Magazin Poslovna 2023
Poslovna 2023.

Koči nas najveće porezno opterećenje u okruženju

Ivan Artuković, direktor Francka.

Ivan Artuković
05. ožujak 2023. u 10:02
Ivan Artukovic, predsjednik uprave Francka/Vedran Peteh/CROPIX

Nakon ukidanja pandemijskih ograničenja svjedočili smo brzom oporavku i kontinuiranom rastu u zadnjih godinu i pol koji je utjecao i na rast BDP-a. No, sve izraženija neizvjesnost u vanjskom okruženju, problemi sa sigurnošću opskrbe energijom i visoka inflacija jasno upućuju na još jednu vrlo zahtjevnu godinu pred nama.

Svjetska banka prognozirala je gotovo upola slabiji rast hrvatskog gospodarstva, prije svega zbog inflatornih pritisaka koji su negativno utjecali na realne plaće, ali i potražnju kod naših ključnih trgovinskih partnera. Prvi put nakon razdoblja oporavka, u kolovozu je zabilježen pad prometa u trgovini na malo, što se jasno odražava i na maloprodaju hrane i pića.

Izdvajanja za hranu i osnovne potrepštine u Hrvatskoj iznosi oko 30% ukupnih prihoda kućanstva, znatno više od razvijenih EU zemalja. Rastuća inflacija dovodi i do pada potrošnje u nekim velikim kategorijama, pa je potrošnja mljevene kave, koja je i dalje dominantna kategorija s dvije trećine ukupnog volumenskog tržišta, manja za oko 10 posto.

Kao domaća industrija kave okupljena pri HUP-u, ukazujemo na pitanje posebnog poreza na kavu koji dodatno opterećuje kategoriju i nepovoljno utječe na potrošnju. Ovu vrstu poreza nema nijedna država EU-a u okruženju, a kako one primjenjuju i nižu stopu PDV-a na kavu (oko 9%), ukupno porezno opterećenje kave u Hrvatskoj je veće i do 30% u odnosu na susjedne zemlje.

Stoga je i izražena tendencija prekogranične kupnje. Kategorija toplih napitaka predstavlja segment koji ima stabilnu penetraciju, poput mljevene kave, no posljednjih godina najveći rast bilježi kategorija tzv. “single-serve” espressa gdje je penetracija s 15 posto u 2019. dosegla 26% u ovoj godini. U ovome segmentu unapređujemo ponudu te smo uz Easy Serving Espresso koji koristi čalde sa svježe mljevenom kavom u filter omotu, predstavili Dolce Gusto i Nespresso kompatibilne kapsule.

Turistički sektor suočava se s manjkom kvalificirane radne snage, što za nas kao proizvođača podrazumijeva veća ulaganja u edukaciju osoblja naših partnera. U segmentu kave za van, naš Franck Snogoo pokazao se kao dobar smjer kojim smo krenuli uz razvoj telemetrije i drugih modernih alata koji nam omogućavaju i izravnu komunikaciju s potrošačima.

Potencijal vidimo i u jačanju “direct-to-consumer” pristupa i prodaje što realiziramo kroz koncept Franck Experience Storea koji smo ove godine otvorili u Zagrebu i Sarajevu, kao i webshop te razvoj CRM alata i marketing automatizacije.

New Report

Close