deloitte raspolaže i koji nam omogućavaju da se fokusiramo na stvaranje, na rast i razvoj poslovanja, a moj fokus je to činiti u Hrvatskoj i drugim zemljama Jugoistočne Europe. Naša strategija je jačanje prisutnosti na lokalnim tržištima kroz pružanje vrhunskih usluga i oslanjanje na globalno iskustvo i stručnost.
Koji su bili najveći izazovi s kojima ste se susreli?
Najveći izazovi bili su vezani uz ograničenu percepciju klijenata o Deloitteu, o uslugama koje pružamo i resursima s kojima raspolažemo. Mali broj klijenata u Hrvatskoj i jugoistočnoj Europi zna da je Deloitte globalno najveća konzultantska kuća iz područja tehnološkog konzaltinga, što čini 40% našeg globalnog poslovanja.
Također, malo klijenata zna da je Deloitte vodeći SAP partner na svijetu s ukupno 30.000 SAP eksperata koji rade na poslovima dizajniranja sustava baziranih na SAP tehnologijama s fokusom na ERP, njihovoj implementaciji i podršci tijekom korištenja. U Deloitte Srednja Europa ukupno je 550 SAP stručnjaka, od kojih je 250 u mom timu, a 300 ih je u našem Delivery centru u Rumunjskoj.
Ranija poslovna praksa u Deloitte tehnološkom konzultingu, pa tako i u SAP konzaltingu, temeljila se uglavnom na radu tih stručnjaka u Deloitte projektima diljem zapadne Europe i SAD-a. Stoga i ne čudi izostanak spoznaje da je Deloitte s tako jakim SAP timom prisutan na lokalnom tržištu.
Unatrag dvije godine Deloitte Srednja Europa promijenio je strategiju s ciljem značajnijeg prisustva na lokalnom tržištu. Operativna primjena te strategije jedan je od mojih glavnih zadataka, pa s tim u vezi i građenje spoznaje kod klijenata u Hrvatskoj i dalje u jugoistočnoj Europi o našim kompetencijama i bogatim resursima.
Možete li istaknuti neke projekte na koje ste prvenstveno bili fokusirani u ovih godinu dana?
Kad govorimo o projektima kod klijenata, najveći i nama najbliži je projekt implementacije SAP S/4 HANA oil&gas rješenja u Petrolu (Slovenija, Hrvatska, Srbija, Bosna i Hercegovina, Crna Gora). Zatim je tu druga faza implementacije SAP Aribe u Atlantic grupi, projekt migracije SAP Ariba rješenja na novi S/4 HANA u Podravki, implementacija S/4 HANA Public cloud rješenja kod klijenata Katcon u Poljskoj, Meopta i Strida u Češkoj. Sudjelujem i u velikom SAP S/4 HANA projektu koji smo započeli u Mađarskoj kod klijenta Egis.
U skladu s našom strategijom veće prisutnosti na tržištu Srednje Europe s mojim kolegama radim na razvoju naše tržišne pozicije u Jugoistočnoj Europi i na pripremi brojnih projekata u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, Mađarskoj, Rumunjskoj i Bugarskoj, s čijom realizacijom očekujemo krenuti u 2025. godini.
Interno sam angažiran na razvoju našeg poslovanja u cijeloj Srednjoj Europi vezanog uz S/4 HANA Public cloud rješenje, najnovije SAP ERP rješenje namijenjeno prije svega srednje velikim tvrtkama. U tom segmentu predstavljam Deloitte Srednju Europu u leadership timu koji radi na razvoju tog poslovanja na razini Deloite Continental Europe zajedno s kolegama iz Njemačke, Austrije, Portugala i Luksemburga.
Kako općenito vidite smjerove razvoja SAP rješenja u izazovnoj godini koja dolazi, a kako u dugoročnoj perspektivi?
SAP je u zadnjih nekoliko godina redefinirao strategiju fokusiravši se na ERP rješenja u oblaku. Najava postupnog napuštanja on-prem rješenja za S/4 HANA i snažan iskorak u segment srednje velikih tvrtki s najnoviji rješenjem S/4 HANA Public cloud su pred klijente, ali i SAP partnere stavili brojne nove mogućnosti i izazove.
Mislim da smo se u Deloitteu izvrsno prilagodili novoj SAP strategiji koja je usklađena i s onim što radimo šire u Deloitte tehnološkom konzaltingu. Premda SAP u ponudi ima neka ERP rješenja za manje tvrtke, S/4 HANA Public cloud je rješenje za široki spektar srednje velikih tvrtki koje je po opsegu funkcionalnosti, lakoći korištenja, brzini implementacije (6-9 mjeseci), inovativnosti (integrirane AI mogućnosti) i cijeni prilagođen tom segmentu klijenata bez premca.
Stoga u sljedeće 2-3 godine očekujemo veliki rast broja novih klijenata, korisnika S/4 HANA Public cloud rješenja, a s obzirom da smo u Deloitte s implementacijama Public cloud rješenja počeli od trenutka kad je rješenje izašlo na tržište, skupili smo ozbiljno iskustvo u tom području, što će, vjerujem, biti od velike važnosti svim klijentima koji se odluče za to rješenje.
U istom razdoblju, naredne 2-3 godine, očekuje nas također velika količina projekata migracije sa starog R3/ECC sustava na novi S/4 HANA, za što je rok 31. prosinca 2027. Nakon tog datuma SAP će prestati sa standardnom podrškom za stari sustav pa će nakon tog datuma biti iznimno otežano održavanje starih sustava funkcionalnim.
Stoga je preporuka svima svakako migrirati sustav na S/4 HANA do tog datuma. U tom segmentu imamo veliko znanje i iskustvo s dosadašnjih projekata. Razvili smo cijeli niz softverskih rješenja za sve postojeće modele migracije (Brownfiel, Brownfield +, Greenfield) i koja uz korištenje standardnih SAP alata omogućavaju lakšu, bržu, ali i sigurniju tranziciju na S/4 HANA.
Kakva su iskustva u primjeni SAP rješenja ovisno o industriji u kojoj se primjenjuje?
SAP rješenja su široko rasprostranjena i implementirana u gotovo svim industrijama, a poglavito u različitim proizvodnim i uslužnim industrijama. Najvećem broj kompanija je dovoljno standardno ERP rješenje, no neke industrije imaju specifične zahtjeve.
Temeljem brojnih iskustava iz implementacija SAP ERP-a u tim kompanijama, različiti partneri i SAP su razvili specifična rješenja za pojedinu industriju koja su zatim postala standard (tzv. IS – Industry specific). Upravo u Petrolu implementiramo jedno takvo SAP industrijsko rješenje za oil&gas industriju. Kao i “veliki SAP”, iznimno širok spektar industrija pokriva novo S/4 HANA Public cloud rješenje za srednje velike tvrtke, bez ograničenja za veliku većinu industrija.
Uz ubrzanje razvoja novih poslovnih segmenata poput public cloud rješenja, namijenjen vam je bio i rast i razvoj talenata tvrtke. Koliko ste zadovoljni u tom pogledu? Kako vidite razvoj novih generacija stručnjaka?
Kako sam naveo, mi smo jedinstveni SAP tim u Deloitte Srednja Europa. Ali smo svjesni da je dio rješenja vezan uz lokalne specifičnosti i o tome vodimo računa prilikom razvoja tima i zapošljavanja novih stručnjaka. Sukladno strategiji, daljnji rast naših stručnih kapaciteta vidimo primarno u zemljama Jugoistočne Europe, za koje sam odgovoran – Hrvatskoj, Srbiji, Bugarskoj, Rumunjskoj, Albaniji.
Proces rasta naših resursa u tim zemljama je u tijeku i intenzivirat će se u narednim godinama. Područje u kojem smo ostvarili značajan napredak je razvoj kompetencija vezan uz S/4 HANA Public cloud rješenje. Tu smo zaista u kratkom roku, zahvaljujući znanju i iskustvu kolega koji se tim bave već duži niz godina, uspjeli oko njih razviti jak tim mladih SAP konzultanata.
Kako vidite trenutačnu poziciju u odnosu na konkurenciju i gdje još postoje potencijali za daljnje iskorake?
Mi smo u Hrvatskoj i regiji tek počeli graditi svoju poziciju. Naš cilj je isti kao i globalni, a to je biti broj jedan na svim tržištima na kojima smo prisutni. Lokalnom tržištu donosimo naša znanja i iskustva iz projekata koje smo radili diljem svijeta, a što je, vjerujem, od velike važnosti za naše klijente.
Deloitte metodologije, razrađena tehnička rješenja i različiti akceleratori nam omogućavaju da klijentima ponudimo novu vrijednost, drugačiji pogled i način realizacije projekata temeljen na bogatom iskustvu. Naša multidisciplinarnost, različita područja koja pokrivamo izvan same primjene tehnologije, konzalting iz područja operativne i digitalne transformacije, financijskog i poreznog savjetovanja… sve to nas razlikuje od drugih SAP partnera na tržištu.
Puno se priča o ulozi tehnologije u poslovnoj transformaciji u Hrvatskoj. Gdje smo mi tu u odnosu na neko naše najbliže EU okruženje, a gdje u odnosu na regiju Zapadnog Balkana?
Jedna od vrlo vrijednih stvari koju mi donosi svakodnevni rad u međunarodnom okruženju je direktan uvid u kretanja na tržištima, u Srednjoj Europi, Njemačkoj, Austriji, UK… Premda se može reći da su se kod nas stvari s vremenom promijenile na bolje, u najvećoj mjeri i dalje smo daleko od načina razmišljanja koji postoji ne samo u Njemačkoj i Austriji, već i u zemljama čija su gospodarstva usko vezana uz njihova, a to su Češka, Slovačka i Poljska.
Veliki broj vodećih kompanija u tim zemljama znaju da moraju biti inovativni, da moraju ulagati u unapređenja poslovanja, u tehnologiju. Jer ako to ne učine, već sutra neće biti konkurentni i bit će u problemu, a prekosutra ih više neće biti na poslovnoj mapi.
U tim zemljama puno češće srećemo situacije da je ulaganje u tehnologiju pravilo i potreba u kojem se vidi prilika, a ne bolan izuzetak na koje se kod nas i dalje često gleda isključivo kao neželjeni trošak i nastoji ga se učiniti što manjim.
Koje su prepreke bržeg odvijanja tog procesa?
Promjena takvog načina razmišljanja je nužnost. Vodeći ljudi naših tvrtki bi trebali biti bitno fleksibilniji, otvoreni za slušanje iskustava drugih, učenje o tome što im u poslovnom smislu tehnologija može donijeti i trebali bi više razmišljati korak dva unaprijed. Inovacije i ulaganje u tehnologiju su nužnost i obveza koju činimo sada kada nam je dobro, kada dobro poslujemo da bi isto tako bilo i u budućnosti.
Prilagođavate li se cjenovno u prodaji usluga kompanijama iz država s nižim standardom od Hrvatske?
Deloitte je sa svojim SAP timovima prisutan u 150 zemalja svijeta. Među njima su i zemlje koje imaju izvrsne stručnjake, ali su njihovi troškovi niži, pa i cijena za klijenta njihovim uključivanjem u projekte postaje vrlo konkurentna.
Pri tome ne mislim samo na off-shore kao što je Indija, gdje imamo ogromne kapacitete, već i na near-shore lokacije unutar područja pokrivanja Deloitte Srednje Europe kao što su Albanija, Srbija, Rumunjska, Bugarska. Pri komponiranju timova, pored aspekta stručnosti i iskustva, vodimo računa i o lokaciji iz koje timovi dolaze kako bi postigli i cijenu prilagođenu tržišnim uvjetima.
U Deloitte ste došli s pozicije CEO-a SAP konzalting tvrtke b4b, a prije toga bili ste na menadžerskim pozicijama u Vipnetu, Metronetu i HT-u. Što ste sami naučili u prethodnih godinu dana, koliko je to i moguće s obzirom na već bogato iskustvo?
Deloitte je jedna od najvećih kompanija na svijetu u kojoj 450.000 tisuća izvrsnih ljudi radi na pružanju iznimno široke palete često vrlo složenih sofisticiranih usluga. Premda sam radio i u velikim, naprednim poslovnim sustavima, ovo što sam do sada imao prilike vidjeti i doživjeti u Deloitte, unatoč bogatom iskustvu, značajno nadilazi sve ranije viđeno.
Posao je vrlo zahtjevan, često multidisciplinaran, ali i nevjerojatno zanimljiv i izazovan, što mi omogućava da svakodnevno učim od izvrsnih kolega i klijenta o poslovnim područjima, rješenjima, ali i načinu rada i vrijednostima koje u Deloitte dijelimo i koje mi odgovaraju. Osim toga, Deloitte se neprekidno transformira i prilagođava uvjetima na tržištu i potrebama klijenata, a ja nastojim u dio tih promjena ugraditi nešto od znanja i iskustva koje sam prikupio tijekom godina.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu